Vandbehandling

Kun for nørder :-)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Vandbehandling

Indlæg af Knet »

Hej,

Mit næste bryg bliver en IPA på baggrund af 70% Ro vand og 30% postevand. Jeg har investeret i en vægt med 0,01 grams skala, som jeg går og venter på, så jeg fremadrettet - med Brunwater ved hånden - kan prøve at forfine yderligere. For uanfægtet 70/30 nok skal forbedre det i forhold til 100% postevand, så når jeg ser på mineralsammensætningerne i BW ved 70/30, så er de noget skæve.

Jeg prøvede derfor at lege lidt med dem. Og det er jo noget af et nørklearbejde. Hiver man lidt i den ene ende, skal der justeres i den anden. Og pludselig har jeg justeret på alle parametre, hvor nogle garanteret er modsatrettede :-)

I sidste ende er det selvfølgelig et spørgsmål om hvor nidkært man gider at sidde og hive i arket, for at få de sidste mg til at falde på plads! Og når alt kommer til alt, så kommer jeg jo fra bryg på stenhårdt ubehandlet vand.... Ikke desto mindre er det sjovt at tilstræbe perfektionen på den næste øl :-)

Men hvad gør I andre? Justerer I på alle parametre? Eller tilsætter I blot to mineraler så det passer sådan cirka?

Og hvor køber I salte mv.? Synes ikke jeg har fundet et sted, der kan levere alt. Og de steder jeg har fundet eksempelvis CalciumChlorid, har det været flydende og i en 33% opløsning, hvor BW taler om, at det skal ovntørres i en time for at være sikkert vandfrit (hvilket må betyde at BW refererer til det på pulverform).

Vh. Kenneth
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Vandbehandling

Indlæg af 9colai »

Hej Kenneth

Jeg har selv rodet med brun arket og fået det op at køre. Eller det troede jeg. Det viste sig at det viste PH værdien for lavt ift selve brygningen.

Jeg oplever at EZ water calculator giver resultater der er langt tættere på det jeg har målt (sikkert fordi der er mindre der kan tastes forkert). Det er også langt mere simpelt er sætte op. Du kan tilføje de vigtige salte (calcium chlorid, calcium sulfat og bicarbonat) og også syrer, som påvirker ph værdien og se resultatet ret hurtigt. Der har jeg i øvrigt oplevet at beersmith 2 giver samme resultater som ez water calculator.

Mvh
Nicolai
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Vandbehandling

Indlæg af Freund »

Hej Kenneth
Nu er jeg velsignet med noget velegnet bryggevand direkte fra hanen.
Jeg justerer efter Brun, men udelukkende med mælkesyre og natron.
Jeg sigter efter at få mæske- og spargepH til at være fornuftig ift hvad jeg brygger.
Jeg har stadig til gode at smage øllet efter jeg er begyndt at justere, derfor kan jeg ikke dele ud af de vise sten.

Jeg kan se at Lund har Calcium Clorid i kg, hvilket indikerer at det er i fast form.
Måske du også kan finde det øvrige du har brug for.
Kig under fanen "Rengøring og kemi".

Hilsen
Freund
Loxia
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. sep 2017, 09:14

Re: Vandbehandling

Indlæg af Loxia »

Matas fugtfjerner består af 100 % Calciumchlorid og det er oven i købet vandfrit.
2 kg for 45 kr.
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Vandbehandling

Indlæg af loobie »

Jeg bruger non-oxal, som er en (fødevaregodkendt) 33% calciumchloridopløsning. Jeg tager den mængde (masse) som Bru'n Water skriver og dividerer med densiteten (1.333 g/ml) for at få det ønskede volumen. Bru'n Water tager højde for opløsningens koncentration, så vidt jeg husker.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Vandbehandling

Indlæg af Freund »

Så længe det er bestemt som kemisk ren ser jeg ingen problemer i at indtage det.
Jeg har før brugt Matas' citronsyre til saft, eneste men er at det er noget stærkere end det supermarkedet sælger i små poser.
Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende for deres fugtfjerner.

Hilsen
Freund
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Vandbehandling

Indlæg af Truntebryg »

Mit BrunWater ark har mulighed for at vælge CaCl som væske (celle M21 på Ark Water Adj) og procenten.

Min erfaring er at man skal være lidt tolerant - og ikke tilsætte en million forskellige ting for at sænke pH den sidste 0,05 som giver grønt lys.
mash_kurve.gif
pH ændringer på 0,1 kan ændre en del, men er du omkring toppen (Optimum) af kurven - så betyder 0,1 i pH ændring ikke en dyt !!
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Vandbehandling

Indlæg af loobie »

Ja, Bru'n Water tager højde for opløsningen, men regner (så vidt jeg kan se) stadig alt i gram. Derfor er jeg nødt til at dividere med densiteten for at få det ønskede volumen. Jeg kunne selvfølgelig veje non-oxaltilsætningen, da jeg alligevel har min narkohandlervægt ude til de pulverformige tilsætninger, men synes det er nemt og nøjagtigt at bruge pipette.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Vandbehandling

Indlæg af Truntebryg »

Jeg er ikke helt sikker - men massefylden af 33% CaCl er jo netop 1,33

Så hvis du måler 1ml af - så får du netop 0,33g ... eller ..?
Morgiane
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15. apr 2017, 16:18
Geografisk sted: Sdr. Tranders, Aalborg

Re: Vandbehandling

Indlæg af Morgiane »

Enig. Jeg bruger 3 ml svarende til 1 gram i fast form, baseret på denne lidt mere nørdede udredning fundet på homebrewtalk
The first question is as to what the 33% is 33% of. A solution containing 431.759 grams of CaCl2.0H20 has a specific gravity of 1.31072 and so 1 liter of it weighs 1.31072*998.203 = 1308.36 g of which 33% is 431.786 grams. The density is 1.30836 grams/cc and thus 1 cc contains 0.4318 grams of CaCl2. OTOH if 33% is w/v that implies that a liter contains 330 grams and that 1 cc thus contains 0.33 grams.


