DIY Gæringsboks

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

DIY Gæringsboks

Indlæg af ramløse »

Jeg vil gerne bygge en "gæringsboks"; altså en isoleret træboks, hvori min øl kan stå.

Til det vil jeg bruge en Inkbird, der er sat til et varmelement og et kølerelement.

Mit spørgsmål er om i kender til en smart, pladsbesparende, løsning til at opvarme og køle den isolerede boks.

Af umiddelbare idéer er at køre slanger rundt om interiøret der er forbundet til en eller anden form for vandkøler/vandvarmer.

En anden ide er at bruge en portable radiator og et gammelt køleskab.

Har dog ikke fundet en elegant simpel løsning endnu.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: DIY Gæringsboks

Indlæg af fjorgensen »

Hvad med at tage udgangspunkt i et køleskab og så sætte en lille elradiator ind i køleskabet. Forbind køleskab og radiator til en SCT-1000 så tror jeg det kører.
keep it simple !
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Re: DIY Gæringsboks

Indlæg af ramløse »

Der er bare et problem i at køleskabet vil køle den ene side langt før den anden. Så temperatursvingningerne vil være ret høje.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: DIY Gæringsboks

Indlæg af Knet »

Jeg har køleskab med stc 1000 til styring, og en frostvagt inde i, som varmekilde. Så har jeg en ventilator fra en gammel pc (som jeg i øvrigt også bruger som magnetomrører) til at køre 24/7 inde i gæringsskabet under gæring, for at sikre jævn temperatur i top og bund.

Temperaturen måler jeg i øllet og den er meget stabil.

Vh Kenneth
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: DIY Gæringsboks

Indlæg af Benjamin »

Jeg har fået fat i nogle varmegummibånd, som spændes rundt om gærspanden (80watt), herlighederne står i et køleskab og bliver styret af en stc1000.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: DIY Gæringsboks

Indlæg af Truntebryg »

ramløse skrev:Der er bare et problem i at køleskabet vil køle den ene side langt før den anden. Så temperatursvingningerne vil være ret høje.
Øh det forstår jeg ikke ... hvis dit varmelegeme er lille nok, så kan det ikke gå i selvsving.

Sæt hysteresen rimelig højt, så burde der ikke være problemer.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"