Erfaring med maltmølle

Besvar
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Erfaring med maltmølle

Indlæg af Jens S »

Jeg købte for ca et års tid siden denne maltmølle med tre valser http://www.hobbybrouwshop.nl/moutmolen3.
Møllen har tre valser hvoraf den ene er justerbar (der er en lille angivelse af 0.9 og 1.6 på den knap man drejer).

Møllen er som sådan OK og den åbner hvert korn fint med rimeligt intakte skaldele, men den maler efter min mening lidt for fint (den valsede malt indeholder en del mel). Jeg har derfor store problemer med stuck mash i min granfather (selv med anvendelse af rigeligt med risskaller - også selv om jeg kører 100% bygmalt) hvilket jo er lidt af en pine.

Jeg har nu flere gange forsøgt at justere den og kører med den bredeste indstilling (jeg kan ikke øge afstanden mellem valserne yderligere). Hvis tallene på knappen passer burde dette vel være 1.6 mm, men det er jeg ikke helt overbevist om. Jeg kan med en vis portion fysisk pres lige netop få et kreditkort mellem de sidste to valser.

Er der andre der har lignende erfaringer med ovenstående mølle? Er der noget jeg kan gøre andet end enten at acceptere at det er sådan den er og erkende at jeg burde have brugt lidt større beløb på en anden mølle? Vil det være bedre med en mølle med kun to valser og hvilken model anbefales?

Jeg ved at det er mange spørgsmål, men jeg håber at der måske er en med lignende erfaringer der kan give et råd.

På forhånd tak
VH
Jens
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Erfaring med maltmølle

Indlæg af Borg »

Jens S skrev:Jeg købte for ca et års tid siden denne maltmølle med tre valser http://www.hobbybrouwshop.nl/moutmolen3.
Møllen har tre valser hvoraf den ene er justerbar (der er en lille angivelse af 0.9 og 1.6 på den knap man drejer).

Møllen er som sådan OK og den åbner hvert korn fint med rimeligt intakte skaldele, men den maler efter min mening lidt for fint (den valsede malt indeholder en del mel). Jeg har derfor store problemer med stuck mash i min granfather (selv med anvendelse af rigeligt med risskaller - også selv om jeg kører 100% bygmalt) hvilket jo er lidt af en pine.

Jeg har nu flere gange forsøgt at justere den og kører med den bredeste indstilling (jeg kan ikke øge afstanden mellem valserne yderligere). Hvis tallene på knappen passer burde dette vel være 1.6 mm, men det er jeg ikke helt overbevist om. Jeg kan med en vis portion fysisk pres lige netop få et kreditkort mellem de sidste to valser.

Er der andre der har lignende erfaringer med ovenstående mølle? Er der noget jeg kan gøre andet end enten at acceptere at det er sådan den er og erkende at jeg burde have brugt lidt større beløb på en anden mølle? Vil det være bedre med en mølle med kun to valser og hvilken model anbefales?

Jeg ved at det er mange spørgsmål, men jeg håber at der måske er en med lignende erfaringer der kan give et råd.

På forhånd tak
VH
Jens
Idéen med en trevalset mølle er, at afstanden mellem de to første valser sikrer, at det enkelte korn knækker med så hel en skal som mulig.
Den tredie valse er så med til at sikre, at kernen kan knuses godt, med forøget effektivitet til følge, men uden at ødelægge den nu frilagte skal.

Er du overbevist om, at det er valsningen der er årsagen til din stucked mash? Jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved det.

Det er oftest udstyret, eller udstyrets anvendelse der er årsagen.
Og det er rigtig ofte i udstyr med recirkulation, at problemet opstår. Årsagen skyldes oftest, at der recirkuleres for hårdt/kraftigt. Dermed suges mæskevandet igennem masken, og får den dermed til at falde sammen. Mæskevandet er med til at holde skaldele og knuste kerner i en vis flydende tilstand, men suges mæskevandet væk, så er der ikke noget til at sikre afstanden, og masken kolapser.
Recirkulationen skal ikke være hurtigere/kraftigere end at der netop flyder væske rundt. Mæskningen foregår ikke hurtigere, fordi recirkulationen er hurtigere.

