Brew Monk

HenrikBH
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. mar 2018, 13:40

Re: Brew Monk

Indlæg af HenrikBH »

Truntebryg skrev:Hmm, tja ja – må jo nok lige være med her. Mindre end en uge til jeg får min Brew Monk [WHITE SMILING FACE]

Jeg brygger normalt 22L (passer til en Cornelius) og hertil bruger jeg typisk 4-4½ kg malt. Hertil bruges der 4-4½ x 3L mæskevand = ca 13L vand. Jeg forventer ikke samme efficiency i BM så lad os bare sige 5 kg malt.

5 kg malt kræver altså 15L mæskevand – hvis der virkelig kan være 7L under maltpiben – ja så må det blive 15L + 7L = 22L vand til mæske !!! Første hug bliver dog nok kun 18-20L da jeg normalt har en 2-3L væske over min malt. Ingen grund til for meget mæske vand !!!

Lad os bare sige at der skal 20L på gryden. Efter mæske – så hives maltpiben op med de 5 kg malt. Denne malt holder på ca 5L urt/vand – så de er tabt i regnestykket.

Diameteren er lidt mindre end min 36L gryde – som afkoger 4L vand under humlekogningen. Derfor sætter jeg et gæt på 3L vand her – de tabes også i regnestykket.

Jeg starter med 20L og taber 8L undervejs = 12L. Da opskriften er på 22L så er der altså plads til 10L spargevand.

10L spargevand lyder ikke af meget (bruger normalt 20L) men urtens sukker % er jo væsentlig lavere med 20L mæskevand contra mine 12-13L så evt. sukkerlage gemt i mæsken er jo ikke så ”high oktan” som i min mæske gryde (op til 1.130)

Så et gæt herfra er 18-20L mæskevand og 10-12L spargevand – og efficiency på 82,5%
God overskuelig oversigt Billede
Jeg er ved at investere i Brew Monk også, men kan ikke lade være med at tænke på hvordan man skal opfatte de 7 liter under mæskepladen?
Du mæsker 5 kg i 15 liter plus 7. Det er 22 liter der kommer i kontakt med malten. Vil dette ikke give en noget lavere OG? Eller skal man bare mæske længere fordi det tager længere tid for de 22 liter at komme igennem urten? Giver mit spørgsmål mening?
PS. Det er samme er vel gældende for alle andre All-in-one anlæg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Nej det tager ikke længere tid, principielt kan man sige at der er længere imellem enzymerne og det kunne opfattes således at det kunne tage længere tid. Men så "tyndt" mæskes der heller ikke.

Med meget vand og pumpe - så er mobiliteten af enzymerne jo også større. Så det går nok lige op.

Det eneste "problem" som jeg spekulere på er:

Malten trækker pH ned - vandets salte/ mineraler prøver at holde pH høj (opløsningens buffervirkning) og med meget vand får du højere pH som ikke er godt for specielt Beta enzymerne. Så hvis du vil lave en lys og tør øl - så er du udfordret !!
HenrikBH
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. mar 2018, 13:40

Re: Brew Monk

Indlæg af HenrikBH »

Truntebryg skrev:Nej det tager ikke længere tid, principielt kan man sige at der er længere imellem enzymerne og det kunne opfattes således at det kunne tage længere tid. Men så "tyndt" mæskes der heller ikke.

Med meget vand og pumpe - så er mobiliteten af enzymerne jo også større. Så det går nok lige op.

Det eneste "problem" som jeg spekulere på er:

Malten trækker pH ned - vandets salte/ mineraler prøver at holde pH høj (opløsningens buffervirkning) og med meget vand får du højere pH som ikke er godt for specielt Beta enzymerne. Så hvis du vil lave en lys og tør øl - så er du udfordret !!
Det giver mening. Så meget desto mere er der grund til at pH-behandle mæskevandet.
Jeg spekulerer dog stadig på om man ikke stadig får en lavere OG generelt med disse All-in-one anlæg? Eller justerer man det med mere malt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lillelund
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2014, 20:13

Re: Brew Monk

Indlæg af Lillelund »

Jeg har en danbrygger 43, den har 7 liter under sien i indsatssien som i beersmith betegnes additional water, du må ikke forveksle additional water med deadspace, deadspace er den væske man ikke får med hvis man flytter væske fra mæskekar til kogekar.
fordi vi bruger et kompaktanlæg hvor mæskekar og kogekar er det samme er vores deadspace =0.
Din beregning når du bruger færdige kit kan se sådan her ud,
Lad os antage din opskrift siger du skal have 25 liter urt når din kogning er færdig, din maltmængde er 5kg og din additional water er 7 liter.