Sent from my iPhone using Tapatalk
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Vandbehandling

Indlæg af loobie »

Jeg havde et sted en note om at non-oxal var en 33% (vægtprocent) opløsning, men har ikke kunnet ikke genfinde kilden til denne oplysning.

Jeg lavede derfor et par raske køkkenbordseksperimenter. Det ene (vejning af et kendt rumfang af non-oxal) endte på en vægtprocent på knap 33 og det andet (fortynd non-oxal og mål vægtfylde med hydrometer) endte på en vægtprocent på 34.

En googlesøgning fandt en kemiopgavebeskrivelse, der påstod at non-oxal var en 35g/100ml opløsning. Dette svarer ifølge Bru'n Water til en vægtprocent på 28, hvilket ikke stemmer overens med mine eksperimenter.

Min overbevisning er fortsat at der er ca. 33 g calciumchlorid i 100 g non-oxal, og at der er ca. 0.43g calciumchlorid i 1 ml non-oxal. Når Bru'n Water skriver at jeg skal tilsætte 4 g 33% w/w calciumchloridopløsning, tilsætter jeg derfor 3 ml (og dermed 1.3g CaCl2).

Det ville dog være rart om producenten ville skrive koncentrationen på emballagen...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Vandbehandling

Indlæg af Truntebryg »

Yeps - så den også:

I husholdningen kan Nonoxal anvendes til at fjerne oxalsyre fra rabarbersaft.
Nonoxal er en vandig opløsning af calciumchlorid, som indeholder 35 g
calciumchlorid pr. 100 mL.


Martin skriver også: Since the specific gravity of calcium chloride solutions vary directly with the percentage of calcium chloride in solution, the strength of the solutions can be assessed by hydrometer

Regnearket skriver også - tilsæt antal gram.

Så hvis vi gør som der står - så har jeg tilsat for meget CaCl, da jeg i min uvidenhed troede at 1ml vejede 1g

Nu tilsætter jeg typisk 2-3 ml til 32L vand - så det går jo nok. I.fgl denne label - så kan jeg tilsætte "op til" 24ml

Billede
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Vandbehandling

Indlæg af Knet »

TAK for alle jeres uvurderlige bidrag, der gør det lettere for mig og kommende bryggere at “mestre vandet”. Det er bare en fornøjelse at kunne deltage i - og trække på - dette forum!!!!

Vh. Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vandbehandling

Indlæg af Per »

Hej.

Hopper lige med på tråden her.

Jeg har efterhånden læst på en del indlæg her i forum vedr. vandbehandling. Indtil fornylig troede jeg ikke, at jeg ville forsøge mig med dette. Nu har jeg så købt et lille osmose-anlæg, og vil derfor gerne forsøge mig lidt frem. Jeg har down-loaded BrunWater skemaet, hentet vandrapporten fra mit vandværk og læst Truntebrygs rigtig gode gennemgang på hans hjemmeside. Nu har jeg så lagt de forskellige data fra vandrapporten ind, og kunne tænke mig at prøve at gøre en indsats vedr. mit bryggevand, men hvad nu...?

Jeg vil gerne prøve at bruge det på en IPA (All-grain kit). Da jeg ikke kender den præcise maltsammensætning, har jeg gættet mig lidt frem vha. BeerCalc. Jeg har lagt min malt ind i BrunWater skemaet. Jeg har forsøgt mig lidt frem, læst instruktion osv. men godt nok ikke set lyset endnu.

Er der en venlig bryggersjæl derude, der kunne komme med et forslag på baggrund af de data jeg har lagt ind i skemaet? Jeg er klar over at der kan være flere tilgange. Det jeg ønsker er at få en rimelig "ren", ikke for sød, ikke for tør IPA, men hvor malt og humle står nogenlunde rent. (jeg ved ikke om den beskrivelse giver nogen mening, det er svært at sætte ord på) Jeg vil mæske ved 65 - 66°.

Ud over spørgsmålene til udfyldelse af skemaet har jeg flg:

- Gælder brugen af RO-vand også for spargevandet?
- Skal tilsætninger både i mæskevand og spargevand?

På forhånd tak. Per Nielsen.
Vedhæftede filer
Vandbhandling IPA (Brygladen) til brygforum.xls
(653 KiB) Downloadet 780 gange
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Vandbehandling

Indlæg af Truntebryg »

Jeg syntes det er noget stridt vand du har der ☺
BW-forum01.png
Jeg vil vælge ballanceret vandprofil... (ikke at det betyder noget)

Der skal en hel del syre til, og derfor ville jeg nøjs med at behandle mækevandet - kunne ikke drømme om at tilsætte over 8 ml syre....
  • 1,1g CaCl
    1,1g MgSO4
    3,8g syre
Nu er det ikke helt samme ark som jeg har, og kan derfor ikke se SO/Cl forholdet men det se ud til at blive til den maltede side ☺

Hvis Cl er lidt højere end SO så er den i balance.
Besvar

Tilbage til "Kemi"