Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
MKM
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. okt 2017, 11:14

Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af MKM »

Hej Bryggere,

Jeg har sat jagten ind efter et semi-automatisk bryg anlæg, har forelsket mig i:
[*]Grainfather
[*]Braumeister 20 (alm og plus)
[*]Braueule

Jeg vil rigtig gerne høre nogle meninger og erfaringer med disse anlæg.
Hvad var godt og hvorfor?
Hvad var mindre god og hvorfor?

Skulle du dog sidde derude og mene jeg Fuldstændig har glemt et anlæg så skriv endelig hvilket, og hvorfor :)

DBH
Michael
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Tvivler nu på der er nogen her der har prøvet en ugle
MKM
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. okt 2017, 11:14

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af MKM »

Dalmoseosebryg skrev:Tvivler nu på der er nogen her der har prøvet en ugle
Den ser simpelthen for vild ud.. Og der er masser af stof om den, på tysk :(
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af jandk »

Hej Michael,

Jeg brygger på en Grainfather med Bluetooth connection.
Mine 7 bryg på den har været en stor succes uden problemer, den virker klippe stabil.

Det kan være svært at ramme de korrekte væskemængder til mæskning og sparge.
Jeg bruger Grainfather Recipe tool på nettet, som præcist beregner vandmængderne.
Synkroniseringen mellem net, telefon app. og efterfølgende til bluetooth controller er også meget simpelt (via Grainfather cloud).
Trinmæskning sker også helt automatisk styret af bluetooth controlleren.
Det er næsten for nemt, men det sikrer også ensartede bryg og præcis temperaturstyring.

Man kan også sætte forsinket opvarmning af mæske vandet op.
Jeg brygger ofte fra morgenen af og så er det rart, at mæskevandet har nået temperaturen, når jeg står op.

Dette er vist det billigste anlæg af dem du foreslår.
Jeg vil mene at man får meget kvalitet og en avanceret controller for pengene.

Jeg ville nu nok også kaste et blik på den nye Brewster Beacon, hvis du vil holde budgettet lidt lavere.

Mvh, Jan
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af k.larsen »

Der ligger også en del videoer på youtube med reviews og endda sammenligninger (mellem GF og BM).

Jeg har selv både Braumeister 20 plus og 50 plus.
Braumeisteren er bygget i en fantastisk kvalitet, lækker og nem styring, nem at rengøre (specielt plus pga bundudgang). Den kan passe sig selv i hele mæskefacen.

Maltrøret giver begrænsninger på at lave høj alkohol øl, medmindre du dobbelt mæsker,
Laver nemmest øl på 5-6 % ALK. Så hvis du er til de tungere øl ville jeg vælge en anden end BM.
Kølekappen på plus er meget ueffektiv, men fin i kombination med en chiller (forbundet).

Det er jo også en smagssag og jeg er glad for BM.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af GeheimBrau »

For 2 år siden havde jeg en 27 liter/1.800 watt el gryde, men ønskede mere stabilitet og større kapacitet (temperatur udsving var 7c ved en hver given temperatur, samt nærmest auto-boilover).
Jeg kiggede både på Braumeister 20/50 liter samt Grainfather (beklager, men BrauEule var ikke relevant på trods af tysk kvalitet, men også meget automation og en ret høj pris).

Jeg så bl.a. "Time 4 Another" sammenligning til at vurdere pro/contra, se https://www.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo" onclick="window.open(this.href);return false; (desværre er Paul ikke længere i stand til at uddybe, R.I.P).
Jeg var tæt på at byde på en brugt Braumeister (HumlepraXis) eller købe en ny BM 50 liter, men valgte at gå "all-in" på større kapacitet (60 liter) og under "halv" pris, så jeg gav DKK 7.500 for en tidlig CN gryde (en manuel konfigurerbar udgave af BrewMonk/klonerne).
Devisen var: for +7KKr "besparelse" kan jeg godt trykke på et par knapper undervejs.

Min vurdering er at Braumeister er "Rolls Royce" og Grainfather er/var "VW Boblen"; begge kan producere fremragende øl, men har en primær forskel på pris (20 liter) og i mindre grad på funktionalitet.
Desværre har GF ikke en 50 liter (endnu).
GF vil dog være en god investering i og med den er prisgunstig og leverer gode bryg og derfor (formentlig) vil have en "god" gensalgsværdi (=mindre tab), hvis man dropper ud eller "går videre".