5kg malt gange 2,7(2,7 er en standart værdi for hvor meget vand der skal bruges i forhold til malt)+7liter =20,5 liter mæskevand, nu er du klar til at mæske!
Lad os antage at der fordamper 1,5 liter i timen under kogning og du koger i 1 time = 1,5 liter tab. Vi antager samtidig samtidig at din malt opsuger 1 liter væske per kg malt.

Du startede med 20,5 liter vand og 5 kg malt din malt har opsuget 5 liter vand så du har 15,5 liter tilbage.
Der vil fordampe 1,5 liter under kogning så du skal have 25+1,5=26,5 liter før kogning
Så skal du bruge følgende mængde mæskevand 26,5-15,5 = 11 liter mæskevand.

Mine antagelser er generelle men skulle gerne passe på de fleste anlæg, der hvor den største forskel kan være er additionel water= den mængde der er under sien i din indsatssi, det måles nemmest ved at tage et litermål og hælde en liter af gangen i din gryde indtil du kan se væskestanden i din indsatssi.

Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen af mængdeangivelserne i de opskrifter der følger med i de færdige kits.

Mvh lillelund.



Sent from my iPad using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Lillelund skrev:Jeg har en danbrygger 43, den har 7 liter under sien i indsatssien som i beersmith betegnes additional water, du må ikke forveksle additional water med deadspace, deadspace er den væske man ikke får med hvis man flytter væske fra mæskekar til kogekar.
fordi vi bruger et kompaktanlæg hvor mæskekar og kogekar er det samme er vores deadspace =0.
Din beregning når du bruger færdige kit kan se sådan her ud,
Lad os antage din opskrift siger du skal have 25 liter urt når din kogning er færdig, din maltmængde er 5kg og din additional water er 7 liter.

5kg malt gange 2,7(2,7 er en standart værdi for hvor meget vand der skal bruges i forhold til malt)+7liter =20,5 liter mæskevand, nu er du klar til at mæske!
Lad os antage at der fordamper 1,5 liter i timen under kogning og du koger i 1 time = 1,5 liter tab. Vi antager samtidig samtidig at din malt opsuger 1 liter væske per kg malt.

Du startede med 20,5 liter vand og 5 kg malt din malt har opsuget 5 liter vand så du har 15,5 liter tilbage.
Der vil fordampe 1,5 liter under kogning så du skal have 25+1,5=26,5 liter før kogning
Så skal du bruge følgende mængde mæskevand 26,5-15,5 = 11 liter mæskevand.

Mine antagelser er generelle men skulle gerne passe på de fleste anlæg, der hvor den største forskel kan være er additionel water= den mængde der er under sien i din indsatssi, det måles nemmest ved at tage et litermål og hælde en liter af gangen i din gryde indtil du kan se væskestanden i din indsatssi.

Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen af mængdeangivelserne i de opskrifter der følger med i de færdige kits.

Mvh lillelund.



Sent from my iPad using Tapatalk
Nu bliver jeg lidt forvirret, - undskyld jeg er nybegynder, så.. - men har også en Brew Monk (den lille). Jeg har nu brygget 7 bryg på den, og det seneste i går. Et All-Grain kit af en Scottish Ale fra Brygladen, der angiveligt har opskriften fra Beercalc - Påske 2004. Men tilbage til din udregning. Dette kit er en opskrift til 20 ltr. og med ca. 7 kg. malt.