Jeg kender godt en Grainfather, men har aldrig set den, endsige arbejdet med den, så jeg kan desværre ikke udtale mig om de fordele og ulemper den har på dette område.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Erfaring med maltmølle

Indlæg af Jens S »

Hej Borg
Tusind tak for dit input. Det havde jeg ikke overvejet. Det giver god mening og jeg vil reducere flow næste gang jeg skal brygge og se om det løser problemet.
Endnu en gang tak
Vh
jens
Offensive Brewing
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. okt 2017, 14:53

Re: Erfaring med maltmølle

Indlæg af Offensive Brewing »

Jens S skrev:Hej Borg
Tusind tak for dit input. Det havde jeg ikke overvejet. Det giver god mening og jeg vil reducere flow næste gang jeg skal brygge og se om det løser problemet.
Endnu en gang tak
Vh
jens
Hejsa.
Aldrig reducere flow på en Grainfather.
Alt det som løber igennem overskudsafløbet sørger for at pumpen ikke løber tør, og at temperaturen forbliver konstant. Uanset hvor meget man prøver at styre flowet, vil den mængde som passerer igennem malten være konstant.

Noget som kan have en stor effekt, er hvis du bruger hvede eller havre. Det vil meget gerne stoppe til.

Mvh. Michael.
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Erfaring med maltmølle

Indlæg af Jens S »

Hej Michael,

Jeg kan godt se hvad du mener. Mit problem er at selvom jeg har brygget med 100% bygmalt oplever jeg stadig at malten sætter sig så fast at mit gennemløb bliver reduceret så meget at pumpen netop suger tom under maltpiben. Når der så er løbet væske igennem malten sætter pumpen ind igen og derved kører den når der er væske og sætter ud når den har suget tomt.
På trods af anbefalingen om ikke at reducere flow, så tror jeg at jeg vil prøve at reducere næste gang for at se om det kan forhindre at malten pakker sig for meget. Hvis ikke det hjælper må jeg jo overveje at prøve at få valset en portion malt lidt grovere et sted og prøve det.
Tak for input
vh
Jens
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Erfaring med maltmølle

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg købte en Monster Mill med 3 valser (MM-3) da jeg boede i USA: https://www.love2brew.com/Monster-Mill- ... il004a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg havde problemer i starten, hvor den nærmest pulveriserede malten og hele tiden satte sig fast under kværning.
Det viste sig at være en fejl-40, hvor jeg ikke havde strammet låseskruerne godt nok, så valsen forskubbede sig.
Se de 2 låseskruer på siden af den nederste valse på billederne: https://www.monsterbrewinghardware.com/ ... -3-p86.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruger nu et søgeblad til at måle afstanden, så jeg ved præcist hvor stor den er (og om den har ændret sig), derefter strammer jeg de 2 skruer grundigt og kværner malten uden problemer.

Jeg har ingen erfaringer med Grainfather, jeg mæsker stadig i en stor køleboks og har ikke haft en stuck mash endnu.
GeheimBrau
/Gert
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Erfaring med maltmølle

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg har samme type maltpibe i min Robobrew, det er min erfaring at man skal røre godt og grundigt i malten i det første 20-30 minutter og så først recirkulere herefter, det har i mit tilfælde hævet gennemstrømning og også effektiviteten er steget 5-7%
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Erfaring med maltmølle

Indlæg af Jens S »

Hej Dalmoseosebryg,

Tak for input. Jeg omrører også grundigt inden jeg starter min recirkulation (dog ikke 20 - 30m min) og har også en effektivitet der ligger i den høje ende. Jeg starter dog min recirkulering umiddelbart efter at jeg har omrørt (måske 10 min). Jeg vil helt klart afprøve dit forslag også og røre flere gange gennem den første halve time og først starte recirkuleringen efter dette.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"