Brewmonk effektivitet

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

Jeg skulle lige tilbage og kigge mere på begreberne i Beersmith :)
I Beersmith er "Mash tun addition" pladsen under maltpipen
"Tun deadspace" er det du forventer du taber når du skifter fra mæskning til humlekogning. Det er et tab, fordi Beersmith antager du skifter gryde.
Mit bedste bud på hvordan man bruger Brewmonk i Beersmith er at sætte "Mash tun addition" til 7L og "Tun deadspace" til 0L. På den måde kan tages der højde for begge dele og Beersmith justere det vand du skal bruge til mask og sparge. Dette er bare mit bedste gæt, men det giver mening med det jeg ved idag :)
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

Jeg har nu prøvet mit første bryg og kan bekræfte begreber i Beersmith :)

Effektivitet endte på 78% og der var meget meget lidt fordampning. Jeg brugte 20+12 L vand med 5kg malt og endte med 27,5 L bryg inkl. tab på ca 1-2 L ved overførsel fra Brewmonk til gærspand.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af Truntebryg »

Så fik jeg kørt bryg #3 igennem BrewMonken i går – og det kørte aldeles glimrende. (ingen brændt sukker på varmelegemet)

BrewMonken viste 19L urt på scalaen, og hertil skal lægges de 2,5L ”bundfald” under hanen = 21,5L færdig urt. Nu går jeg ikke så meget op i ”Brewhouse” efficiency – men mere på mæske efficiency, da det jo er der vi er udfordret. Hvad folk spilder her og der, er mig ligegyldigt.

Opskriften lyder på 22L og jeg satte efficiency til 82% hvilket skulle give mig en 1.050 urt. Nu er dyret jo ret nyt for mig, og jeg har derfor justeret mit vandforbrug. Normalt bruger jeg 31-32L vand og justere det hele i en spand. Med BrewMonk er jeg gået ned på 30L da den ikke koger så meget vand af. (der er dog et dejligt frisk rullende kog) – jeg havde en ½L vand tilovers, da jeg spargede til nogenlunde BG og på det tidspunkt ukendt antal liter urt.

Fakta: 4,2Kg malt giver mig 21,5L urt på 1.053

Det skal lige nævnes at jeg IKKE har checket skalaen på BrewMonken – men jeg kan se hvad der er i gærbeholderen = nogenlunde som det plejer. Så jeg kan godt tillade mig at justere opskriften til 21L og 83% efficiency – hvilket giver mig 1.053 (holder scalaen – så har jeg faktisk 2,3% mere) Der samlede sig lidt over en ½L kavant, som målte 1,024 – men glemte at smide den over bålet.
BrewMonkMedHejs.jpg
Hvis vi ser bort fra diverse usikkerheder og spild her og der – så er jeg stadig optimistisk, 82,5% efficiency er muligt med ”bagage rems” sparge teknikken.

Fidusen (hvis der er nogen) er simpelthen og trække maltpiben langsomt op. Den må på intet tidspunkt slippe overfladen af urten. (lys med en lygte mellem maltpiben og gryden - og kig efter maltpibens "fødder") Jeg sparger så med 1L vand og ca 1cm løft af maltpibe.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af Truntebryg »

Nå ja - der er selvfølgelig flere parametre ..

Tilsætning af malt, hele dynen i på en gang (måske ikke så smart) et 60cm langt piskeris bryges til at finde og kværne etv. "melboller". Her er jeg rimelig omhyggelig, da en tør melbolle ikke bidrager med noget som helst.

Recirkulering under mæske - her kører jeg hastigheden så højt op som muligt - UDEN at væskestanden stiger og så lukker jeg en smule mere på hanen. Kikker også ned i overløbshullet.

Efter en ca 45m tid, så syntes jeg gennemstrømnings hastigheden falder og jeg må justere igen.

Effekt - fuld knald på første trin (det er jo kun vand) men jeg skruer ret langt ned under de vigtige trin (60-70 °C) da gennemstrømnings hastigheden falder og jeg ønsker IKKE specielt meget oversving. Kogning igen fuld knald.

