Helt Ny

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Tang91
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. maj 2018, 11:08

Helt Ny

Indlæg af Tang91 »

Hej håber i kan hjælpe mig.
Jeg vil prøve lave min egen øl. jeg har Købt en el gryde 27 liter og gær tank og et all grin kit. men jeg ved ikke om jeg mangler noget. fx sådan noget som en indsatssien? det skal ikke koste noget rigtig da jeg har brugt lidt penge på det her. da det bare skal være for sjov her de første par gange så jeg ved om det er noget for mig.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Helt Ny

Indlæg af fjorgensen »

Du skal have en måde hvor du kan si malten fra urten. Det kan være en indsats si, en mæskepose (BIAB) et sikar (spand i spand), eller lignende, men det er vigtigt at si malten fra og du skal også efterskylle (sparge) malten for at få så meget sukker med som muligt.
keep it simple !
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Helt Ny

Indlæg af HoegildBryghus »

fjorgensen skrev:Du skal have en måde hvor du kan si malten fra urten. Det kan være en indsats si, en mæskepose (BIAB) et sikar (spand i spand), eller lignende, men det er vigtigt at si malten fra og du skal også efterskylle (sparge) malten for at få så meget sukker med som muligt.
Du skal også bruge et termometer og noget at måle vægtfylde med samt en kande til at mæske med også gerne et filter foran hanen i din gryde, gærrør og hævert så burde du kunne lave god øl.
MVH Uffe Brun
ps. husk rengøring ellers er det hele spildt.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Helt Ny

Indlæg af Knet »

Desinficering er et andet vigtigt begreb. Et er rengøring (fjernelse af synligt skridt) noget andet er desinficering. På den anden side af kogning skal alt været desinficeret, evt med starsan. Når urten er kogt færdig og kølet (hurtig nedkøling er vigtig) så tilsættes den til den desinficerede gærspand og gær sprinkles i. Derefter skal du have tålmodighed: Indtil to målinger med dit hydrometer, med 3 dages mellemrum, har vist samme resultat. Så har du alkoholrig limonade. Men der skal kulsyre til.

Derefter skal du bruge desinficerede kapsler, desinficerede og rengjorte flasker, desinficeret fylderør og en kapselpåsætter. Når du har beregnet sukkermængden du skal tilsætte for karbonering (online beregner) så rører du den afkølede sukker i, efter den for desinficerings skyld, har kogt i vand et par minutter.

Tap på flaske via fylderør og rør et par gange undervejs med en desinficeret ske, så du er sikker på, at sukker er fordelt. På med kapsel og igen frem med tålmodighed. Skal eftergære ved stuetemperatur 14 dages tid. Så er du klar til at prøve smage.

Det lyder omstændigt og dyrt, men behøver ikke være det. Men pas på, du kan let blive fanget og så kan det stikke helt af.

Og så er der lige det med at tålmodigheden kommer på prøve. Men det er det hele værd.

Fik jeg sagt desinficering ? :-)
Tang91
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. maj 2018, 11:08

Re: Helt Ny

Indlæg af Tang91 »

altså jeg har de poser der hvor man kan putte alt det andet over i undtagen malt. men har ikke den der, tror det hedder en chiller. er den nødvendig :D
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Helt Ny

Indlæg af Knet »

Det er nødvendigt at køle urten ned hurtigt, fordi baktusser stortrives i den varme væske. Jeg laver tillige en del mad sous vide, og op til 55 grader vokser bestanden af bakterier i kød hurtigere end den henfalder. Tænker det er samme issue i øl.

Har selv immersion chiller, og den har fordelen, at man koger den med de sidste 10 minutter, hvor efter den er desinficeret. Urten løber ikke igennem den (endnu en forureningskilde) men koldt vand ledes igennem, hvilket hurtigt køler urten.

Der er dog alternativer, der er billige. Nogle sætter gryden i vasken i kold vand. Og når den første varme er aftaget, supplerer de kølevandet med isterninger.

Andre desinficerer frosne flasker og putter dem direkte i urten.

Varme steder som Australien eller steder hvor vand er knap ressource eller vandet bare ikke er koldt nok til køling, praktiserer de no chill. De hælder den kogende urt på anden beholder der slutter tæt og forsegler den. Så lader de den køle over et døgns tid i det sterile miljø inde i beholderen.

