Første bryg færdigt...! Næsten...

ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af ChristianDP »

Hej folkens.

Så har jeg siddet og smagt på mit første bryg som jeg lavede for godt og vel en måneds tid siden. En tjekkisk lager efter denne opskrift fra brygladen. https://www.brygladen.com/media/uploads ... klager.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En positiv oplevelse bestemt, omend den måske har lidt gærsmag. Det skal siges at jeg måske ikke fik fulgt opskriften 100%. Faktisk fik jeg kun sat 17 liter til gæring, som så til gengæld havde en noget højere OG end opskriften beskrev. Derefter lagrede den 16 dage i spanden og nu 14 på flaske ved stuetemperatur.

1. Jeg tænker måske der kan være flere årsager til den let gæragtige smag (ikke dårlig men der lige et strejf af det). Kan det være for meget gær til mængde af urt? Der skulle jo gerne have været 22-23 liter kontra de 17. Eller har det nærmere nogetvat gøre med gæringstiden på flasken?

2. Jeg tilsatte 4,5 gram sukker pr liter øl (jf opskriften), men synes måske godt der kunne være lidt mere kulsyre i. Den er der fint nok, men måske kunne jeg godt lige bruge en anelse mere til min smag. Jeg kan så læse i div tråde at folk rask væk tilsætte 7 gram pr liter uanset hvad de brygger, er det måden? Jeg har læst og forstået karboneringsskemaet der er fastgjort i Generelt forummet, men synes ikke jeg kan finde Tjekkisk lager. Skal man bare prøve sig frem?

3. Ekstra alkohol med sukkerkarbonering. Brygladen har en udregning der hedder +0,06% abv pr gram sukker pr liter øl. I mit tilfælde altså 4,5g x 0,06% = 0,27%. Er det en valid udregning, eller er der andre måder at gøre det på?

Jeg finder sikkert på flere spørgsmål og vender frygteligt tilbage. I mellemtiden tak for mange timers god og lærerig læsning.

- Christian
Ulriklk
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. jul 2017, 14:52
Geografisk sted: Kongens Lyngby

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Ulriklk »

Tillykke med brygget.

Nu er jeg ikke super erfaren som andre herinde, men du får lige mine inputs.

Friskt at starte med en lagerøl, de er kendt for at være svære at brygge da smagen skal være meget "ren".

1. Jeg ville ikke være bekymret for overpitching, altså for meget tilsat gær. Har du gæret ved den anbefalede temperatur? En lagerøl er jo meget "ren" i smagen og dette får man ved lav temperatur.
Og når vi nu er ved lager typen, så har du reelt ikke lagret øllet endnu. Normalt tager det nogle måneder ved 5 grader for at modne øllet, dette vil sikkert også fjerne gærsmagen.

2. Jeg bruger denne https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ og sommetider også andre til at dobbelttjekke. Så vidt jeg kan se ville jeg gå efter 2,5 Co2 enheder, hvilket i dit tilfælde bliver 5,5 gram/liter såfremt du har gæret ved maks. 12 grader

3. Det lyder som en rimelig antagelse du har fundet

-Ulrik
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Hej Christian.

Jeg har selv brygget det samme kit fra Brygladen fornylig. Jeg bryggede på en Brew Monk. For mig gik selve brygget næsten uden problemer/udfordringer, og jeg ramte OG efter opskriften samt 19,5 ltr. til gærspanden. Efter gæring nåede FG 1010.

Jeg fulgte ikke opskriften i forhold til gæringsprocessen. I opskriften står der lidt upræcist, at man skal hæve temperaturen lidt i den sidste del af gæringen, og intet om at det kan være en fordel med at køle urten derefter. Jeg spurgte mig for, og fik et godt råd fra Erik Borg - Borgs Bryghus.

"- Gæring ved ca. 10° i 14-16 dage, måske 3 uger da gærmængden i kittet måske er lidt i underkanten. Der burde nok være 2 pakker.
- Løfte temperaturen til 16 - 18° i et par dage.
- Derefter 0 - 3° i 3 - 4 dage
- Overføre til ny ren og desinficeret gærspand hvori der ligger den ønskede mængde karboneringssukkerlage. Og når nu der er så meget der er bundfældet, så undlad at være så “nærig”, at du får det med over i tappespanden.
- Overfør til flaske og karboner ved stuetemperatur i 14 dage. (
- Lagring i 4 - 6 uger mørkt og køligt."