Elektronikken virker dog rimelig intelligent - når temperaturen er omkring 3 °C fra målet, så er det som om der slår et relæ fra inde i maskineriet og den kører måske i et andet mode. Skal nok prøve at sætte en effekt måler på, så vi kan se hvad der sker. (altså om vi overhovedet skal tænke på effekten)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:Nå ja - der er selvfølgelig flere parametre ..

Tilsætning af malt, hele dynen i på en gang (måske ikke så smart) et 60cm langt piskeris bryges til at finde og kværne etv. "melboller". Her er jeg rimelig omhyggelig, da en tør melbolle ikke bidrager med noget som helst.

Recirkulering under mæske - her kører jeg hastigheden så højt op som muligt - UDEN at væskestanden stiger og så lukker jeg en smule mere på hanen. Kikker også ned i overløbshullet.

Efter en ca 45m tid, så syntes jeg gennemstrømnings hastigheden falder og jeg må justere igen.

Effekt - fuld knald på første trin (det er jo kun vand) men jeg skruer ret langt ned under de vigtige trin (60-70 °C) da gennemstrømnings hastigheden falder og jeg ønsker IKKE specielt meget oversving. Kogning igen fuld knald.

Elektronikken virker dog rimelig intelligent - når temperaturen er omkring 3 °C fra målet, så er det som om der slår et relæ fra inde i maskineriet og den kører måske i et andet mode. Skal nok prøve at sætte en effekt måler på, så vi kan se hvad der sker. (altså om vi overhovedet skal tænke på effekten)
Tak for gode forklaring og råd. Jeg er lidt nysgerrig på hvordan du tager prøver for at måle BG?
Jeg tænker om du tager målinger løbende under spargningen?
Hvis man nu tager en lille prøve ud via taphanen, risikerer man så ikke at urten er lagdelt, da man ikke kan røre i urten når maltpiben er i?
Køler du prøven før du måler, eller kompenserer du for temperaturen?
Mvh. Per.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af Truntebryg »

Godt observeret - jeg satte pumpetuden på, så den kunne pumpe ned imellem gryde og maltpibe.

Et enkelt glas fra hanen blev returneret og derefter blev der målt.

... og jo - den varme urt fordamper hurtigt ca 10% vand. Så hvis jeg måler 12°P så justere jeg det ned til 11°P

Det ikke så præcis en måling, da urten ikke er helt klar. (urenheder drejer IKKE lyset) men den viser dog at man ikke er helt ude i skoven.

Det vigtige er dog også, at du ønske måske 13°P i den færdige urt - ja så skal du bare måle xx°P i BG.

Jeg målte f.eks. 12,6°P (det er den så nok ikke, fordampet vand trækker op, urenheder trækker ned) i BG og urten i gærbeholderen var 13,4°P

Skulle have ramt 13, så jeg kunne nok have sparget til 12,2 (10°P ganges med 4 og der skrives 10 foran. Altså 1040)

Jeg målte BG lige INDEN maltpiben slap overfladen af urten og der var nok 2L spargevand tilbage. Tænker at turbolens kan skubbe lidt urt op i maltpiben, derfor gemte jeg 2L.

Når jeg nu har brygget en 3-4 bryg mere, så er jeg overbevist om - at jeg blot laver f.eks. 28L klar til bryg og mæsker med de 20 og sparger med de 8 = ønsket OG

Medium stærk bliver måske 22L mæske + 6L sparge

osv.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

Jeg er nu færdig med mit første bryg på Brewmonk og har disse observationer:

1) Min effektivitet endte på ca 80%
2) Fordampning var væsentligt lavere end forventet, hvilket betød jeg fik et tyndere bryg end beregnet, men det blev ballanceret med den højere end for ventet effektivitet.
3) Jeg brugte fuld effekt ved opvarmning, men skruede ned til at holde varmen, da der ellers kom for store udsving i temperatur.
4) Der bør røres i malten ca 3 gange i løbet af brygget for at få den ønskede effektivitet og uden at tabe filtereffekten

