omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Indlæg af jeslan »

Hej.
Jeg er igang med at brygge (gæring) 2 af Lund teknik's Nimbus all-grain set (Saison of Belgisk Witt). I opskrifter står at øllet skal omstikkes efter 7 dage.
Mit spørgsmål er, kan man vente og lade øllet gære færdigt, i 14 dage, og derefter fortage omstikning, og tilføje karbonerings sukkeret?
Eller er det bedre og omstikke 2 gange?

Der er forskel i smag? og jeg kunne tænkte mig at øllet ikke har godt af den ekstra iltning ved 1 ekstra omstikning?

På forhånd tak
mvh jesper
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Indlæg af jandk »

Hej Jesper,

Jeg har prøvet begge dele.
Jeg er hysterisk med rengøring og har ikke haft infektion endnu, heller ikke ifbm. omstikning.
Jeg renser spandene, tappehaner, slanger etc. først med Oxi og derefter med Starsan (uden efterskylning).

Jeg syntes at man får en smule mindre bundfald med i slutresultatet, hvis man omstikker en gang undervejs.
Men det ekstra arbejde der er i det og risikoen for infektion gør, at jeg nok fremover vil springe omstikningen over.

Mht. iltning så bruger jeg tappehanen og lægger en slange i bunden af den nye spand.
Jeg lader væsken løbe langsomt i starten og holder låg på spandene.

Jeg har ikke oplevet off-flavours endnu i mine bryg, som alle er flasket på ½L flasker.

Mvh, Jan
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Indlæg af jeslan »

Hej Jan
Tak for svar.
Har du oplevet forskel i smag?
Jeg kan også genkende din observation med bundfald, og har overvejet et filter, "Brygforretningens udløbsfilter 50 my" sammen med omstikningen.

Mvh
Jesper
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Indlæg af jandk »

Hej Jesper,

Jeg har ikke prøvet 2 af samme bryg endnu.
Har 7 bryg på samvittigheden indtil videre og de er i forskellige stilarter allesammen.
Den øl jeg undgik at omstikke var en Schwartsbier (undergæret).
Pga. farven er det måske også lidt mere tydeligt, hvor meget gær der er i bunden af flaskerne.

Mvh, Jan
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Indlæg af BSL »

Der plejer at være mange holdninger både for og imod omstikning. Jeg omstikker kun, hvis den skal lagre i lang tid (måneder).

Min erfaring er at hvis man lader den gære ud og giver gæren god tid til at bundfælde sig, er omstikning unødvendigt.

Hvis man vælger at omstikke tvivler jeg kraftigt på at omstikning efter 14 kontra 7 dage har indvirkning på smagen (og at omstikning i øvrigt har indvirkning på smagen over hovedet!)

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Indlæg af peos »

Ja, det er absolut religion det her.

Men det korte af det lange er, at du kan ikke tappe direkte fra primær gæring til flasker eller fad, uden at få bundfald med, hvis du bruger almindelige gærspande og hævert. Du skal have øllet over i en anden spand uden bundfald, hvor du så kan tilsætte karboneringssukker. Nogen gør det samme dag som flaskningen og kalder det så ikke omstikning (jeg forstår ikke helt, hvorfor det ikke er en omstikning - men her har vi vist fat i religionen igen :-))

Selv stikker jeg altid om efter 2-3 uger, når primærgæringen er godt overstået. Herefter står det 1-2 uger, hvor der bundfælles lidt mere under sekundærgæringen. Men der dannes så lidt bundfald her, at der uden problemer kan tappe klar øl på flaske eller fad.

7 eller 14 dage? Jeg ville helt sikkert vente til 14 dage. Og 21 eller 28 skader bestemt heller ikke. Vi har jo ikke travlt som håndbryggere :-) Og vi taler måneder, hvis bundfaldet fra primærgæringen skal kunne påvirke smagen af det færdige øl.
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Indlæg af jeslan »

peos skrev:Ja, det er absolut religion det her.

Men det korte af det lange er, at du kan ikke tappe direkte fra primær gæring til flasker eller fad, uden at få bundfald med, hvis du bruger almindelige gærspande og hævert. Du skal have øllet over i en anden spand uden bundfald, hvor du så kan tilsætte karboneringssukker. Nogen gør det samme dag som flaskningen og kalder det så ikke omstikning (jeg forstår ikke helt, hvorfor det ikke er en omstikning - men her har vi vist fat i religionen igen :-))

Selv stikker jeg altid om efter 2-3 uger, når primærgæringen er godt overstået. Herefter står det 1-2 uger, hvor der bundfælles lidt mere under sekundærgæringen. Men der dannes så lidt bundfald her, at der uden problemer kan tappe klar øl på flaske eller fad.

7 eller 14 dage? Jeg ville helt sikkert vente til 14 dage. Og 21 eller 28 skader bestemt heller ikke. Vi har jo ikke travlt som håndbryggere :-) Og vi taler måneder, hvis bundfaldet fra primærgæringen skal kunne påvirke smagen af det færdige øl.
Lyder helt klart til at være en god løsning, den vil jeg prøve på det igangværende bryg. Jeg må dog erkende, at jeg gerne vil smage, hvordan brygget er faldet ud - det kan være svært at vente....

Tak
Mvh
Jesper
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: omstikning after 7 dage, eller kan man vente til 14?

Indlæg af jandk »

Kender godt utålmodigheden, men man risikerer også at få dårlige oplevelser ved at smage undervejs.
Jeg er stoppet med det, øl der stadig ikke er færdig gæret smager ikke godt og kan have bi-smage.
Det kan give lidt bekymringer, men alle øl jeg har brygget er blevet super gode efter karbonering og lidt lagring.
Det gælder også dem som smagte grimt undervejs :-).
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."