Jeg bryggede d. 3/3 og har først sat det på lager d. 15/4. Den vil derfor først være færdigt i slutningen af maj. Det kræver godt nok tålmodighed, men prøvesmagningerne undervejs tegner indtil videre godt. Øllet er klart, fint overtryk i flaskerne, smager fint med lidt frugtagtige noter og fin bitterhed. Om det så smager som en rigtig Tjekkisk Lager, det ved jeg ikke endnu. Nu er jeg nok heller ikke den helt store smageekspert, men hvis det i første omgang egner sig til at servere for gæster, så er jeg fortrøstningsfuld.

Jeg kunne godt forestille mig at brygge den igen, men så vil jeg prøve at lave opskriften i BeerCalc samt prøve at ph-regulere mit vand. Der lidt mere jeg vil prøve at forbedre, for min effektivitet er kun på 70%. Til gengæld har jeg fået lavet et gærskab, hvor jeg kan styre gæringstemperaturerne. I gærspandens låg er der monteret et rustfrit dykrør med lomme, der går ned midt i urten. Så kan jeg måle på temperaturen midt i urten, og ikke uden på spanden.

Held og lykke med din Tjekkiske Lager, men vær tålmodig. Kunne være sjovt at mødes for at sammenligne.

Mange hilsner fra Per.
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af ChristianDP »

Ulriklk skrev: 1. Jeg ville ikke være bekymret for overpitching, altså for meget tilsat gær. Har du gæret ved den anbefalede temperatur? En lagerøl er jo meget "ren" i smagen og dette får man ved lav temperatur.
Og når vi nu er ved lager typen, så har du reelt ikke lagret øllet endnu. Normalt tager det nogle måneder ved 5 grader for at modne øllet, dette vil sikkert også fjerne gærsmagen.
I opskriften stod der 8-12 grader. Jeg kunne komme ned på 12 grader ud i mit opvarmede rum i laden, så i den øvre ende bestemt. Kan måske også være en del af forklaringen.
Ulriklk skrev: 2. Jeg bruger denne https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ og sommetider også andre til at dobbelttjekke. Så vidt jeg kan se ville jeg gå efter 2,5 Co2 enheder, hvilket i dit tilfælde bliver 5,5 gram/liter såfremt du har gæret ved maks. 12 grader
Tak for linket. Det var også ca 5,5 gram jeg kom frem til med den udregning jeg lavede med værktøjerne her på forum.
Ulriklk skrev: 3. Det lyder som en rimelig antagelse du har fundet
Super! :)

-Ulrik[/quote]
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af ChristianDP »

Per skrev: *masser af brugbare ting!
Tak for svaret Per. Jeg har tænkt det samme med brygladens opskrifter. De er helt sikkert gode til begyndere som mig, men måske lidt upræcise når man læser i dybden. F.eks står der i alle opskrifterne til deres allgrain kits at der skal startes med 18 liter mæskevand, uanset hvor meget malt der er med i den pågældende opskrift. Nuvel, det har jo fungeret fint med at nå OG på de to bryg jeg har lavet indtil videre.

Men jo. Hele delen med først at hæve temperaturen og derefter sænke den, er nok lidt mangelfuld. Så jeg tror egentlig jeg lige holder mig til de overgærede et stykke tid. Men det kan da godt være jeg skulle prøve det der cold crash. Jeg har et ekstra køleskab til at stå hvor min gærspand godt kan være. Er det ikke rigtigt forstået at det primært er for at få bundfaldet til at lægge sig?

Gode huskeregler der fra Borg. De bliver lige gemt.

Jo det kunne da være skægt at sammenligne. Men nu kan jeg se du på på Sydsjælland, og jeg bor i Thy... Der er skisme lidt langt :D
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

ChristianDP skrev:
Per skrev: *masser af brugbare ting!
Tak for svaret Per. Jeg har tænkt det samme med brygladens opskrifter. De er helt sikkert gode til begyndere som mig, men måske lidt upræcise når man læser i dybden. F.eks står der i alle opskrifterne til deres allgrain kits at der skal startes med 18 liter mæskevand, uanset hvor meget malt der er med i den pågældende opskrift. Nuvel, det har jo fungeret fint med at nå OG på de to bryg jeg har lavet indtil videre.

Men jo. Hele delen med først at hæve temperaturen og derefter sænke den, er nok lidt mangelfuld. Så jeg tror egentlig jeg lige holder mig til de overgærede et stykke tid. Men det kan da godt være jeg skulle prøve det der cold crash. Jeg har et ekstra køleskab til at stå hvor min gærspand godt kan være. Er det ikke rigtigt forstået at det primært er for at få bundfaldet til at lægge sig?

Gode huskeregler der fra Borg. De bliver lige gemt.