Jeg er stadig ved at lære mit nye anlæg at kende og jeg har ingen personlig erfaring med BrewMonk, men du bør også overveje Brewmonk/klonerne, ikke mindst på pris og funktionaliet.
Se evt. TrunteBrygs seneste erfaringer: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... yg#p115745" onclick="window.open(this.href);return false;

Venlig hilsen
GeheimBrau / Gert

PS: Hvis pris/budget/"process interesse" ikke er et issue, så gå efter BrauEule; der er dog formentlig ikke den store udbredelse i DK, men ellers besøg https://hobbybrauer.de/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; (og lær/genopfrisk tysk :-))
PPS. Jeg er glad for min 60 liter; det er svært at koge over med selv 44 liter dobbelt IPA, jeg har dog en fysisk udfordring med direkte mæskning i gryden (kræver et hejseværk; der skal løftes +45kg. ved max. kapacitet - mit hejseværk er planlagt/dokumenteret, skal bare implementeres).
PPmereS: Hvis du er nystartet brygger, så "lad være" med at købe et (fuld)automatiseret anlæg, for så lærer du ikke noget om processerne (men producerer formentlig stadig drikbart øl)
GeheimBrau
/Gert
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af k.larsen »

Efter at have set et par videoer med Braueule er den godt nok dumpet hos mig i forhold til pris og funktionalitet. Den er ikke særlig smart designet.

jeg forstår udfra dit indlæg at prisen ikke er det afgørende...
Men hvis det skulle være "mest til pengene" ville jeg sige at den nye Brewster Beacon er et bud.

Hvis penge ingen rolle spiller, kunne du måske kigge på den helt nye "Brewie"
Den kan du også finde på youtube ....
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
MKM
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. okt 2017, 11:14

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af MKM »

GeheimBrau skrev:For 2 år siden havde jeg en 27 liter/1.800 watt el gryde, men ønskede mere stabilitet og større kapacitet (temperatur udsving var 7c ved en hver given temperatur, samt nærmest auto-boilover).
Jeg kiggede både på Braumeister 20/50 liter samt Grainfather (beklager, men BrauEule var ikke relevant på trods af tysk kvalitet, men også meget automation og en ret høj pris).

Jeg så bl.a. "Time 4 Another" sammenligning til at vurdere pro/contra, se https://www.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo" onclick="window.open(this.href);return false; (desværre er Paul ikke længere i stand til at uddybe, R.I.P).
Jeg var tæt på at byde på en brugt Braumeister (HumlepraXis) eller købe en ny BM 50 liter, men valgte at gå "all-in" på større kapacitet (60 liter) og under "halv" pris, så jeg gav DKK 7.500 for en tidlig CN gryde (en manuel konfigurerbar udgave af BrewMonk/klonerne).
Devisen var: for +7KKr "besparelse" kan jeg godt trykke på et par knapper undervejs.

Min vurdering er at Braumeister er "Rolls Royce" og Grainfather er/var "VW Boblen"; begge kan producere fremragende øl, men har en primær forskel på pris (20 liter) og i mindre grad på funktionalitet.
Desværre har GF ikke en 50 liter (endnu).
GF vil dog være en god investering i og med den er prisgunstig og leverer gode bryg og derfor (formentlig) vil have en "god" gensalgsværdi (=mindre tab), hvis man dropper ud eller "går videre".

Jeg er stadig ved at lære mit nye anlæg at kende og jeg har ingen personlig erfaring med BrewMonk, men du bør også overveje Brewmonk/klonerne, ikke mindst på pris og funktionaliet.
Se evt. TrunteBrygs seneste erfaringer: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... yg#p115745" onclick="window.open(this.href);return false;

Venlig hilsen
GeheimBrau / Gert

PS: Hvis pris/budget/"process interesse" ikke er et issue, så gå efter BrauEule; der er dog formentlig ikke den store udbredelse i DK, men ellers besøg https://hobbybrauer.de/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; (og lær/genopfrisk tysk :-))
PPS. Jeg er glad for min 60 liter; det er svært at koge over med selv 44 liter dobbelt IPA, jeg har dog en fysisk udfordring med direkte mæskning i gryden (kræver et hejseværk; der skal løftes +45kg. ved max. kapacitet - mit hejseværk er planlagt/dokumenteret, skal bare implementeres).
PPmereS: Hvis du er nystartet brygger, så "lad være" med at købe et (fuld)automatiseret anlæg, for så lærer du ikke noget om processerne (men producerer formentlig stadig drikbart øl)
Tusinde tak for alle jeres gode input! :)

Prisen er ikke det største issue, men selvfølgelig er det vigtigt ikke at det går amok.

