Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

Denne ryger igennem min Grainfather i morgen :-).
https://www.brygladen.com/oak-whisky-stout.html

Glæder mig meget til at smage resultatet om 1-2 måneder.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af mhn »

Vi prøver, om vi kan finde ud af Wee Heavy. :-) https://beercalc.org/?t=169287" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Knet »

Ved det er off-topic, men det må falde under “øloplevelser” som er kategorien opslaget er i og jeg kan simpelthen ikke lade være, fordi jeg er så glad. Jeg har “brygfri”, men nyder til gengæld min allerførste tvangskarbonerede fadøl :-) og det kommer jeg nok til at bruge min weekend på - hø hø :-)
681888FA-5C33-4FDC-9014-AA6CD4D93FCB.jpeg
835EB0CF-E552-4B2F-9C01-12518BADB2ED.jpeg
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af MonkeyBrew »

Skal MULIGVIS brygge en braggot i morgen. Men det er ikke helt fastlagt endnu. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af GeheimBrau »

Porter er udsat til næste weekend, jeg mangler en stump til en hane... : Porter: http://www.love2brew.com/Articles.asp?ID=527" onclick="window.open(this.href);return false;
DIPA: https://www.homebrewersassociation.org/ ... der-clone/" onclick="window.open(this.href);return false;
Samme stump gør også spargeprocessen ret lang på DIPAen, er på 2. spargning og vist fint med på pre-boil gravity :-)
Senest rettet af GeheimBrau 18. mar 2018, 14:40, rettet i alt 2 gange.
GeheimBrau
/Gert
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

Oak Whisky Stout endte som forventet med, at blive helt sort og endte en smule over OG i opskriften, inkl. 2 ekstra liter i gærspanden :-).
Bare ærgerligt, at der går så laaaaang tid, inden man kan teste resultatet :-).

Billede

Men så er det jo godt, at have andre gode sager at nyde indtil da :-).
Billede
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Efel »

Vi har tappet 16 l potent porter (Albryg) på flaske. Ramte fg og alkohol procent lige på. Det ervores andet bryg. Det første var en ale der smager godt, men er lidt lav i alk%. Vi har fået en dejlig hobby og planlægger de næste bryg.
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af kbh36 »

Jeg er i gang med denne: https://www.albryg.dk/all-grain-albrygs-sommernat.html i min nye gryde.
Jeg må bare improvisere lidt, da jeg kun har en gryde, men sætter en elgryde over med spargevand, og samler urt op i en gærspand, for at tømme gryden for malt og falsk bund og derefter koge på gasbluset (har brygget med Lidl gryder indtil nu), håber at ramme OG uden at tilsætte sukker, men det er indtil videre en fornøjelse at have strikewater nok, så man ikke rører rundt i en tyk grød/fast masse.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Knet »

@geheimbrau: har du lavet “pliny the elder” før eller smagt originalen fra RussianRiver?
Har jo netop købt humle på fælleskøbet og der er jeg fint dækket ind til Pliny. Den har været i tankerne længe, men har aldrig prøvet kræfter med en DIPA. Der skulle humlemængden til trods være fin balance?

Kan du ikke droppe en linje på tråden, om den kan anbefales?

Vh. Kenneth
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af RuneV »

Jeg skal brygge en Black Hole klon på søndag. 13% med 1,5 kg tilsat brun farin
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af GeheimBrau »

Hej Knet

Jeg har (endnu) ikke været på Russian River, Santa Rosa, CA, det var på planen til juni efter NHC https://www.homebrewcon.org i Portland, OR; har måttet aflyse turen primært grundet en haltede bil og en lidt uventet efterbetaling til SKAT.

Jeg har brygget efter opskriften 5-6 gange, hidtil i 5 gallon/20 liter mængde.
Pliny har en god balance mellem malt/sødme og så humlerne, typisk ender jeg lige over 8% ABV og jeg har slet ikke lyst at lave om på opskriften.
Jeg har eksperimenteret med at droppe tørhumlingen en enkelt gang, for at se om det gjorde den store forskel (ikke umiddelbart), men skal nok gennemføre det lidt mere "videnskabeligt" ved f.eks. at splitte et batch, så alle andre parametre er uden for indflydelse.
Der kom 43 liter ud af det, den skal på en ny tank i morgen (den eneste øl jeg stikker om) og så skal den tørhumles første gang.

