Gæring stoppet

Besvar
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Gæring stoppet

Indlæg af inzide »

Hej,

Brygger en brown ale med Wyeast 1335 (British Ale II), og gæringen er desværre tilsyneladende stoppet. OG lå på 1052. Mæsketemperatur 65-67 grader. Den gik sådan set i gang, og så helt normal ud efter ca. 1½ døgn. Nu et par døgn senere virker den fuldstændig død uden at have været sådan *rigtig* i gang. Den har stået i "død" tilstand i lidt over et døgn nu. Jeg har givet spanden en rystetur et par gange uden held.

Hvad ville I gøre? Et brev tørgær ned i spanden? Eller bare vente spændt?

Har endnu ikke målt aktuel gravity.
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Gæring stoppet

Indlæg af voneitzen »

Prøv at tage en måling og se hvor langt ned den er kommet , den er sikkert færdig ,men lad den stå 2 uger inden du flasker den.
Mit
Indlæg: 38
Tilmeldt: 4. nov 2006, 09:57
Geografisk sted: Hammel

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Mit »

Det er helt normalt at hovedgæringen tager et par dage. Mål sukker indholdet. Lad den stå ca. 2 uger samlet. Selvom den ikke gære længere ned så omdanner gæren nogle andre ting, så du får en ren smag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Gæring stoppet

Indlæg af inzide »

Jeg har nu fået taget en måling, og min fornemmelse var desværre korrekt. Her efter seks dages gæring, er gravity kun nået ned på ca. 1031, svarende til ca. 2,5% alkohol.

Jeg overvejer defor at omstikke til ny tank og tilføre et brev tørgær (british ale).

Hvad ville I gøre?
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Gæring stoppet

Indlæg af inzide »

Det skal tilføjes, at smagen er ganske fin! Som en lidt stærk hvidtøl.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Gæring stoppet

Indlæg af fjorgensen »

Det giver ingen mening at omstikke og tilsætte ny gær. Der er masser af gær tilbage og ved hver omstikning risikerer du at få infektion i øllet. Gærlåsen kan du ikke bruge som indukator. Lad øllet stå i min. 3 uger og mål så gravity med 3 dages mellemrum indtil du måler samme værdi. Først der kan du være sikker på at øllet er færdigt.
keep it simple !
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Borg »

Hvad bruger du til at måle graviteten med?
Hvis det er et refraktometer, skal du korrigere for den alkohol det er til stede.
Er det tilfældet, vil din korrigerede måling sige 1.018.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Borg skrev:Hvad bruger du til at måle graviteten med?
Hvis det er et refraktometer, skal du korrigere for den alkohol det er til stede.
Er det tilfældet, vil din korrigerede måling sige 1.018.
Efterhånden en klassiker
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Borg »

Dalmoseosebryg skrev:
Borg skrev:Hvad bruger du til at måle graviteten med?
Hvis det er et refraktometer, skal du korrigere for den alkohol det er til stede.
Er det tilfældet, vil din korrigerede måling sige 1.018.
Efterhånden en klassiker
Ja, netop :-)
Men ganske væsentlig at vide, for at kunne give brugbare svar.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Gæring stoppet

Indlæg af inzide »

Målingen er foretaget med simpelt hydrometer, dvs. vægtfylde.

I har også ret i, at der var masser af arbejdsivrig gær til rådighed.

Jeg satser derfor hele butikken, og peger på mit nye temperatur-setup som synderen. Jeg er ganske enkelt kommet til at mæske ved alt for høj temperatur. Jeg skulle ligge på 67 grader, men pga fejl har den sikkert været væsentligt højere periodevis. Det er mit første bryg på en semiautomatisk styring af temperaturen, og det har jeg sgu nok ikke fået kørt ordentligt ind. Point til lærebogen.

MEN ... jeg besluttede mig for at lave det her til et forsøgsbryg i stedet for bare at acceptere den stærke hvidtøl. Så en masse brun sukker. sirup og vand kogt op med nogle friske passionsfrugter til en velsmagende sirup. I spanden med det. Det skal blive spændende!
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Gæring stoppet

Indlæg af inzide »

Det bobler forøvrigt lystigt nu.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"