Destruer øllet nu, inden nogen kommer til skade

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Destruer øllet nu, inden nogen kommer til skade

Indlæg af Broder Jacob »

Her til morgen læser jeg den forfærdende nyhed, at øl kaldes tilbage eller destrueres, fordi det indeholder allergenet Bygmalt og at det ikke står på flasken.
"Bryggeriet Skands A/S tilbagekalder, i en pressemeddelelse, to slags øl efter en fejl. Fejlen er den, at der intet sted på flaskerne står, at de indeholder allergenet bygmalt. Den manglende
deklaration betyder, at øllet ikke må drikkes.
Er man allergisk over for byg, og drikker man øllet, risikerer man en allergisk reaktion, og på den baggrund tilbagekaldes flaskerne med øl. Fødevarestyrelsen anbefaler folk at smide øllet
ud eller at levere det tilbage, hvor det er købt."

Kære medbrygger, står det på dine fladker at dine øl indeholder Bygmalt?
Ved du hvilken fare du udsætter dine omgivelser for? De kan jo ikke vide, at der er byg i din øl.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Destruer øllet nu, inden nogen kommer til skade

Indlæg af jandk »

Kæmpe overraskelse, bruger man bygmalt i øl :-) ????
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Destruer øllet nu, inden nogen kommer til skade

Indlæg af Borg »

Et lille indblik i den professionelle bryggers verden, med håndtering af fødevarereglerne og flaskeretursystemer.

Det er i øvrigt ikke tilstrækkeligt, at allergener står anført på etiketterne, det skal også stå med fede typer.
Så kan man jo filosofere lidt over det og tænke, om allergikere også udvikler svagt syn.

Bemærk, at man ikke forholder sig til øllet, men kun den rent tekniske udformning af etiketten.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Destruer øllet nu, inden nogen kommer til skade

Indlæg af kbaggen »

Boder Jakob,
hvis du går til den kvindelige del af befolkning, samt unge/børn, så tror jeg du vil blive overrasket over hvor lidt folk ved om ølbrygning. Der er nok højere hit-rate hos mænd iht. viden om der er byg i Øl, og dette er sagt uden nogen måde dette skal tolkes som et sexsistisk indlæg! Så da allegener er farlige (og risikoen er langt højere end mit pølseforgiftig indlæg) er der fornuft i at etiketten er påført de indeholder bygmalt, lige såvel at andre fødevare skal deklarere iht. nødder, osv.

Så synes nu ikke man skal sætte ind her, men mere de noget så tunge regler for at starte øl-brygning op. Beskyttelse af folk sundhed kan vi kun bakke op om...!

Så at en given produktions virksomhed ikke har styr på at påsætte indeholdet og evt. overholde mærkningsregler iht. allegener, det synes jeg faktisk er for dårligt.

Men jeg er schisme også påvirket af min branche, den agrokemiske industri, hvor reglerne for godkendelse og markedførelse er meget tunge!

Men at desturer indholdet efter man har læst opslaget i avis og deslige giver jo ikke mening.....nu ved man jo det indeholder byg :-)
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brygfar
Indlæg: 30
Tilmeldt: 3. jan 2018, 14:38
Geografisk sted: København SV

Re: Destruer øllet nu, inden nogen kommer til skade

Indlæg af Brygfar »

Hvor henvender man sig, hvis man gerne vil komme forbi og hente de farlige fødevarer og bringe dem til destruktion?! ;)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Destruer øllet nu, inden nogen kommer til skade

Indlæg af Truntebryg »

ØH - hvordan kan man så sælge en Westvleteren 12

Den har jo kun en gul kapsel ?
Brugeravatar
Munkholm
Indlæg: 231
Tilmeldt: 11. feb 2013, 17:13
Geografisk sted: Staby

Re: Destruer øllet nu, inden nogen kommer til skade

Indlæg af Munkholm »

Brygfar skrev:Hvor henvender man sig, hvis man gerne vil komme forbi og hente de farlige fødevarer og bringe dem til destruktion?! ;)
hvis du finder ud af hvor, så kommer jeg gerne og hjælper! ;)
Mvh Jesper

"Virkeligheden er en illusion: forårsaget af mangel på alkohol"
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"