Hvis jeg følger din fremgangsmåde hedder det 7 kg malt x 2,7 ltr. vand + 7 ltr. (under sien) = 25,9 ltr. mæskevand.

Hvis jeg starter med 25,9 ltr. vand og 7 kg. malt, har malten opsuget 7 ltr. vand, så er der 18,9 ltr. vand tilbage.

Der vil fordampe 1,5 liter under kogning så jeg skal have 20+1,5=21,5 liter før kogning.

Så skal jeg bruge følgende mængde mæskevand 21,5-18,9 = 3 liter mæskevand. (Du skriver "mæskevand" - mener du ikke spargevand?)
Lyder det ikke af meget lidt spargevand? Eller er der noget jeg simpelthen ikke forstår?

Ved mit bryg i går brugte jeg 20 ltr. vand til mæskning og 17 ltr. vand til spargning og endte med 21 ltr. urt til gærtanken. Jeg målte BG før spargning til 1082 og efter 15 ltr. spargning 1072 og efter 17 ltr. 1062. I følge opskriften skulle den lande på 1061. Ja, jeg har lavet målingerne ved 20°. men kunne ikke i første omgang huske om det var før eller efter spargning, men fandt frem til at man skal sparge til man rammer den i opskriften angivne BG. Derfor de mange målinger. OG efter humlekogning ramte 1069. Skulle have været 1070. I øvrigt er den nu på gærtank og der er heftig aktivitet i gærrøret. Er det godt eller skidt? Står ved 20 - 22°

Er jeg helt på herrens mark?

Mvh. Per.
Lillelund
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2014, 20:13

Re: Brew Monk

Indlæg af Lillelund »

Hej Per.

Først, jo det er spargevand jeg mener, ikke mæskevand, jeg må have fået for meget ildvand da jeg skrev det igår nat.
Mængderne er ikke helt ved siden af, jeg har dog glemt 2 ting,
1. Din urt krymper når du afkøler den, der er et tab på ca 4%, groft sagt 1 liter, det skal lægges oveni din volumen.
2. Jeg nævnte ikke noget om tab til snask i din gryde, den mængde der bliver tilbage i din gryde skal også lægges oveni de 21,5 liter, mit tab svinger imellem 1 liter og 2,5 liter, 1 liter hvis jeg bruger hopspider til en øl med en simpel humleprofil som weizbier og 2,5 liter hvis det er en øl med aromahumle hvor jeg koger humlen direkte i urten og efter køling laver en whirlpool og lader falde til ro i en 1/2 time inden jeg tapper i gærspand.
Hvis man skal ned på et tab på 1 liter er det nødvendigt at vippe bryganlægget til sidst for at få det sidste med.

Så dine 21,5 liter skal have 1 liter fra køling og 1-2,5 liter til tab ved tapning til gærspand, lad os sige 21,5+1+2=24,5, når du så trækker dine 18,9 fra er der 5,6 liter til mæskevand .
Det der forstyrrer er de 7 liter under mæskesien dem mangler vi til mæskevand.
Derudover skal det være sagt at jo højere gravity OG du ønsker jo mindre spargevand får du til rådighed og der bliver også dårligere effektivitet.

Alt det her er teori som kan bruges til at få et fornuftigt udgangspunkt, brug værdierne for mæskevand og hav evt et par liter spargevand ekstra til rådighed.

I praksis skal du gøre som du har gjort på dit sidste bryg mål din gravity løbende indtil du rammer den BG der er angivet i opskriften, husk at røre lidt rundt i gryden inden du tager måling da du kan risikere en lagdeling af urten pga forskellig gravity.

Aktivitet i gærrøret er altid godt 22 grader er måske lidt til den varme side men ikke noget problem, det lader gæren give lidt mere karakter til øllet. Det skal nok blive godt.

Håber det hjælper.








Sent from my iPad using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Lillelund skrev:Hej Per.

