Første bryg færdigt...! Næsten...

Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Per skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Har du husket at hæve temperaturen til 18 grader i slutningen af gæringen?
Ja, 3 - 4 dage ved ca. 18°, og derefter et par dage ved 3°, - akklimatisering til ca. 20° - sukkerkarbonering og flaskning - 14 dage ved stuetemperatur og nu lagring ved ca. 20°

Lyder det helt forkert?

Mvh. Per.
Lyder jo rigtigt, hvad med RO vand?
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af ChristianDP »

Fedt at høre om Per. Og det kunne virkelig være sjovt at sammenligne bryg- en skam vi bor så langt væk fra hinanden.

Jeg har ikke været helt så god til det der med tålmodigheden. Min blev flasket efter 14 dage ved 12 grader. Ikke noget med 3-4 dage ved 18 grader og så 3-4 dage ved 3 grader og derefter lade den gå op til stuetemperatur igen. Men det var selvfølgelig også min allerførste, så det gik jo hurtigt (tøhø). Efter 14 dage på flaske satte jeg én i køleskabet 6 timer og smagte derefter på den.

Dommen: En god grundsmag af en fyldig velhumlet øl (der blev også kun 16 liter, hvor der skulle have været 20). Men meget gærsmag. Ikke grim, men tydelig. Karboneringen var lidt til den vage side. På det område havde jeg fulgt opskriften og givet den 4,5g pr liter.

Siden har den stået yderligere 2-3 uger hvilket tydeligt har gavnet den rigtig meget - har netop delt et par stykker med naboen ;). Det er efterhånden en virkelig velsmagende lagerøl som minder meget om en meget fyldig classic. Lidt mere bitter, men faktisk rigtig velsmagende. Jeg har også pga den lave volumen (som sagt 16 liter i stedet for 20) fået en højere alkohol% på 6,4 kontra de 5,2 der skulle have været. Måske er det også med til at give den fyldige smag.

Jeg overvejer kraftigt at give det her kit et skud mere nu, hvor jeg har et par bryg mere inde under huden. Så vil jeg forhåbentlig være bedre til denne gang at holde mig til opskriften, og ramme noget der ligner de 5,2% og få 20 liter i stedet for 16.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Dalmoseosebryg skrev:
Per skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Har du husket at hæve temperaturen til 18 grader i slutningen af gæringen?
Ja, 3 - 4 dage ved ca. 18°, og derefter et par dage ved 3°, - akklimatisering til ca. 20° - sukkerkarbonering og flaskning - 14 dage ved stuetemperatur og nu lagring ved ca. 20°

Lyder det helt forkert?

Mvh. Per.
Lyder jo rigtigt, hvad med RO vand?
Tak. Nej ingen RO vand, har dog lagt værdierne fra min vandanalyse ind i BrunWater skemaet og ph-justeret som det eneste. Jeg har rigeligt med udfordringer i forhold til mæskning (finde den rette mængde vand, spargning) samt ikke mindst korrekt gæring.

Men, undskyld min uvidenhed, hvad er det lige med det der RO-vand? Nogen der kan forklare (lidt lavpraktisk tak), hvilken betydning det har.

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Borg »

Per skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Har du husket at hæve temperaturen til 18 grader i slutningen af gæringen?
Ja, 3 - 4 dage ved ca. 18°, og derefter et par dage ved 3°, - akklimatisering til ca. 20° - sukkerkarbonering og flaskning - 14 dage ved stuetemperatur og nu lagring ved ca. 20°

Lyder det helt forkert?

Mvh. Per.
Akklimatisering til stuetemperatur (20 grader) kan sagtens vente til efter flaskningen.
Lagringen til sidst skal gerne ske ved 3-5 grader.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Meget lavpraktiske så fjerner dy stort set alt fra vandet, det kommer bla. herefter til at "fylde" meget mindre i munden og minde mere om det vand der bruges i Tjekkiet, når jeg brygger pils bruger jeg 2/3 RO vand og 1/3 postevand det gør en stor stor forskel på den færdige bryg, kik hos rent postevand, det nu ik så dyrt igen.

Mæske vand, antal kilo malt X 2,8 + evt. dead space, sparge til du har nok at tabe til kog, husk det ikke behøver at bulderkoge, du lære hurtigt hvor meget du mister ved kogningen
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Borg skrev:
Per skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Har du husket at hæve temperaturen til 18 grader i slutningen af gæringen?
Ja, 3 - 4 dage ved ca. 18°, og derefter et par dage ved 3°, - akklimatisering til ca. 20° - sukkerkarbonering og flaskning - 14 dage ved stuetemperatur og nu lagring ved ca. 20°

Lyder det helt forkert?

Mvh. Per.
Akklimatisering til stuetemperatur (20 grader) kan sagtens vente til efter flaskningen.
Lagringen til sidst skal gerne ske ved 3-5 grader.
Ok, tak. Der skulle have stået ca. 10° ved lagringen, - ikke 20°. Jeg må prøve at finde et sted hvor jeg kan komme ned på 3 - 5°. Der bliver svært her om sommeren, men det må være muligt.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Dalmoseosebryg skrev:Meget lavpraktiske så fjerner dy stort set alt fra vandet, det kommer bla. herefter til at "fylde" meget mindre i munden og minde mere om det vand der bruges i Tjekkiet, når jeg brygger pils bruger jeg 2/3 RO vand og 1/3 postevand det gør en stor stor forskel på den færdige bryg, kik hos rent postevand, det nu ik så dyrt igen.

Mæske vand, antal kilo malt X 2,8 + evt. dead space, sparge til du har nok at tabe til kog, husk det ikke behøver at bulderkoge, du lære hurtigt hvor meget du mister ved kogningen
Mange tak for info. Justerer du så det rene vand, f.eks. efter BrunWater skemaet?

Mvh. Per.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Nej overhoved ikke, jeg jo ikke ude på at lave en exact kopi
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Per »

Dalmoseosebryg skrev:Nej overhoved ikke, jeg jo ikke ude på at lave en exact kopi
Ok. Så i princippet er det primært for at få noget "rent" vand. Det vil jeg prøve på et tidspunkt.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Første bryg færdigt...! Næsten...

Indlæg af Borg »

Per skrev:
Borg skrev:
Per skrev: Ja, 3 - 4 dage ved ca. 18°, og derefter et par dage ved 3°, - akklimatisering til ca. 20° - sukkerkarbonering og flaskning - 14 dage ved stuetemperatur og nu lagring ved ca. 20°

Lyder det helt forkert?

Mvh. Per.
Akklimatisering til stuetemperatur (20 grader) kan sagtens vente til efter flaskningen.
Lagringen til sidst skal gerne ske ved 3-5 grader.
Ok, tak. Der skulle have stået ca. 10° ved lagringen, - ikke 20°. Jeg må prøve at finde et sted hvor jeg kan komme ned på 3 - 5°. Der bliver svært her om sommeren, men det må være muligt.
10 grader er også bedre end 20 :-)
Alle kemiske processer går hurtigere, des højere temperatur. Såvel de gode som de dårlige.
Derfor er lagring ved lav temperatur at foretrække.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"