Jo det kunne da være skægt at sammenligne. Men nu kan jeg se du på på Sydsjælland, og jeg bor i Thy... Der er skisme lidt langt :D
Hej Christian.
Ja, kommer desværre ikke så tit på de kanter. Er dog i Skive i midten af Maj.
Glemte lige at Borg rådede mig til at rehydre gæren. Det vidste jeg ikke noget om da jeg bryggede Tjekken. Det var bare at drysse gæren i den afkølede urt. Tilsyneladende virkede det godt. Jeg fik da gæret ned fra OG 1052 til FG 1010.[WHITE SMILING FACE]
Mvh. Per.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Så har jeg prøvesmagt min Tjekkiske Lager (kit fra Brygladen), her ca. 3 - 4 uger før lagringen er slut. For at have noget at sammenligne med, havde jeg købt en Urquell. (Der findes også andre Tjekkiske Lagers, det ved jeg godt, nu var det så lige Urquellen jeg fandt på hylden i supermarkedet).

Der var nok ikke særlig megen lighed. Nu kender jeg ikke den præcise opskrift/maltsammensætning på nogen af dem, men hvis jeg, med min begrænsede viden ud i bedømmelse af smage, så vil jeg sige at mit bryg smagte lidt ala en lys ale, dog med en mærkbar humlebitterhed. Farven på øllet var lidt mørkere, og ikke helt så klart som Urquellen.

Min oplevelse af Urquellen er at den måske kan minde lidt om en IPA, forstået på den måde, at humlebitterheden var markant.

Det skal så siges, at mine gode venner syntes absolut bedst om mit bryg. Det er flinke og gode mennesker, og som regel meget ærlige og bramfrie når man beder dem om en vurdering. ;-)

Jeg kunne godt tænke mig at komme lidt tættere på "lager/pilsner" smagen, men ved ikke helt hvad der skal rettes til næste gang. Måske i malten, måske med gæren og måske i processen.

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Borg »

Per skrev:Så har jeg prøvesmagt min Tjekkiske Lager (kit fra Brygladen), her ca. 3 - 4 uger før lagringen er slut. For at have noget at sammenligne med, havde jeg købt en Urquell. (Der findes også andre Tjekkiske Lagers, det ved jeg godt, nu var det så lige Urquellen jeg fandt på hylden i supermarkedet).

Der var nok ikke særlig megen lighed. Nu kender jeg ikke den præcise opskrift/maltsammensætning på nogen af dem, men hvis jeg, med min begrænsede viden ud i bedømmelse af smage, så vil jeg sige at mit bryg smagte lidt ala en lys ale, dog med en mærkbar humlebitterhed. Farven på øllet var lidt mørkere, og ikke helt så klart som Urquellen.

Min oplevelse af Urquellen er at den måske kan minde lidt om en IPA, forstået på den måde, at humlebitterheden var markant.

Det skal så siges, at mine gode venner syntes absolut bedst om mit bryg. Det er flinke og gode mennesker, og som regel meget ærlige og bramfrie når man beder dem om en vurdering. ;-)

Jeg kunne godt tænke mig at komme lidt tættere på "lager/pilsner" smagen, men ved ikke helt hvad der skal rettes til næste gang. Måske i malten, måske med gæren og måske i processen.

Mvh. Per.
Der skal øvelse, øvelse og øvelse til.

Gå på en restaurant og få en fantastisk middag. Få ingredienslisten og nogle tilberedningsprincipper med hjem.
Køb de samme råvarer og lav den samme ret derhjemme.

Smager det du selv har lavet på samme måde som det du fik på restauranten? Sandsynligvis ikke.
Men du kan komme tættere på ved at øve dig, og justere lidt hen ad vejen i forhold til dit mål.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Hej Erik.

Er slet ikke i tvivl om det du siger. Kan godt mærke at det ikke bare lige lykkes første, anden eller for den sags skyld 3. eller 20. gang. Men det er spændende, og især når man tør begynde at prøve egne opskrifter af.

Jeg vælger at koncentrere mig om allerhøjest 2 - 3 typer indtil videre + et færdigt kit ind i mellem.

Og, jeg er bestemt ikke utilfreds med "min" Tjekkiske Lager. Om det reelt er en Tjekkisk Lager er ikke så afgørende, det vil for mig altid være smagen og oplevelsen samt ikke mindst det at brygge den.

Mvh. Per Nielsen.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Borg »

Per skrev:Hej Erik.

Er slet ikke i tvivl om det du siger. Kan godt mærke at det ikke bare lige lykkes første, anden eller for den sags skyld 3. eller 20. gang. Men det er spændende, og især når man tør begynde at prøve egne opskrifter af.

Jeg vælger at koncentrere mig om allerhøjest 2 - 3 typer indtil videre + et færdigt kit ind i mellem.