Jeg har ikke prøvet nogle af metoderne, men ville nok gå efter den første. Den er billig. Du skal ikke have et potentielt inficeret element ned i urten hvor den er sårbar. Og den metode må tillige være tæt på at kunne give et hot break, dvs hurtig køling, hvorved proteiner udskiller sig.

Du kan se mere her om flasker/isbad http://forum.northernbrewer.com/t/using ... ller/21635

Hvis du en dag skal investere, kan du være mellem immersion chiller, modstrømskøler og pladekøler. Da jeg undersøgte markedet fandt jeg flest fordele ved immersion (nedsækningschiller).
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Helt Ny

Indlæg af Knet »

Hmmm... genlæste lige dit indlæg. Ser du har en elgryde. Den ville jeg nok ikke nedsænke i vand :-)

Muligvis du kan hælde det direkte i din gærspand og så køle omkring den?
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Helt Ny

Indlæg af jandk »

Hej Tang91,

Hvis du er helt nybegynder, vil jeg anbefale dig, at downloade den gratis e-bog, du kan finde på : bryggerbog.dk.
Inden jeg bryggede mit første bryg, læste jeg bogen igennem og havde den basale teori på plads.
Der er også gode hints til nødvendigt udstyr, men pas på, denne hobby kan hurtigt tage overhånd :-).

Velkommen til en fantastisk hobby :-).

Mvh, Jan
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Helt Ny

Indlæg af fjorgensen »

Tang91 skrev:altså jeg har de poser der hvor man kan putte alt det andet over i undtagen malt. men har ikke den der, tror det hedder en chiller. er den nødvendig :D
Der er efterhånden mange der hælder den varme urt i gæringsspanden, sætter låg og gærlås på og lader det stå indtil næste dag hvor temperaturen er faldet til under 30 grader og så hælde gæren i. Jeg har gjort det på den måde de sidste ca 50 bryg og har ikke oplevet noget negativt overhovedet.
keep it simple !
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Helt Ny

Indlæg af Knet »

@fjorgensen: ikke for at hijacke tråd, men nu vi begge har nævnte no chill, og du har erfaring hermed: hvad med hotbreak? Når jeg chiller hurtigt, så kan jeg se i urten, at en masse udskilles.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Helt Ny

Indlæg af fjorgensen »

Knet skrev:@fjorgensen: ikke for at hijacke tråd, men nu vi begge har nævnte no chill, og du har erfaring hermed: hvad med hotbreak? Når jeg chiller hurtigt, så kan jeg se i urten, at en masse udskilles.
Hotbreak er mig bekendt, når urten kommer i kog, men ellers kan jeg fortælle at mit øl klarer meget fint op under gæringen (3 uger) uden tilsætning af nogen form for klaringsmiddel.
keep it simple !
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Helt Ny

Indlæg af Knet »

Du har fuldstændig ret. Min mening er god nok, men jeg forveksler ordene. Det jeg taler om er COLD break. Var lige på howtobrew.com, hvor de skriver: “Rapid cooling also forms the Cold Break. This is composed of another group of proteins that need to be thermally shocked into precipitating out of the wort. Slow cooling will not affect them. Cold break, or rather the lack of it, is the cause of Chill Haze”.

Men super at høre, at du klarer dig uden COLD break og klaringsmidler. Jeg tænkte, at det næsten måtte kalde på en a/b test, hvor urten deles i to. Og tænkte så, at det har brulosophy garanteret allerede gjort. Og det har de. For de der synes det er et interessant spor er her en super artikel om Quick chill vs no chill. Der var forskelle både i smag og farve og vægtfylde. Men 50/50 i hvad der var bedst. Smag og behag. Men prøves, det må det. For man kan rask væk i den her hobby følge et bestemt mønster af vane, som viser sig unødvendigt ;-)

http://brulosophy.com/2015/11/09/coolin ... t-results/
Tang91
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. maj 2018, 11:08

Re: Helt Ny

Indlæg af Tang91 »

Mange Tak for svar. nu har jeg prøvet her første gang nu må vi så se om det bliver til noget :D er der nogen øl i vil sige er en god begynder øl og let at gå til og en let opskrift?
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."