Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af kbaggen »

Hej,
i forsøget på at lave nogle gode Hoppy Pale Ales, har jeg forsøgt med 2 tilgange:

1). En lille bitterhumling ved start af kogning + en masse (=300g) dry hop til 20-24 liter!
2). En lille smule bitter humle, og ellers ved, min, 20,10,5,1, flameout, overnight henstand og så dry hop!
-----------------
3). For NEIPA (some jeg anser for at være en smule anderledes end alm. Pale Ales) har jeg også brugt ca. 300g, dvs. 1/3 del som "hop stand" gennem overnight chillling, 1/3 ved day 3-4 af den akive fermentering, samt så 1/3 ved dag 7-8 når fermentering er overstået.

Jeg har flere stedet læst at late additions, samt især tilsætning ved flameout og især ved 180F (83´C) er det bedste tidspunkt at tilsætte for at få hoppy ales frem for en masse dry hops!

Også læst at en given dry hop ikke bør overstige 6-7g humle pr. liter øl.

Og især når der anvedes metalrør eller humle-poser så synes jeg slet ikke de 300g humle kommer ordentlig frem i øllet! Og har en teori om at humleolierne ikke kommer odentlig ud af humle-kagen!

Så det er nok tydeligt jeg nok er ved at komme til konklusionen at der skal humles meget mere ved flameout, whielpool, henstaand ved vloernight chillling, end der skal humles som dry hop! Dvs. af de 300g skal det meste i ved de 83´C, dvs. 100g, samt 100 gram som "late additions", og så "kun" 100g som dry hop!

Så hvad er folkets erfaringer og råd.......?

PS.....skal siges at hvor mine alm. Pales Ales er blevet noget uforløst, så er NEIPA blevet super gode!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af kbh36 »

Den sidste Pale Ale jeg lavede, der kom der 70g Centennial i ved start kogning, efter kogning kølet til 80 grader og tilsat 130 gram Centennial, whirlpool med pumpe i ca 30 min, og herefter køling til ca 21-23 grader og op med køleren, lod pumpen kører i yderligere 10 min, og så fik den lov at stå ca 30 min inden den blev tappet langsom over på gærspand, efter 1 uge uge kom der 100 gram Centennial i i 1 uge, og det var til 40 liter færdig øl.
Og det er nok den bedste jeg har lavet indtil nu, næste gang bliver det nok 60g - 140g - 100g eller måske endda 150-200g Centennial (har stadig 1,7kg tilbage)
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af k.larsen »

Det optimale ved dryhop er pellets direkte i øllet frit flydende.
Det giver dog den udfordring at få dem filtreret fra ved tapning.
Her er coldcrach og et filter nødvendigt, og jeg har ikke fundet
noget virkeligt godt (endnu) til håndbrygningen....
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af peos »

kbaggen skrev:Jeg har flere stedet læst at late additions, samt især tilsætning ved flameout og især ved 180F (83´C) er det bedste tidspunkt at tilsætte for at få hoppy ales frem for en masse dry hops!
Spændende tema! Jeg vil også rigtig gerne have mere ud af humlen. Har du nogle links?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af mhn »

Vi blev lokket i uføre af denne tråd og "Methods of modern homebrewing" i kombination. :-)

Da vi bryggede IPA i søndags, prøvede vi at køle til 80 grader, slukke kølingen, hælde en god portion humle i humle filteret, starte pumpen så den pumpede ned i filteret og vente 15 minutter. Temperaturen faldt en del i de 15 minutter. Herefter fjernede vi filteret og og kølede videre.

Om ca. 1½ måned har vi en ide om, det var en god ide. :-)

Mvh
Morten

(Vi brygger på Danbrygger 43.)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af kbaggen »

peos skrev:
kbaggen skrev:Jeg har flere stedet læst at late additions, samt især tilsætning ved flameout og især ved 180F (83´C) er det bedste tidspunkt at tilsætte for at få hoppy ales frem for en masse dry hops!
Spændende tema! Jeg vil også rigtig gerne have mere ud af humlen. Har du nogle links?
Uha.......kan ikke sådan lige finde dem, og mit indlæg er faktisk et spørgsmål til de gavede gutter?
Er det bedst med 300g tørhumling + noget bitterhed ved 60min,................. eller er de bedre med late additions + whielepool+dry hop i en passende fordeling! Hvad giver bedst?

Min erfaring omkring det første, dvs. at bruge 300g i humelsokker eller hopspider-tingester ikke gør humle-aromaen ret! (og som andre ahr skrevet skal man bruge pelelts direkte i spand så, hvilket jeg ikke gør i fermenataours).

