God begynder øl

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Tang91
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. maj 2018, 11:08

God begynder øl

Indlæg af Tang91 »

er der nogen øl i vil sige er en god begynder øl og let at gå til og en let opskrift?
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: God begynder øl

Indlæg af HoegildBryghus »

Hej
Der er sikkert mange gode øl at begynde med men du kunne jo vælge Nimbus ESB fra lund teknik, husk bare ligegyldigt hvad du vælger, at bestille malten valset hvis du ikke har en maltmølle selv.
Fordelen ved et færdigt kit er at du ikke står med en hel masse rester og alle delene kommer afmålt lige til at gå til, samt en brugsanvisning, der fortæller dig hvad du skal gøre, husk dog at købe noget desinfektionsmiddel.
MVH
Uffe Brun
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: God begynder øl

Indlæg af jandk »

Ville nok gå efter en overgæret type som den første på denne årstid (skal gære varmt).
For at simplificere processen kunne du også starte med et ekstrakt kit.
Så slipper du for mæske processen, men prøver resten af processen, som er rigeligt første gang.

Eksempler på ekstrakt øl-kit, de fleste leverandører har dem:
http://www.brygladen.com/olopskrifter/m ... te-ol.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh, Jan
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: God begynder øl

Indlæg af HoegildBryghus »

Hej
Ikke for at være negativ over for ekstrakt øl men jeg mener man mister meget af processen hvis man brygger på ekstrakt, og får dermed ikke samme fornemmelse for betydningen af de forskellige trin i brygget.
MVH
Uffe Brun
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: God begynder øl

Indlæg af fjorgensen »

Jeg bryggede denne som min første øl, den smagte godt og var nem at gå til :-)
https://haandbryg.dk/dinfoersteale.html
keep it simple !
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: God begynder øl

Indlæg af jandk »

HoegildBryghus skrev:Hej
Ikke for at være negativ over for ekstrakt øl men jeg mener man mister meget af processen hvis man brygger på ekstrakt, og får dermed ikke samme fornemmelse for betydningen af de forskellige trin i brygget.
Jeg er helt enig, det var også kun mit første bryg, som blev lavet som ekstrakt bryg.
Resultatet blev dog fint og jeg havde en god oplevelse, uden at det blev for svært.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: God begynder øl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

jandk skrev:
HoegildBryghus skrev:Hej
Ikke for at være negativ over for ekstrakt øl men jeg mener man mister meget af processen hvis man brygger på ekstrakt, og får dermed ikke samme fornemmelse for betydningen af de forskellige trin i brygget.
Jeg er helt enig, det var også kun mit første bryg, som blev lavet som ekstrakt bryg.
Resultatet blev dog fint og jeg havde en god oplevelse, uden at det blev for svært.
Og jeg er uenig, vejen til All-gratin via extrakt er ikke dum, så kan man lige få en føler med rengøring, gæring, flaskning osv inden man også skal til at holde styr på mæskning osv
Ellers er en begynder vel en der er nem at lave og som man som brygger kan lide, f. Jørgensens bud er ikke dårligt
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: God begynder øl

Indlæg af jeslan »

Hej
Jeg started med at prøve Maltbazaren 10 liters allgrain kits, de kan laves med almindelige store gryder, si og afkøling med is vand.
Det er en god måde at prøve processen, uden at investere for meget i udstyr.

Min gold digger IPA, blev faktisk ok, og VIVA Wiessen, var god efter 2 måneders lagring.

https://www.maltbazaren.dk/shop/10-lite ... 4359p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.maltbazaren.dk/shop/gold-di ... 4101p.html" onclick="window.open(this.href);return false;


God fornøjelse.

Mvh
jesper
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."