Nyt bryg på gamle øl

Besvar
Brugeravatar
Mundsköl
Indlæg: 7
Tilmeldt: 3. mar 2016, 17:51
Geografisk sted: Hillerød

Nyt bryg på gamle øl

Indlæg af Mundsköl »

Jeg har af omveje skaffet mig en betydelig stor andel gamle øl fra en ølsamling.

Samlingen er dog overvældende stor, cirka 1000 flasker, danske og udenlandske - men jeg har dog ikke modet på at begynde en samling.

Jeg har istedet gået og leget med tanken om at bruge nogen af de gamle øl, der iøvrigt smager af henad oliven, til et nyt bryg.
Det kunne blive en flote etiket; Gær, Humle og Carlsberg fra 1987, Lambrinus fra 1992 osv. :)


Spørgsmålet er om der er nogen som har erfaringer med at brygge nyt øl på gammelt øl? Her tænkt som at anvende 25 liter gammelt øl, filtreret for bundfald, som direkte erstatning for vandet?

Hvad har i af umiddelbare tanker, er der nogen alarm klokker som bør ringe?
"Hellere lidt skidt i krogene, end et rent helvede. Bortset fra når der brygges"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Nyt bryg på gamle øl

Indlæg af Truntebryg »

Den har skutte hørt før ☺

Det er dog helt sikkert, at alt alkohol vil forsvinde under kogning.

Jeg mener at man gør noget lignende med vin. Men den bliver jo ikke opvarmet, og ideen var at få de nye gærceller til at æde noget uønsket fra den oprindelige vin.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt bryg på gamle øl

Indlæg af Borg »

Mundsköl skrev:Jeg har af omveje skaffet mig en betydelig stor andel gamle øl fra en ølsamling.

Samlingen er dog overvældende stor, cirka 1000 flasker, danske og udenlandske - men jeg har dog ikke modet på at begynde en samling.

Jeg har istedet gået og leget med tanken om at bruge nogen af de gamle øl, der iøvrigt smager af henad oliven, til et nyt bryg.
Det kunne blive en flote etiket; Gær, Humle og Carlsberg fra 1987, Lambrinus fra 1992 osv. :)


Spørgsmålet er om der er nogen som har erfaringer med at brygge nyt øl på gammelt øl? Her tænkt som at anvende 25 liter gammelt øl, filtreret for bundfald, som direkte erstatning for vandet?

Hvad har i af umiddelbare tanker, er der nogen alarm klokker som bør ringe?
Den væsentligste udfordring bliver at sikre en fornuftig vandkemi.
Færdig øl har en pH på omkring 4,6-4,8, hvilket kan give problemer under den enzymatiske omformning af stivelse til sukker.
Der kan også være udfordringer omkring mineraler.
Men kan du få det til at spille, ville det være et sjovt forsøg.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mundsköl
Indlæg: 7
Tilmeldt: 3. mar 2016, 17:51
Geografisk sted: Hillerød

Re: Nyt bryg på gamle øl

Indlæg af Mundsköl »

Dejligt at i ikke er afvisende :)

Erik du skriver at pH for færdig øl ikke er optimalt for maltenzymernes nedbrydelse af stivelse.

Jeg er ikke så bryggeteknisk, men kan man imødegå problemet ved at bruge mere malt end normalt, og derved få et højere OG efter mæskning?
"Hellere lidt skidt i krogene, end et rent helvede. Bortset fra når der brygges"
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt bryg på gamle øl

Indlæg af Borg »

Når man “leger” med vandkemi har man oftest kendskab til udgangspunktet i form af en vandanalyse fra det værk, det leverer din vand.
Ud fra den kan man så justere med pH-sænkende eller pH-løftende midler i forhold til den maltsammensætning der er i opskriften.
Men når man bruger øl som mæskevand, kender man ikke udgangspunktet.
Ser vi bort fra mineralerne, og koncentrerer os om pH’en, så skal du helt sikkert tilsætte nogle basiske produkter for at hæve pH. Spørgsmålet er bare, hvilket produkt, og i hvilken mængde.
Skal det være rigtig godt, har man basiske produkter og et pH-meter til sin rådighed under brygningen, så men kan måle og justere løbende.
Alternativt kaster man sig bare ud i forsøget, og ser, hvor det bærer hen ad.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"