Som sagt så synes jeg efterhånden at have læst at late additions og især whielepool ved de 80-85´C er det bedste! Så igen, hvad er jeres erfaring?

At brygge en god "PUNK IPA" synes jeg ikke er helt let.........og sjovt nok når jeg kigger på opskrifter fra bryghuse (af dem man kan finde), så er der slet ikke en tør-humling i 300g klassen til 20 Liter!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af Dntb1985 »

k.larsen skrev:Det optimale ved dryhop er pellets direkte i øllet frit flydende.
Det giver dog den udfordring at få dem filtreret fra ved tapning.
Her er coldcrach og et filter nødvendigt, og jeg har ikke fundet
noget virkeligt godt (endnu) til håndbrygningen....
Jeg er helt enig med dig, og så glemmer også at tage højde for, at tørhumling i frit forstand, kan give problemer med oksidering. Jeg plejer at gøre det, at jeg bruger en god langt kogt humle sok, som jeg har udvidet så meget som det overhovedet kan. Er enig med at det mister noget af smagen, men når jeg har flasket, kan vride masser af væsken ud af sokken, og det er "vådt" helt ind til kernen af sokken.
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af peos »

mhn skrev:Vi blev lokket i uføre af denne tråd og "Methods of modern homebrewing" i kombination. :-)

Da vi bryggede IPA i søndags, prøvede vi at køle til 80 grader, slukke kølingen, hælde en god portion humle i humle filteret, starte pumpen så den pumpede ned i filteret og vente 15 minutter. Temperaturen faldt en del i de 15 minutter. Herefter fjernede vi filteret og og kølede videre.

Om ca. 1½ måned har vi en ide om, det var en god ide. :-)

Mvh
Morten

(Vi brygger på Danbrygger 43.)
Har lidt svært ved at styre nysgerrigheden :-) - er der nogen delresultater af forsøget?
mer-man
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. jun 2015, 12:21
Geografisk sted: Hornsherredvej 4070

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af mer-man »

1,5 måneder?


Sent from my iPhone using Tapatalk
BN Army, BIAB brewer
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af mhn »

Jeg har kastet mig ud i mit første forsøg på fad og tvangskarbonering med den. Det er indtil videre slet ikke gået. Så jeg har kun smagt en lille smule, der var helt flad. Den var fyldig i humlesmagen, ikke voldsom i bitterheden, jeg mangler noget "blomster smag".

Karboneringen betyder nok en del for smagen, så det kan være jeg får et helt andet resultat, når jeg engang får nogle bobler i den.

De flaske karbonerede er først klar om en uges tid. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af peos »

Venter spændt :-)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af mhn »

Nu har jeg prøvet en flaske gærret med CrossMyLoof California Common gær og en tvangskarboneret Chico fra fad. Det var de to versioner, vi lavede af brygget.

Det er stadig det samme med karbonering. Ikke voldsomt bitter, rigtig god humle fylde, ingen "blomster".

Jeg tror muligvis mine "blomster" er en Mosaic ting, og der er ingen Mosaic i. :-)

Jeg kan ikke gennemskue om smagen er Hop stand eller humle sammensætningen. Det er jeg simpelthen for grøn til. Men jeg kan se, du har leget noget længere, så måske kan du? :-) Det er denne opskrift, vi har brugt http://mortenbryg.dk/Files/Other/Hop%20stand%20IPA.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var i hvert fald ikke en dårlig ide. Jeg er ikke sikker på, det var en god. :-) Men jeg kan godt finde på at gøre det igen.

P.s. Jeg kan bedst lide Chico versionen.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af peos »

Kan se, at du både har sen humletilsætning under kogning, tilsætning ved 80 grader og tørhumle. Så uanset resultatet er det lidt svært at vurdere, hvad der kan tilskrives hvad.

Kan du sammenligne med tidligere bryg, hvor kun en af parametrene er ændret?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af mhn »

Nej desværre vi er mere legebørn end videnskabsmænd. :-)

Vi skulle bare prøve et bryg med en masse humle.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Super Humlet Pale Ales = Hoppy like hell?

Indlæg af kbaggen »

Hej,
bare en lille teaser.......jeg er ved at lave min egen "hop-topedo" og skal bruge den om en 3-4 dage, og ska lså nok poste billeder at mit "IKEA-hack hop-topedo" under naturligt CO2 transfer-system!

Om det er genialt eller ej, for vi at se :-)

For at svare lidt på mit eget indlæg.......så er jeg noget frem til at man skal væk fra humle-poser, metal-rør, og det er ganske vigtigt at humlen er frit-flydende, eller gennemstrømmes af en løbende væske. Best vil være begge del, dvs. bade fritflydende og at grøn-øllet kan bevæges henover/gennem denne ved dry hop.
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"