Mit første bryganlæg

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Detlillebryglaug
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. apr 2018, 12:23

Mit første bryganlæg

Indlæg af Detlillebryglaug »

Kære brygningens vismænd
Vi er et mini-laug på tre der lige har brygget vores første øl. Vi lejede en gryde og et blus, resten til en simpel brygning har vi.
Vi er nu blevet bidt af brygfeberen og kunne godt tænke os at investere i et bryganlæg og har været ved at læse lidt op på det, men håber I kan hjælpe med lidt overblik.

Mit første spørgsmål går på hvilken størrelse gryde i kan anbefale?
Vi tænker umiddelbart en 30 eller 45L
Men er det muligt at lave små prøvebryg i den store og vil der være et betydende større spild?
Har mængderne noget at sige for chancen for en succesfuld brygning (både meget bryg i en lille gryde og lidt i en stor) Eks. Er der en minimumsmængde i forhold til varmelegemer osv?

Og mit andet spørgsmål, er der stor forskel på kvaliteten af de enkelt mærker? Vi har hovedsageligt kigget på Brew monk, Brewster og Danbrygger, nogen der har en favorit og hvorfor? Eller måske et helt 4. Forslag i ca. samme prislag?

Mange tak for jeres tid og fordi I vil dele ud af jeres erfaringer.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Truntebryg »

Der er procentvis større tab på et lille bryg på en stor gryde. (den større diameter)

Brewster Beacon ser ud til pt. at være et godt køb - da den ligner de andre, men har et ekstra filter i bunden af gryden. Den har også 2 parkeringer af maltpiben, hvis man ikke vil lave et lille spil fra loftet. (Bagagestrap 40 kr/ biltema)

Jeg vil helt klart anbefale et 20-25L anlæg, det er en god mængde øl - og alligevel ikke så meget at hælde ud hvis det går galt.

Danbrygger 35 er helt klart et super tilbud til begynderen - den har dog ikke pumpe og auto trinmæske, men til gengæld er der køler med. Til blot 1995,-

https://brygforretningen.dk/produkter/D ... s9reHEpKUk" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil I senere upgradere - så er den perfekt som spargevands varmer til den store 50L BrewMonk/Danbrygger osv.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har 45, 32, 28 og 16 ltr gryder, og vil ikke undvære nogen af dem. Den store er god at koge humle i fordi der er plads til hotbreak.
Når jeg mæsker bruger jeg altid så lille en beholder som muligt, og så isolerer jeg den med et liggeunderlag og/eller nogle tæpper. På den måde kan jeg holde temperaturen ret konstant.
Hvis jeg laver små bryg mæsker jeg i 10 ltr plastspande.
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hvis i er 3 gutter der skal dele de gyldne dråber, vil jeg påstå at 20-21 liter er for lidt
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Borg »

Dalmoseosebryg skrev:Hvis i er 3 gutter der skal dele de gyldne dråber, vil jeg påstå at 20-21 liter er for lidt
Helt enig.
Om kort tid vil I benytte Corneliusfade, sim kan rumme 18 liter hver. (I gider ikke at gøre alle de flasker rene hver gang).
Hvis I ikke en gang igen skal skifte udstyr, så går I efter en færdig volumen på 54 liter (18x3). Det betyder et kogekar på 70-80 liter.
Lund Teknik har et grainfather/killer setup på vej til 100 liter, så prøv at tage en snak med ham.

Og happy brewing Billede
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Truntebryg »

Delvis enig -

Det med flaskerne - der tror jeg du har ret Borg. Fra første bryg (dec. 2008) blev det besluttet at alt blev brygget til fustage ☺

Men jeg er mere tilhænger af flere og små bryg. Bryg på mindre end 20L er dog for bøvlet, med alt for store spild % her og der.

Med min BrewMonk brygger jeg en 5% øl på 4,6 kg malt (ca 21L) men smider stadig 2,5L væk som trub i bunden. Det gør jeg så ikke helt alligevel, det bliver filtreret (kaffefilter) og kogt til den næste gærstarter.

Man kunne nu også koge de 2,5L og så hælde det oven i spanden når det er kølet ned.
Detlillebryglaug
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. apr 2018, 12:23

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Detlillebryglaug »

Tak for alle de gode indspark, de har været en virkelig god hjælp!
Vi er nået frem til at købe den store Brew Monk. Dels fordi den var på lager(utålmodige typer) og fordi vi er enige med Dalmoseosebryg og Truntebryg i, at når vi nu er 3 gut'inder der skal dele brygget, så vil vi nok sjældent få brug for at brygge mindre end 20L :)
Vi sparger med en stor suppegryde på induktionsblus.

Vi har nu pakket munken ud, samlet den og er ved at indstille til vores første trippel -den virker gedigen, der medfølger en ok instruktionsbog og indtil videre har det været en sand fornøjelse :)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Fedt, gi den gas piger, men jeg vil lige tilføje at en trippel ikke ligefrem er en begynderbryg, ikke fordi den er særlig svær at brygge, men fordi i først får glæde af den om lang tid, den skal lagre.

Find noget der er hurtig klar, US pale Ale, wit, Saison, Brown ale eller lignende, ikke lager, ikke tunge øl, noget i hurtigt kan få glæde af
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Truntebryg »

Enig - I er utålmodige, venner er endnu mere utålmodige.

Koels, Steambeer og Ale er alle hurtige øl som kan drikkes allerede til St. Hans.

Lav dem omkring 4,8 - 5,2% så er de hurtig modne og klar ☺
Detlillebryglaug
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. apr 2018, 12:23

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Detlillebryglaug »

Haha :D Vi er ret utålmodige, men vi er klar over det, så vi startede med en bock i gryder og på gasblus som nu næsten er klar, så vi har lidt at drikke indtil vores trippel er drikkeklar... Vi er vilde med belgiske øl, så vi var nød til at finde ud af om vi kan finde ud af at brygge en god en :)

Men åhhh vores Brew Monk drillede os! Den blev ved med at slå fra omkring 52 grader, og det endte med, at vi måtte tage vores maltpibe op og hælde alt den ufærdig bryg over i en gærspand for at konstatere, at der var brændt så meget sukker fast på varmelegemet, at termostaten blev ved med at slå fra. Da vi fik den rengjort og sat det hele over igen fungerede alt, som det skulle, men da vi var færdige, var der igen fastbrændt sukker på varmelegemet.

Vi tror i første omgang, at det brændte på, fordi vi ikke havde sat det øverste maltfilter på og pumpede vandet op, så det lagde sig ovenpå malten og kogte tør under maltpiben. Ja, udover utålmodige er vi også nysgerrige, så vi ville gerne kunne se malten. Men efter vi satte det øverste filter på, var der stadig brændt sukker, og der var vi ellers meget forsigtige med at bruge pumpen -er der regler for pumpebrug, som vi bare ikke er stødt på? Har I nogle gode tricks for at undgå, at sukker brænder på? Nogle belgiske bryg har jo en væsentlig højere sukkerkoncentration, end vi har kørt med nu? -og også gerne tricks til hurtig og effektiv rengøring, hvis det sker igen, så man kan komme videre med sin brygning.
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Mit første bryganlæg

Indlæg af Gerner »

Ja, så kender i allerede til det berygtede stuck mash!.

I skal holde godt øje med væsken over malten, at den ikke stiger og regulerer vandflow, så det passer. Endeligt skal i rører i malten , når det begynder at stige, så i får klumperne væk og får væsken til at løbe igen. I skal dog passe på at malten ligger jævnt og vandel ikke bare løber igennem en hul.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"