Og, jeg er bestemt ikke utilfreds med "min" Tjekkiske Lager. Om det reelt er en Tjekkisk Lager er ikke så afgørende, det vil for mig altid være smagen og oplevelsen samt ikke mindst det at brygge den.

Mvh. Per Nielsen.
Det er en rigtig god tilgang. Øvelse gør som bekendt mester.
Allerførst skal du blive helt tryg ved processen, og lære dit setup at kende. Det gøres gerne ved at prøve forskellige kits, så du kan fokusere helt på processen.
Så kan du vælge et par typer, som du så brygger 2, 5 eller 10 gange, indtil du er tilfreds. De første par gange måske uden de store ændringer i ingredienssammensætningen, bare for at konstatere, om du får den samme smag to gange efter hinanden. Gør du det, så er det ingredienserne du kan kikke på. Eller justere på mæske- og/eller gæringstemperatur.
Måske kunne du få en erfaren brygger i nærheden til at kikke på din vandprofil. Noget vand gør det næsten umuligt at opnå gode resultater, mens andet er mere tilgivende.
Men en Pale ale eller en Brown ale kan næsten altid lykkes. Den lyse pilsner kan være en udfordring.

God brygning og fornøjelse.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Har du husket at hæve temperaturen til 18 grader i slutningen af gæringen?
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af jandk »

Dalmoseosebryg skrev:Har du husket at hæve temperaturen til 18 grader i slutningen af gæringen?
Lige et begynderspørgsmål, hvis man hæver temperaturen til 18 grader "fordamper" CO2'en vel til 18 graders niveau?
Så er det vel de 18 grader man tager hensyn til, når man beregner karboneringen, selvom øl er gæret ved eks. 10 grader?
Bruger også:
https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg plejer også at løfte undergærede typer til 18 grader et døgns tid i slutningen af gæringen og har ikke haft uheldige bi-smage endnu.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Borg »

jandk skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Har du husket at hæve temperaturen til 18 grader i slutningen af gæringen?
Lige et begynderspørgsmål, hvis man hæver temperaturen til 18 grader "fordamper" CO2'en vel til 18 graders niveau?
Så er det vel de 18 grader man tager hensyn til, når man beregner karboneringen, selvom øl er gæret ved eks. 10 grader?
Korrekt.
Det er den højeste temperatur øllen har stået ved, efter gæringen er færdig, der skal bruges i regnestykket.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Dalmoseosebryg skrev:Har du husket at hæve temperaturen til 18 grader i slutningen af gæringen?
Ja, 3 - 4 dage ved ca. 18°, og derefter et par dage ved 3°, - akklimatisering til ca. 20° - sukkerkarbonering og flaskning - 14 dage ved stuetemperatur og nu lagring ved ca. 20°

Lyder det helt forkert?

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Borg skrev:
Per skrev:Hej Erik.

Er slet ikke i tvivl om det du siger. Kan godt mærke at det ikke bare lige lykkes første, anden eller for den sags skyld 3. eller 20. gang. Men det er spændende, og især når man tør begynde at prøve egne opskrifter af.

Jeg vælger at koncentrere mig om allerhøjest 2 - 3 typer indtil videre + et færdigt kit ind i mellem.

Og, jeg er bestemt ikke utilfreds med "min" Tjekkiske Lager. Om det reelt er en Tjekkisk Lager er ikke så afgørende, det vil for mig altid være smagen og oplevelsen samt ikke mindst det at brygge den.

Mvh. Per Nielsen.
Det er en rigtig god tilgang. Øvelse gør som bekendt mester.
Allerførst skal du blive helt tryg ved processen, og lære dit setup at kende. Det gøres gerne ved at prøve forskellige kits, så du kan fokusere helt på processen.
Så kan du vælge et par typer, som du så brygger 2, 5 eller 10 gange, indtil du er tilfreds. De første par gange måske uden de store ændringer i ingredienssammensætningen, bare for at konstatere, om du får den samme smag to gange efter hinanden. Gør du det, så er det ingredienserne du kan kikke på. Eller justere på mæske- og/eller gæringstemperatur.
Måske kunne du få en erfaren brygger i nærheden til at kikke på din vandprofil. Noget vand gør det næsten umuligt at opnå gode resultater, mens andet er mere tilgivende.
Men en Pale ale eller en Brown ale kan næsten altid lykkes. Den lyse pilsner kan være en udfordring.

God brygning og fornøjelse.
Mange tak for de gode råd. Har fået vandanalysen og har prøvet at sætte værdierne i BrunWater. Indtil videre har jeg kun ph-reguleret i det seneste bryg. Det andet må komme senere, når jeg har fået noget til at behandle vandet med. Lige nu har jeg udfordringer nok med mæske- og gæringsprocessen.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"