Flasker vs. Fad

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Reher
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. mar 2018, 17:50

Flasker vs. Fad

Indlæg af Reher »

  • e
ny brygger her der er ved at tage tilløb til at komme igang. Jeg er den type der gerne vil tage de rigtige beslutninger fra første færd. Nå men det jeg vil frem til er, flasker vs. Fade. Efter at have læst alt hvad jeg har kunne finde kan jeg ikke komme frem til om jeg skal starte med flasker og de udfordring ger der er i at bo småt og få konen med på ideen om at hjemmet skal prydes med en masse tomme flasker,gær spande og hvad har vi. Sat op i mod at “bare” ligge øllet på fade med det bund for så at tappe der ud af når man vil have en øl eller to? Ideen med fade må siges at vokse på mig. Jeg forstiller mig noget CO2 (det har jeg valgt i forvejen mht. Gæring under tryk og hele den trummerrum) en hane til at kople på og af på et eks. Cornelius fad kan jeg se der er mange der bruger. Jeg har dog et par aber da beis mht. Til dette. Jeg har altid hørt at fadøl skal drikkes når der er “hul” på faddet? Er det bare en jyde ting eller reder noget i det? Jeg har læst om folk der har tappet til og fra et fad i flere år uden problemer? Jeg tænker også at så læng der er overtryk med CO2 er der vel ingen fare andet end en kontaminieing ved hane skift osv?

Hvad er folks tanker om emnet ? Flasker vs. Fad og hvorfor ?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Flasker vs. Fad

Indlæg af Knet »

Jeg bruger både flasker og fad. Har en del flasker og 2 stk 5 gal fade.

Fad tvangskarbonerer jeg i og bruger også til fadøl, ved større begivenheder. Efter endt karbonering ryger der altid nogle glas direkte fra fad og når fad skal bruges igen, ryger resten på flaske ved hjælp af modtryksfylder. Jeg kan godt lide at have et udvalg at vælge imellem, og det har jeg ved flasker. Endvidere mulighed for at dele lidt ud osv. Øl der vinder ved lagring ryger også på flaske, så de ikke optager fad længe.

Har du kølekapacitet til fad eller et fadølsanlæg der køler? Det er lettere at overbevise konen om at der skal ligge flasker på køl end at rydde tre hylder for at få plafs til fad....

Rengøring er også et emne der får mange til at gå fadvejen. Jeg har dog prøvet at gøre det til et zen-moment at rengøre flaskerne :-). Det behøver ikke være slemt, hvis de skylles når de er tømt.

Når jeg skifter koblinger får de og fadet et skud starsan. Hvis fad var rent og desinficeret fra start, er det eneste kilde til kontamination. Det er jo som en stor dåseøl under tryk. Holdbarhed er laaaang også efter fad er brudt, da det stadig er under tryk. Holdbarhed er længst hvis det opbevares koldt. Men det samme gælder jo flasker.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Flasker vs. Fad

Indlæg af fjorgensen »

Der finder rigtig mange skrøner/røverhistorier om ølbrygning. En af dem er at et fad skal tømmes når det først er anstukket, men det er altså en røverhistorie.
Fustager er afgjort det nemmeste i forhold til flasker og der er ingen problem i at skifte et fad før det er tømt, det eneste du skal sørge for i den forbindelse er, at der skal være et passende Co2 tryk på fadet. Så længe der er tryk på fadet er øllet karboneret og det kan holde sig meget længe.
keep it simple !
walther
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. apr 2009, 18:06

Re: Flasker vs. Fad

Indlæg af walther »

"Er det bare en jyde ting eller reder noget i det?"

Jeg har svært ved at tro at geografisk placering har indflydelse på kontaminering.

Som skrevet, med god hygiejne, en desinfektions spray på koblinger når de skiftes sammen med lidt ølfedt, så holder fade meget længe og kan sagtens skiftes. Og øllet bliver ofte kun bedre med tiden.

Jeg har 7-9-13 aldrig fået infektion i et fad, og nogle af dem overlever i over et år.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Flasker vs. Fad

Indlæg af Truntebryg »

Skrøne og skrøne ☺

Det er jo Carlsberg der er toneangivende på dette område, da de jo nok sælger flest fadøl i DK ...

Carlsbergs anvisning er klar og tydelig, et anstukket fad kan holde sig i en uge !!

Deres nye Draughtmaster system har dog en holdbarhed på en hel måned !!

Draughtmaster systemet er lidt et omvendt KEY-KEG system hvor man har 2 beholdere, en inderdel (keggen) og en yderdel. Øllet trykes nu ud ved hjælp af luft i yderdelen - dette sikre en korrekt CO2 balance og der er ingen chance for at der kommer ilt ind i fustagen.

Men OK vi andre ved jo bedre besked
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Flasker vs. Fad

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Skrøne og skrøne [WHITE SMILING FACE]

Det er jo Carlsberg der er toneangivende på dette område, da de jo nok sælger flest fadøl i DK ...

Carlsbergs anvisning er klar og tydelig, et anstukket fad kan holde sig i en uge !!

Deres nye Draughtmaster system har dog en holdbarhed på en hel måned !!

Draughtmaster systemet er lidt et omvendt KEY-KEG system hvor man har 2 beholdere, en inderdel (keggen) og en yderdel. Øllet trykes nu ud ved hjælp af luft i yderdelen - dette sikre en korrekt CO2 balance og der er ingen chance for at der kommer ilt ind i fustagen.

Men OK vi andre ved jo bedre besked [WHITE SMILING FACE]
Nu er der den forskel på Carlsberg og en hjemmebrygger, at Carlsberg skal kunne garantere en holdbarhed, uanset hvordan køberen behandler fadet.
Carlsberg har ingen kontrol med den CO2 køberen anvender, ej heller rengøringsstandarden på koblinger og øllinie. Dermed kan et fad blive inficeret fra første øjeblik en kobling sættes på.
Den korte frist for almindelige fade et, at der kommer noget ind i fadet (CO2), mens det for Draughtmaster skal komme “baglæns” ind i fadet via ølkoblingen.

Hjemmebryggeren har selv fuld kontrol over det hele, og garanterer selv renligheden og desinfektionen af koblinger og slanger.

Set rent praktisk på det, så tvangskarbonerer man (ofte) med samme CO2 flaske, slanger og koblinger, som man senere anvender til at servere øllen med. Så man skubber bare mere af den CO2 i fadet man startede med ved tvangskarboneringen. Hvis øllen ikke har taget skade allerede, så er det kun bryggerens lemfældige omgang med sit udstyr, der kan bringe en infektion i fadet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."