Brus og cornelius fustager med taphane

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af 9colai »

Hej folkens!

Jeg har prøvet kræfter med et partystar deluxe tappesystem på 5l fad, som er naturligt karboneret med 20g sukker pr fad (bruger sikkerhedsventil). Hvert forsøg ind til videre har været lidt en skuffelse, da karboneringsniveauet er for lavt hver gang. Jeg formår at skænke øllen uden at det skummer særlig meget (og det er sgu heller ikke lige nemt hver gang), men alligevel er øllen lidt flad. Jeg synes også at øllen taber lidt brus i fadet efter en uges tid.
Vi kan godt lide brus i øllen her hjemme, så jeg overvejer at prøve noget andet eller gå helt tilbage til flasker udelukket igen, men nu har jeg jo et køleskab med plads til små fustager :-).

Så jeg vil bare lige høre jer en gang, før jeg går all in med 11l cornelius fustager og tvangskarbonering:
Hvordan er det at skænke fra disse fade? Kan man f.eks. skænke en weissbier på 3.5 - 4 vols uden at den kommer ud som ren skum, der resulterer i en flad øl? Og kræver det meget øvelse at skænke?
Kan man tage hul på en fustage og have den stående på køl i 2-3 mdr. uden at den bliver dårlig/flad?

Mvh
Nicolai
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af fjorgensen »

Du skriver 20gr for 5 ltr. Det er 4 gr pr liter og det er ikke ret meget. Jeg bruger konsekvent 7 gr pr liter uanset ølstil - jeg synes det er nemmere og det virker altid.
Jeg brygger ikke weissbier, men fadøl er vel generelt kendetegnet ved at der er mindre brus end i en flaskeøl ?
Du kan sagtens tappe af en fustage og så lade den være i lang tid når blot du sørger for at fylde Co2 på så trykket er rigtigt.
keep it simple !
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af 9colai »

fjorgensen skrev:Du skriver 20gr for 5 ltr. Det er 4 gr pr liter og det er ikke ret meget. Jeg bruger konsekvent 7 gr pr liter uanset ølstil - jeg synes det er nemmere og det virker altid.
Jeg brygger ikke weissbier, men fadøl er vel generelt kendetegnet ved at der er mindre brus end i en flaskeøl ?
Du kan sagtens tappe af en fustage og så lade den være i lang tid når blot du sørger for at fylde Co2 på så trykket er rigtigt.
Jeg ved godt at det er lavt, men fest fadrne kan ikke tåle mere i tryk, i følge vejledningen skal man karbonere med 3g/l. Jeg har også prøvet med 25g men der begynder det at sive ud af overtryksventilen som åbner ved 2,5 bar.
walther
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. apr 2009, 18:06

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af walther »

Det der kan få fadøl til at bruse over, er typisk varme slanger.

Når øllets temperatur stiger, så gasser CO2 af. Så hvis du har øl stående i slangen der er varmere end fad'et, så vil det skumme rigtig dejligt meget når du lukker det ud af hanen.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af Borg »

9colai skrev:
fjorgensen skrev:Du skriver 20gr for 5 ltr. Det er 4 gr pr liter og det er ikke ret meget. Jeg bruger konsekvent 7 gr pr liter uanset ølstil - jeg synes det er nemmere og det virker altid.
Jeg brygger ikke weissbier, men fadøl er vel generelt kendetegnet ved at der er mindre brus end i en flaskeøl ?
Du kan sagtens tappe af en fustage og så lade den være i lang tid når blot du sørger for at fylde Co2 på så trykket er rigtigt.
Jeg ved godt at det er lavt, men fest fadrne kan ikke tåle mere i tryk, i følge vejledningen skal man karbonere med 3g/l. Jeg har også prøvet med 25g men der begynder det at sive ud af overtryksventilen som åbner ved 2,5 bar.
Så lad dem sukkerkarbonere ved en lavere temperatur.
En alegær kan godt arbejde ved 16 grader, den gær det bare lidt langsommere. Men så er der også mere CO2 i fadet, når ventilen går.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af Borg »

fjorgensen skrev:men fadøl er vel generelt kendetegnet ved at der er mindre brus end i en flaskeøl ?
Den har jeg ikke hørt før.
Hvor har du den fra?
2,5 volumen CO2 er 2,5 volumen CO2, uanset hvilken lukket beholder øllet befinder sig i.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af 9colai »

Borg skrev:
9colai skrev:
fjorgensen skrev:Du skriver 20gr for 5 ltr. Det er 4 gr pr liter og det er ikke ret meget. Jeg bruger konsekvent 7 gr pr liter uanset ølstil - jeg synes det er nemmere og det virker altid.
Jeg brygger ikke weissbier, men fadøl er vel generelt kendetegnet ved at der er mindre brus end i en flaskeøl ?
Du kan sagtens tappe af en fustage og så lade den være i lang tid når blot du sørger for at fylde Co2 på så trykket er rigtigt.
Jeg ved godt at det er lavt, men fest fadrne kan ikke tåle mere i tryk, i følge vejledningen skal man karbonere med 3g/l. Jeg har også prøvet med 25g men der begynder det at sive ud af overtryksventilen som åbner ved 2,5 bar.
Så lad dem sukkerkarbonere ved en lavere temperatur.
En alegær kan godt arbejde ved 16 grader, den gær det bare lidt langsommere. Men så er der også mere CO2 i fadet, når ventilen går.
Det er ikke nemt at gøre uden temperatur styring på køleskabet, men det er forsøget værd, hvis jeg får mulighed for det :-) tak!