Først, jo det er spargevand jeg mener, ikke mæskevand, jeg må have fået for meget ildvand da jeg skrev det igår nat.
Mængderne er ikke helt ved siden af, jeg har dog glemt 2 ting,
1. Din urt krymper når du afkøler den, der er et tab på ca 4%, groft sagt 1 liter, det skal lægges oveni din volumen.
2. Jeg nævnte ikke noget om tab til snask i din gryde, den mængde der bliver tilbage i din gryde skal også lægges oveni de 21,5 liter, mit tab svinger imellem 1 liter og 2,5 liter, 1 liter hvis jeg bruger hopspider til en øl med en simpel humleprofil som weizbier og 2,5 liter hvis det er en øl med aromahumle hvor jeg koger humlen direkte i urten og efter køling laver en whirlpool og lader falde til ro i en 1/2 time inden jeg tapper i gærspand.
Hvis man skal ned på et tab på 1 liter er det nødvendigt at vippe bryganlægget til sidst for at få det sidste med.

Så dine 21,5 liter skal have 1 liter fra køling og 1-2,5 liter til tab ved tapning til gærspand, lad os sige 21,5+1+2=24,5, når du så trækker dine 18,9 fra er der 5,6 liter til mæskevand Billede.
Det der forstyrrer er de 7 liter under mæskesien dem mangler vi til mæskevand.
Derudover skal det være sagt at jo højere gravity OG du ønsker jo mindre spargevand får du til rådighed og der bliver også dårligere effektivitet.

Alt det her er teori som kan bruges til at få et fornuftigt udgangspunkt, brug værdierne for mæskevand og hav evt et par liter spargevand ekstra til rådighed.

I praksis skal du gøre som du har gjort på dit sidste bryg mål din gravity løbende indtil du rammer den BG der er angivet i opskriften, husk at røre lidt rundt i gryden inden du tager måling da du kan risikere en lagdeling af urten pga forskellig gravity.

Aktivitet i gærrøret er altid godtBillede 22 grader er måske lidt til den varme side men ikke noget problem, det lader gæren give lidt mere karakter til øllet. Det skal nok blive godt.

Håber det hjælper.










Sent from my iPad using Tapatalk
Hej Lillelund.

Tak for uddybende forklaring. Jeg er stadig noget overrasket at jeg skulle sparge med 17 ltr. for at nå den forventede BG, men jeg tror også, at jeg måske skulle have brugt lidt mere vand end de 20 ltr. (fra opskriften) jeg brugte til mæskningen. Jeg havde nogle udfordringer med at have nok væske under sien mens recirkuleringen kørte, da gennemstrømningen i malten var meget langsom.

Jeg havde ca. 26 ltr. før kogning. Ja, du har ret med hensyn til snask i bunden. Tror det var i omegnen af 1,5 - 2 ltr.

Det er svært at få rørt i gryden når man sparger, da maltkarret hænger ind over gryden, så ja, - nogen usikkerhed på målingerne må man nok forvente.

Mvh. Per.
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Nu har jeg brygget nogle gange. Min effektivitet svinger voldsomt. Sidst endte jeg med en masse eff. På ca. 69 Hvad oplevelse/gør i? Rører i undervejs. Hvor meget cirkulation? Hvordan er jeres vand/malt forhold? Sparger i? Hvordan, hvor meget? Hvor fint valser i? Og sidst men ikke mindst. Hvor ligger jeres effektivitet?
Gerne kom medfølger punkter hvis der Kunne være noget relevant. Jeg bruger viking malt (polsk) kan Det være det?
Jeg brygger på en danbrygger 43

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Lillelund skrev:Jeg har en danbrygger 43, den har 7 liter under sien i indsatssien som i beersmith betegnes additional water, du må ikke forveksle additional water med deadspace, deadspace er den væske man ikke får med hvis man flytter væske fra mæskekar til kogekar.
fordi vi bruger et kompaktanlæg hvor mæskekar og kogekar er det samme er vores deadspace =0.
Din beregning når du bruger færdige kit kan se sådan her ud,
Lad os antage din opskrift siger du skal have 25 liter urt når din kogning er færdig, din maltmængde er 5kg og din additional water er 7 liter.

