Anbefal en bryg uden humle.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af ChristianDP »

Halløjsa.

Det har rigtig bidt sig fast det hersens brygning. Ikke så snart jeg har hældt en på gærspanden, er jeg på udkik efter hvad jeg så skal igang med.

Da jeg har et familiemedlem, der desværre er allergisk overfor humle (forfærdeligt, jeg ved det), kunne det da være ret fedt at overraske ham en dag med en øl han kan drikke. Jeg ved det kan lade sig gøre, da han er vældig glad for de dersens Cold Hawaii øl fra Thisted Bryghus, som er helt fri for humle. Jeg tænkte også Porseøl, men de opskrifter jeg kan finde på beercalc er også med humle. Kan man lave en Porse helt uden humle, der smager godt?

Kom glad med jeres anbefalinger og erfaringer.

- Christian
Chr.Rich
Indlæg: 82
Tilmeldt: 7. maj 2015, 15:27
Geografisk sted: Haderslev Sønderjylland

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af Chr.Rich »

Hej
i mine unge år prøvede jeg at bruge røllike, det virker lidt som humle men ikke bitterhed
Chr.Rich
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af kbaggen »

Du kan lave en meget bitter øl med Grape, enten en wit eller Pale Ale.

Jeg har kun lavet en wi med Blood Grape, og til 18 Liter brugte jeg 5 stk (og 50gram Bitter appelsin skal). Jo mere af det det hvide hinde du lader side på grapen, jo mere bitter, og Grape kan simulere amarillo tænker jeg! Så smadre 5 grape, varm til 70´C i 10min og "tør-humle" med det i enten din Pale Ale eller Wit!

Så det vil være mit foslag!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
elkjr

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af elkjr »

ChristianDP skrev:Halløjsa.

Det har rigtig bidt sig fast det hersens brygning. Ikke så snart jeg har hældt en på gærspanden, er jeg på udkik efter hvad jeg så skal igang med.

Da jeg har et familiemedlem, der desværre er allergisk overfor humle (forfærdeligt, jeg ved det), kunne det da være ret fedt at overraske ham en dag med en øl han kan drikke. Jeg ved det kan lade sig gøre, da han er vældig glad for de dersens Cold Hawaii øl fra Thisted Bryghus, som er helt fri for humle. Jeg tænkte også Porseøl, men de opskrifter jeg kan finde på beercalc er også med humle. Kan man lave en Porse helt uden humle, der smager godt?

Kom glad med jeres anbefalinger og erfaringer.

- Christian

..prøv at google "GRUIT"......
https://en.wikipedia.org/wiki/Gruit" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af Jens S »

Hej
Thisted bryghus har også lavet en serie af tre forskellige øl - ny nordisk æl tror jeg de kalder den. Der er i hvert fald en af dem der hedder Thagaard og en der hedder klithede. Den tredje kan jeg ikke huske navnet på. Jeg mener (men er ikke sikker) at de alle tre er brygget uden humle.
VH
Jens
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Du kan også kikke på de norske kornøl med Kveik, der bruger de grene fra enebærbuske
bellabryg
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. okt 2011, 16:00
Geografisk sted: København

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af bellabryg »

En anden mulighed kunne være finsk Sahti, der ofte brygges helt uden humle (men med enebærgrene i stedet).
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af Knet »

Varsomt anvendt tænker jeg at malurt må kunne agere som bitterhumle. Har ingen erfaring hermed i øl, men har prøvet en malurtsnaps. Og den var bitter.
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af ChristianDP »

Jens S skrev:Hej
Thisted bryghus har også lavet en serie af tre forskellige øl - ny nordisk æl tror jeg de kalder den. Der er i hvert fald en af dem der hedder Thagaard og en der hedder klithede. Den tredje kan jeg ikke huske navnet på. Jeg mener (men er ikke sikker) at de alle tre er brygget uden humle.
VH
Jens
Faddersbøl, hedder den tredie. Og den behøver jeg ikke smage igen - besk som bare f....
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af søreno »

Det er netop malurt som der omtales ovenfor. Hvis du synes den er besk, så skulle du bare prøve det første forsøgsbryg, de serverede på generalforsamlingen et par.år før serien kom ud. Den var udrikkelig

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af ChristianDP »

søreno skrev:Det er netop malurt som der omtales ovenfor. Hvis du synes den er besk, så skulle du bare prøve det første forsøgsbryg, de serverede på generalforsamlingen et par.år før serien kom ud. Den var udrikkelig Billede

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Sikker på det ikke er enebærrene der gør den bitter? Jeg mener at have læst at enebærrene er sådan en slags hovedingrediens i Faddersbøl.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af Knet »

Jeg googlede også lige faddersbøl øllen. Og et sted skrev de om enebær mv. men intet om malurt. Et andet skrev de følgende:

“Den ene øl kaldet Faddersbøl, med en tydelig smag af malurt og ekstra fylde fra rønnebær, enebær og hyben.
Hvis du kan lide smagen af Gammel Dansk, vil Faddersbøl falde i din smag”
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af søreno »

I kan læse om Faddersbøl her. Jeg ved ikke mere om opskriften end det der står der (ud over at de bruger ekstrakt - altså spritudtræk af de forskellige urter)
https://thisted-bryghus.dk/produkter/fl ... ddersboel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tilbage til det oprindelige emne for tråden: for nogle år siden var der et seminar på ølfestival som afslutning på ny nordisk øl-projektet. Der var en artikel i ølentutiasten om det, hvor der blev omtalt en øl, der var med som overraskelse. Jeg tror det var kunstbryggeriet far og søn. De havde i hvert fald lavet en øl, hvor de havde prøvet at ramme nogle af smagene fra humle med andre urter, og en del af urterne er nævnt i artiklen, så hvis du kan grave den frem, er der inspiration at hente der.

Men husk at være forsigtig. Det kan jo være, at nogle af de ting, din bekendte er allergisk overfor også findes i andre urter.

Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Fredrik436
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2. jun 2018, 21:41

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af Fredrik436 »

Hjemmelavet øl lavet af enebær bær
Den vigtigste ingrediens i forberedelsen af drikke er enebær bær.

- 200 g bær

- 2 liter vand

- 50 g honning;

- 25 gram gær
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Anbefal en bryg uden humle.

Indlæg af søreno »

Prøv også at kigge på nogle af dem, der blogger om, hvordan man lavede gårdøl tidligere (og gør nogle steder endnu).
http://www.garshol.priv.no/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.brewingnordic.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

VH
Søren
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."