Jeg har nu et meget velsmagende produkt, der er klart til at blive nydt til sommer.
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af Efel »

Tak for input om brewmonk.
Hvor meget malt brugte du og hvormeget mæskevand? Som jeg ser det er udfordringen ved bryganlægene at finde det rette volumen. Jeg har tre bryg på brewster beacon.Det første forløb uden problemer da det var en Brown ale med ca 5kg malt og 19 l mæskevand. Mit næste bryg var en IPA med 7 kg malt. Her brugte jeg også 19 l og fik stucked Mash. Sidstebrygvar ipa 6 kg malt og 250gr havregryn. Her kompenserede jeg for volumen under bundsien og brugte 23l vand. Jeg er ikke helt tilfreds med udbyttet. Skal nok røre lidt mere. Vil det hjælpe at bruge blødere vand? Har hårdt Midtsjællands vand
Erik
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af Per »

Hej.
Hermed lidt in-put til tråden om Brew Monk effektivitet.

Jeg har efterhånden brygget 12 gange på min Brew Monk siden dec. 2017. Jeg er stadig ikke nået til at brygningen foregår "som sidst" forstået på den måde, at der stadig dukker nye udfordringer/hændelser op, som jeg ikke havde set komme.

Normalt brygger jeg alene, men ind i mellem sammen med 3 gode venner, hvor vi bruger min Brew Monk sammen med gryde og gas. Tidligere har vi lavet ét bryg på Brew Monk og ét bryg via gryde og gas. Udfordringen har været at styre temperaturerne under mæskningen i gryden med gassen. Derfor ændrede vi metode ved brygdagen igår, således at mæskningen foregik i Brew Monken og urtkogning af første bryg i gryden med gas.

Første bryg i går med 8 kg. malt, - Wee Heavy Scottish Ale - All Grain kit. Det er efter min overbevisning lige i overkanten af hvad en Brew Monk kan klare. Jeg mæskede med 29-30 ltr. vand. Det betød at jeg var nødt til at hæve maltpiben ca. 5 cm. for at få overløbsrøret frit. Pga. af den store mængde kan man ikke have mæskepladen i, da røret til recirkulation så ikke kan monteres. Dvs. at røret stikker ned i malten. Vi spargede til ca. 30 - 31 ltr. og målte med refraktometer på BG undervejs. Den lå konsekvent noget under det forventede. Urten blev overført til gryden og kogning begyndt. Efter et stykke tid kunne vi se at afkoget var alt for lille og BG stadig lå noget under det forventede. Vi valgte at skrue godt op for gassen og forlænge kogetiden med ca. 20 min. Vi ramte 1069 (1076 i opskrift) og 22 ltr. (23 - 25 i opskrift) Jeg har efter bedste evne på baggrund af de oplysninger i opskriften sat det ind i BeerCalc. Det viser at vi kun har opnået en effektivitet på ca. 60%

Andet bryg i går med 7,2 kg. malt, - Whisky Stout - All grain kit. Det gik lidt bedre med den mindre mængde malt og vand. 29 ltr. til mæskning, men stadig nødvendigt at hæve maltpiben 5 cm. Denne gang kunne mæskepladen være der. Vi spargede til ca. 29 ltr. og målte med refraktometeret undervejs. Her lå målingerne mere på det forventede. Urtkogning på 2300 W i Brew Monken. OG 1070 (forventet 1069) og 26 ltr. i gærspanden. Også på denne har jeg efter bedste evne på baggrund af oplysningerne i opskriften sat det ind i BeerCalc. Her viser det sig så at vi har opnået en effektivitet på hele 84% !!!

Med dette indlæg ville jeg blot fortælle om mine oplevelser med Brew Monken ved store mængder malt, men primært spørge om der er nogen der har et godt bud på hvorfor der er så stor og markant forskel på de opnåede effektiviteter. Jeg ville jo gerne lære og forstå hvor i processen det opstår.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"