5kg malt gange 2,7(2,7 er en standart værdi for hvor meget vand der skal bruges i forhold til malt)+7liter =20,5 liter mæskevand, nu er du klar til at mæske!
Lad os antage at der fordamper 1,5 liter i timen under kogning og du koger i 1 time = 1,5 liter tab. Vi antager samtidig samtidig at din malt opsuger 1 liter væske per kg malt.

Du startede med 20,5 liter vand og 5 kg malt din malt har opsuget 5 liter vand så du har 15,5 liter tilbage.
Der vil fordampe 1,5 liter under kogning så du skal have 25+1,5=26,5 liter før kogning
Så skal du bruge følgende mængde mæskevand 26,5-15,5 = 11 liter mæskevand.

Mine antagelser er generelle men skulle gerne passe på de fleste anlæg, der hvor den største forskel kan være er additionel water= den mængde der er under sien i din indsatssi, det måles nemmest ved at tage et litermål og hælde en liter af gangen i din gryde indtil du kan se væskestanden i din indsatssi.

Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen af mængdeangivelserne i de opskrifter der følger med i de færdige kits.

Mvh lillelund.



Sent from my iPad using Tapatalk
Hvor finder jeg det indtastningsfelt "additional water" som du nævner? Jeg syntes at jeg har kigget alt igennem. Kan kun finde deadspace. Hvor man kan kompensere for denne.

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Brew Monk

Indlæg af Flyball »

kimognicklas skrev:Hvor finder jeg det indtastningsfelt "additional water" som du nævner? Jeg syntes at jeg har kigget alt igennem. Kan kun finde deadspace. Hvor man kan kompensere for denne.

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Det kan du bla finde derinde hvor du sætter dit udstyr op, hos mig er det øverste sektion i højre side, 4. felt nede
TB
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Kan du smide et screenshot

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

kimognicklas skrev:Nu har jeg brygget nogle gange. Min effektivitet svinger voldsomt. Sidst endte jeg med en masse eff. På ca. 69 Hvad oplevelse/gør i? Rører i undervejs. Hvor meget cirkulation? Hvordan er jeres vand/malt forhold? Sparger i? Hvordan, hvor meget? Hvor fint valser i? Og sidst men ikke mindst. Hvor ligger jeres effektivitet?
Gerne kom medfølger punkter hvis der Kunne være noget relevant. Jeg bruger viking malt (polsk) kan Det være det?
Jeg brygger på en danbrygger 43

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Måske et dumt spørgsmål...., men hvordan regner man sin effektivitet ud? Jeg kan godt se den i opskrifter i BeerCalc, og har set en længere forklaring fra Brygladen, men hvad hvis man nu brygger et All-grain kit, hvor maltsammensætningen ikke fremgår?
Mvh. Per.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Brew Monk

Indlæg af Mikle »

Super fed tråd jeg følger med her lidt har lige investeret i en Brew monk som gerne skulle ankomme i april:)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Brew Monk

Indlæg af mhn »

Vi har brygget to gange på Danbrygger 43.

Første gang rørte vi rundt undervejs og endte på 77%. I søndags rørte vi ikke rundt og endte omkring 64%. Gæt om vi skal røre rundt næste gang. :-|
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Som udgangs punkt er de fleste malte "nogenlunde" ens - så du kan bare prøve at sætte noget sammen der ligner. Altså basismalte + cara - det er dog bedre end ingenting ☺

Ang. mit sidste BrewMonk bryg, baseret på hvad der er i gær ballonen og forbrugt malt - så ligger jeg på 82% (tabte noget kavant som jeg ikke fik med - måske en ½L)

Brygget ramte nogen under opskriftens OG, men så til min skræk at jeg havde glemt at ændre min "normale" 93% efficiency. (som jo er for højt, da det er målt mæske efficency og ved varm urt)

Svagheden er bestemt, at man ikke har sparevand nok - og det ses tydeligt på den ½L som dryppede af maltpiben, det var stadig med farve !!!

Så mit 4,2 kg bryg skal nok boostes med hele 200g malt til den skrækkelige pris af 2 kr,- Det er dyr at være smart ☺
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"