Inficeret øl.

Besvar
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Inficeret øl.

Indlæg af Thor »

Prøver lige at gøre en lang historie kort.
De sidste 4 af 5 bryg her i huset har været inficeret.Jeg har været MEGET tæt på at indstille brygkarrieren efter 11 år.
Men har nu købt nye gærspande,haner,slanger osv (plastic igen)
Men hvad med mine flasker... Jeg går ud fra at de er i orden når de er skyllet , rengjort , og decinficeret efter det dårlige øl er hældt ud.
Eller wa.?? Jeg orker ikke at hælde mere øl ud i søen. (selvom vi nok får nogle glade ænder til foråret)...

Thor.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Inficeret øl.

Indlæg af fjorgensen »

Jeg desinficerer hævert, gærlås, spande og flasker med kogende vand og jeg har ikke haft nogen infektioner, dog lidt brett et par gange på ialt 327 bryg, men det har ikke givet anledning til at hælde øl ud, alt er drukket med velbehag. Jeg har INGEN taphaner på den kolde side.
keep it simple !
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Inficeret øl.

Indlæg af BSL »

Thor skrev:Prøver lige at gøre en lang historie kort.
De sidste 4 af 5 bryg her i huset har været inficeret.Jeg har været MEGET tæt på at indstille brygkarrieren efter 11 år.
Men har nu købt nye gærspande,haner,slanger osv (plastic igen)
Men hvad med mine flasker... Jeg går ud fra at de er i orden når de er skyllet , rengjort , og decinficeret efter det dårlige øl er hældt ud.
Eller wa.?? Jeg orker ikke at hælde mere øl ud i søen. (selvom vi nok får nogle glade ænder til foråret)...

Thor.
Jeg har heldigvis kun oplevet det få gange. Men hver gang har jeg skiftet gærspand og hævert. Dog ikke slanger, da jeg kun bruger silikoneslanger, som kan koges.

Jeg har ikke oplevet problemer med flaskerne.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
HenrikBH
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. mar 2018, 13:40

Re: Inficeret øl.

Indlæg af HenrikBH »

fjorgensen skrev:Jeg desinficerer hævert, gærlås, spande og flasker med kogende vand og jeg har ikke haft nogen infektioner, dog lidt brett et par gange på ialt 327 bryg, men det har ikke givet anledning til at hælde øl ud, alt er drukket med velbehag. Jeg har INGEN taphaner på den kolde side.
Har du dårlig erfaring med taphaner på kold side? Jeg tænker at montere nogen på mine spande for at lette flaskning. Bare afmontere og skolde hver gang?


Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Inficeret øl.

Indlæg af fjorgensen »

HenrikBH skrev:
fjorgensen skrev:Jeg desinficerer hævert, gærlås, spande og flasker med kogende vand og jeg har ikke haft nogen infektioner, dog lidt brett et par gange på ialt 327 bryg, men det har ikke givet anledning til at hælde øl ud, alt er drukket med velbehag. Jeg har INGEN taphaner på den kolde side.
Har du dårlig erfaring med taphaner på kold side? Jeg tænker at montere nogen på mine spande for at lette flaskning. Bare afmontere og skolde hver gang?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har ikke dårlige erfaringer for jeg har aldrig brugt nogen taphaner på den kolde side, men jeg kan godt forestille mig at de kan være svære at rengøre hvis ikke de bliver skildt helt af. I stedet for så bruger jeg en hævert og den kan jeg rengøre 100%
keep it simple !
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Inficeret øl.

Indlæg af Thor »

@BSL : Regner heller ikke med at få bøvl med flaskerne,så jeg prøver. Tak

Jeg har haft platicspande med hane på i nok 8 år og har aldrig haft problemer. Før nu.!!.
Men som skrevet er der købt nyt grej,og påsken med tilhørende fridage nærmer sig...
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Inficeret øl.

Indlæg af Gert.p »

Surt er mega in.
Bare bryg noget mere hipster øl og sælg det til en fra staden.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"