Fadene med taphane står på køl, så det hele er samme temperatur når der tappes. Så det er nok ikke det. Taphanens rør har dog en ret lille diameter, sp jeg ved ikke om det er det der gør det.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af fjorgensen »

Borg skrev:
fjorgensen skrev:men fadøl er vel generelt kendetegnet ved at der er mindre brus end i en flaskeøl ?
Den har jeg ikke hørt før.
Hvor har du den fra?
2,5 volumen CO2 er 2,5 volumen CO2, uanset hvilken lukket beholder øllet befinder sig i.
Det er blot min egen oplevelse at der er lidt mindre kulsyre i fadøl.
keep it simple !
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af Truntebryg »

Lidt enig her ☺

Mange tyske fadøl er lidt lavere karboneret = genialt på billige tvivlsomme tørkølere ...

Den lavere karbonering giver meget mindre skum (nogen gange intet) = 100% CO2 i øllen efter opskænkning.

Skænker du en højere karboneret øl, så svigter de billige haner og laver en del skum = den højere indholdte CO2 lige pludselig har mindre CO2 i glasset end den tyske.

Det er en meget hårdfin grænse (her) - hvor 0,1 - 0,2 Bar bare lige pludselig ødelægger opskænkningen. Kan dog som regel redes med en bedre hane og evt. et bedre balanceret system. Har dog bare ikke råd til at udskifte alle mine haner ☺
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af 9colai »

Truntebryg skrev:Lidt enig her ☺

Mange tyske fadøl er lidt lavere karboneret = genialt på billige tvivlsomme tørkølere ...

Den lavere karbonering giver meget mindre skum (nogen gange intet) = 100% CO2 i øllen efter opskænkning.

Skænker du en højere karboneret øl, så svigter de billige haner og laver en del skum = den højere indholdte CO2 lige pludselig har mindre CO2 i glasset end den tyske.

Det er en meget hårdfin grænse (her) - hvor 0,1 - 0,2 Bar bare lige pludselig ødelægger opskænkningen. Kan dog som regel redes med en bedre hane og evt. et bedre balanceret system. Har dog bare ikke råd til at udskifte alle mine haner ☺
Ok, så en picnic hane er måske ikke lige det bedste? Hvad med sådan en her monteret direkte på fadet (som på billedet)?:
https://www.danishoutdoor.dk/components ... 1594_i.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af fjorgensen »

9colai skrev:
Truntebryg skrev:Lidt enig her ☺

Mange tyske fadøl er lidt lavere karboneret = genialt på billige tvivlsomme tørkølere ...

Den lavere karbonering giver meget mindre skum (nogen gange intet) = 100% CO2 i øllen efter opskænkning.

Skænker du en højere karboneret øl, så svigter de billige haner og laver en del skum = den højere indholdte CO2 lige pludselig har mindre CO2 i glasset end den tyske.

Det er en meget hårdfin grænse (her) - hvor 0,1 - 0,2 Bar bare lige pludselig ødelægger opskænkningen. Kan dog som regel redes med en bedre hane og evt. et bedre balanceret system. Har dog bare ikke råd til at udskifte alle mine haner ☺
Ok, så en picnic hane er måske ikke lige det bedste? Hvad med sådan en her monteret direkte på fadet (som på billedet)?:
https://www.danishoutdoor.dk/components ... 1594_i.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har prøvet den du linker til og den virker hvis du tager næsten alt trykket af fadet.
Et, efter min mening, bedre bud er 1½-2 meter 3/16 slange og en picnichane.
keep it simple !
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af 9colai »

fjorgensen skrev:
9colai skrev:
Truntebryg skrev:Lidt enig her ☺

Mange tyske fadøl er lidt lavere karboneret = genialt på billige tvivlsomme tørkølere ...

Den lavere karbonering giver meget mindre skum (nogen gange intet) = 100% CO2 i øllen efter opskænkning.

Skænker du en højere karboneret øl, så svigter de billige haner og laver en del skum = den højere indholdte CO2 lige pludselig har mindre CO2 i glasset end den tyske.

Det er en meget hårdfin grænse (her) - hvor 0,1 - 0,2 Bar bare lige pludselig ødelægger opskænkningen. Kan dog som regel redes med en bedre hane og evt. et bedre balanceret system. Har dog bare ikke råd til at udskifte alle mine haner ☺
Ok, så en picnic hane er måske ikke lige det bedste? Hvad med sådan en her monteret direkte på fadet (som på billedet)?:
https://www.danishoutdoor.dk/components ... 1594_i.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har prøvet den du linker til og den virker hvis du tager næsten alt trykket af fadet.
Et, efter min mening, bedre bud er 1½-2 meter 3/16 slange og en picnichane.
Ok, jeg ville ellers tro at en lang slange vil øge skumdannelsen undervejs :-), der kan man bare se. Hvad sker der så med karboneringsniveauet i øllen over tid, hvis trykket falder meget, for ar undgå skum? Vil man ikke miste kulsyre i øllen over tid?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af fjorgensen »

Co2 trykket falder ganske rigtigt i fadet når du tapper. Derfor skal du tilføre nyt Co2 tl det oprindelige tryk mindst en gang i døgnet, ellers vil du ganske rigtigt miste co2 i øllet.
keep it simple !
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Brus og cornelius fustager med taphane

Indlæg af 9colai »

Okay og den mulighed har jeg ikke med partystar deluxe systemet, da der ikke er nogen"udluftningsventil". Jeg kunne dog forestille mig at man bruger meget co2 på den måde?

Tak for alle jeres input, det er nogle ting jeg ikke havde overvejet :-).
Besvar

Tilbage til "Udstyr"