Det meste af Russian Rivers produktion sælges på lokalmarkedet i Californien, men jeg har smagt den på flaske på Monk's Cafe i Philadelphia et ental gange og jeg må sige jeg er godt tilfreds med både originalen og min egen version. Det ultimative vil være at smage original og klon i en direkte sammenligning, det er et projekt jeg arbejder på.

Jeg smagt en hel del tilsvarende DIPA/IIPA i USA, de har den samme kompleksitet og adskiller sig mest på humlen, jeg holder mig dog til Pliny fordi jeg rigtig godt kan lide den.
Jeg har mødt Vinnie og Natalie Cilurzo et par gange over there, de er fantastisk inspirerende mennesker, der giver meget til lokal samfundet og andre gode formål og så er de også meget åbne over for os i klon-hæren :-)

Jeg brygger den igen om et par uger, så kan jeg eksperimentere, brygget i sidste weekend skal bare "sikre forsyningen" - Pliny er en efterspurgt øl i familien (hvem siger at kvinder ikke kan lide humlede øl?) :-)

Højt skum
Gert
GeheimBrau
Knet skrev:@geheimbrau: har du lavet “pliny the elder” før eller smagt originalen fra RussianRiver?
Har jo netop købt humle på fælleskøbet og der er jeg fint dækket ind til Pliny. Den har været i tankerne længe, men har aldrig prøvet kræfter med en DIPA. Der skulle humlemængden til trods være fin balance?

Kan du ikke droppe en linje på tråden, om den kan anbefales?

Vh. Kenneth
GeheimBrau
/Gert
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Knet »

Hej Geheimbrau!

Tak for et super svar!!! Og nu hvor jeg nærmest har hijacket tråden to gange (undskyld jandk) må jeg hellere byde ind med, at dit svar har fjernet min sidste tvivl: i en kommende weekend skal jeg brygge Pliny the Elder :-)

Surt at konferencen og turen glipper. Så ellers spændende ud!

Har godt læst om bryggeriets engagement, men det største de gør for lokalsamfundet må være, at de rationerer deres øl, så der er til alle. Max køb varierer af beholdning.

Herhjemme kan hustruen (heldigvis) ikke lide øl!

Et sidste spørgsmål: jeg omstikker aldrig. Og du nævner, at Pliny er den eneste du gør det på. Hvorfor?

Vh. Kenneth
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Brygge! Nææh der skal tømmes fustager.....
Så kan der brygges i påsken
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg omstikker Pliny, nok mest fordi "sådan har jeg altid gjort" og opskriften også foreskriver omstikning :-)
Jeg gærer i standard plastspande, så jeg vil gerne have gæren væk inden der kommer en koncentreret dosis humle, for jeg genbruger den hvis jeg brygger inden for relativt kort tid.
Fremadrettet skal jeg have min nye ståltank i drift, så jeg slipper for omstikning, men bare kan høste gærkagen.

Jeg omstikker omvendt ikke andre da det er den eneste jeg tørhumler :-)

Held og lykke med brygget, der går en rum tid med gæring, tørhumling, på flaske/fad og lidt modning, men glæd dig til resultatet; det er det hele værd!
GeheimBrau
/Gert
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Knet »

@geheimbrau: Mægtigt! Tak!

@dalmoseosebryg: fin strategi. Det er også den jeg prøver længere oppe i tråden.

Jeg kan dog, helt i trådens ånd, byde ind med, at der lige nu står en tørhumlet citra/maris otter smash IPA i gæringsskabet. Prøver pt. smash, for at få styr på de mest gængse humler. Når den er på fad er der dog “smash pause” og dømt pliny :-)

Kenneth
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"