Høst af gær fra Blå Chimay

Besvar
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af peos »

Jeg har tidligere haft god succes med at opformere gær fra en Blå Chimay og brygge på gæren. Sidst gik det så godt, at min Mørk stærk Belgisk Ale vandt guld ved DM i håndbryg.

Det kalder jo på en gentagelse, og jeg har siden 5-6 gange forsøgt igen at opformere gær fra Blå Chimay - men uden held. Ingen gæraktivitet, og efter en uges tid dannes der mug på overfladen på trods af omhyggelig desinfektion af alt (undtagen ølslatten naturligvis).

Er der nogen der ved, om Chimay har ændret på karboneringsmetoden eller andet, så der ikke længere er levende gær i øllet (på flaskerne står, at øllet ikke er filtreret eller pasteuriseret)?
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af peos »

Prøver lige med en lidt anden vinkel.

Er der nogen, der har haft succes med opformering af gær fra en Blå Chimay årgang 2017?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af Truntebryg »

Der er jo ingen tvivl om, at du jo nok skal have fat i en forholdsvis frisk flaske ☺

Er der ikke en "best before" dato på flasken ?
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af peos »

Den årgang 2017, som jeg nød i går aftes, var holdbar til december 2022 (hvis ikke jeg havde drukket den :-))
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af Truntebryg »

Ellers må du hører ølhandleren, om du kan få besked når har får en ny sending hjem ☺

Der er ingen tvivl om, at 1 års tid på flaske = 0 gær. Med mindre den er opbevaret 110% korrekt.
tfantonsen
Indlæg: 35
Tilmeldt: 5. aug 2016, 17:33

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af tfantonsen »

Truntebryg skrev:Der er ingen tvivl om, at 1 års tid på flaske = 0 gær. Med mindre den er opbevaret 110% korrekt.
Ikke helt enig..

Gær og andre småorganismer er hårdføre og kan overleve længe f.eks. 100+ år i en kælder i Valby (https://carlsbergdanmark.dk/newsroom/ca ... -fra-1883/" onclick="window.open(this.href);return false;) eller næsten 200 år på bunden af den engelske kanal (https://www.ratebeer.com/beer/flag-port ... inal/4095/" onclick="window.open(this.href);return false;).

Er enig i at problemet er at længere tids opbevaring betyder, at der er færre levende gærceller og deres vitalitet er stærkt reduceret. Det betyder at de er længere tid om at starte og bliver "overhalet indenom" af mug. Selvom mug generelt er en bedre overlever en gær, burde miljøet i Chimay Bley (surt og alkoholisk) favorisere vitaliteten af gær over mug. Derfor er min hypotese, at muggen i dette tilfælde sandsynligvis stammer fra processen (sandsynligvis luften når du har været omhyggelig med alt andet) og ikke fra ølslatten.

Mine anbefalinger:
1. Tricket fra Yeast med en åben flamme: Hvis man arbejder på bordet i et trækfrit, desinficeret område med en kraftig, åben flamme (bunsen-, fondue-, creme brulée-brænder), vil der tæt på brænderen være renere luft og dermed mindre infektionsrisiko.
2. Hvis du har en af dine gamle bryg, kan du prøve at opformere fra en af dem. Min egen erfaring er at håndbryggere ofte får lidt mere gær i bunden af flasken :-S
3. Brug WLP500 eller Wyeast1214, som burde være samme Chimay-gæren: http://www.mrmalty.com/yeast.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis det lykkedes dig at få en gær etableret kan du overveje at overbygge din starter og fryse et par portioner ned: https://www.homebrewtalk.com/maintainin ... -term.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gør jeg selv med alle mine gær, det er en naturlig forlængelse af ølbrygningen :)

[Edit] Btw. har jeg hvis det haster en anden-generation (dvs. den er opsamlet efter bryg 2 gange; 2*julebelgier (jul '16&'17)) mix af WLP500&530 i fryseren i Næstved, hvis det er har interesse.
Nybrygger

Flasket: Brown ale, ESB
På fad: Oktoberfest, Pilzner
I gærtanken: Hyldemjød med eg, JuleMjød med eg, Maibock, Guderup humle (Thy Humle klon), Schwartzbier
Næste bryg: Brown ale
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af peos »

Tak for gode tips og en rigtig spændende artikel.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af peos »

Jeg har nu prøvet en sidste udvej for at redde mig noget af den originale Blå Chimay gær. Fadet med min sidste belgisk ale med opformeret Blå Chimay gær var tømt nogle måneder tidligere. Men det var ikke rengjort endnu og stod stadig med CO2 tryk på.

Jeg hældte en liter starter i fadet, og efter kort tid begyndte trykket at stige. Efter en måneds tid steg trykket ikke længere, og den blev hældt på et sylteglas og sat i køleskabet. De første par uger var der lidt skum på overfladen. Herefter har overfladen været klar.

Nu - efter 1-2 måneder i køleskabet - har jeg målt FG til 1009. Og urten lugter og smager ikke surt. Den har egentlig en blød og behagelig smag.

Hvis der var gået vildgær i den, ville den så ikke have været gæret længere ned og have haft en dårlig smag på nuværende tidspunkt?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af Borg »

peos skrev:Jeg har nu prøvet en sidste udvej for at redde mig noget af den originale Blå Chimay gær. Fadet med min sidste belgisk ale med opformeret Blå Chimay gær var tømt nogle måneder tidligere. Men det var ikke rengjort endnu og stod stadig med CO2 tryk på.

Jeg hældte en liter starter i fadet, og efter kort tid begyndte trykket at stige. Efter en måneds tid steg trykket ikke længere, og den blev hældt på et sylteglas og sat i køleskabet. De første par uger var der lidt skum på overfladen. Herefter har overfladen været klar.

Nu - efter 1-2 måneder i køleskabet - har jeg målt FG til 1009. Og urten lugter og smager ikke surt. Den har egentlig en blød og behagelig smag.

Hvis der var gået vildgær i den, ville den så ikke have været gæret længere ned og have haft en dårlig smag på nuværende tidspunkt?
Den lyder til at være fin.
Og du har ret i dine antagelser.
Brug du bare den, men opformér den to gange endnu.
Første gang en 2-liters starter, og dernæst en 3-liters.
Så vil jeg tro, at du har tilstrækkeligt til et 25 liters bryg.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Høst af gær fra Blå Chimay

Indlæg af peos »

Det vil jeg gøre - tak for tilbagemeldingen :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"