Jeg har et par bryg bag mig, dog har jeg endnu ikke prøvet et all-grain bryg, da min suppe/øl-gryde derhjemme kun er på 10 liter, og jeg er i tvivl om min kogeplade kunne bære mere vægt.
Så opgraderingen skyldtes at jeg syntes det er en vildt fed hobby, som jeg gerne vil tage til næste niveau, uden at skulle have alt for meget grej liggende, da jeg ikke har så meget plads til det.
Som du præcis er inde på herover Gert, så vil jeg ikke have noget alt for automatiseret; da process forståelsen er enormt vigtigt, hvis man skal kunne gå i dybden senere.. Og det vil jeg gerne kunne :)
Der er SÅ meget at lære og jeg glæder mig!

Jeg er så småt ved at spore mig ind på, at det enten bliver en ny grainfather (brugt hvis jeg kan finde, men her gør det ikke så meget), eller en brugt Braumeister.
Dog kan jeg Rigtig godt lide den nye grainfather med Bluetooth controller, så man kan få lidt hjælp til styringen når der mæskes i flere trin, samt deres community online. Det virker rigtig godt.

Men skal da lige kigge på Brewster :)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af Truntebryg »

Umiddelbart så syntes jeg at både Grainfather og Braumaister lider lidt under, at det kun er med 2000W varmelegeme... (eller har jeg kun set gamle annoncer ☺ )

De har også begge en lidt "begrænset" kapacitet - altså 25L og 20L

Jeg har ikke erfaring med nogen af anlæggene, men jeg har god erfaring med for små varmelegemer - unødvendig tid går til spilde, og mæske pauser "flyder" også let sammen.

De bryggere der har disse anlæg, er generelt glade for dem. Det skal de selvfølgelig sige, når de har giver en del penge for dem, men eller må der jo være lidt mere gedigent kvalitet i dem ☺

Beacon, BrewMonk og Danbrygger er billige anlæg, men jeg syntes de gør brygningen rigtig godt. Faktisk næsten korrekt. Der er lige det med den store mængde mæskevand, men her er Braumeisteren endnu værre, pga det omvendte flow ☺

Så du er meget låst på en Braumeiser 20L, men der kan da købes en 10L maltpibe så der kan laves små bryg også.

Så intet anlæg er perfekt (bortset fra min gamle rustfri gryde og sparge-svane)
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af kbaggen »

Jeg har jo rodet med at lave mit eget "RIMS" anlæg!

Og hvis nogle er nysgærige kan det ses her nu! Har brygget med det nu en 7-8 gange! Og er faktisk ret godt tilfreds!

http://posebryg.bagge-nielsen.dk/diy-rims/" onclick="window.open(this.href);return false;

MEn man skal kunne lide at rode med skidtet selv......!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
MiP
Indlæg: 25
Tilmeldt: 26. nov 2015, 22:20
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af MiP »

Jeg brygger jævnligt på både Braueule og Grainfather, og jeg foretrækker GF uagtet, at jeg ikke har betalt for nogen af dem selv. (Men faktisk foretrækker jeg måske endnu mere min egen billige low-tech Klarstein elgryde).

Hvis man vil have noget nogenlunde automatisk, er der kommet meget billigere systemer end Braueule de seneste år.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Grainfather vs. Braumeister vs. Braueule - Erfaringer?

Indlæg af Truntebryg »

Kører pt. der-ud-af på min BrewMonk - men nok mest fordi temaet er "sommer-øl" og her er den perfekt.

Når vi nærmer os efteråret og mere tunge øl, samt decoction øl - så kommer den gamle gryde i kog igen ☺
Besvar

Tilbage til "Udstyr"