Hvad brygger i for tiden ?

Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Gerner »

Jeg er i det belgiske hjørne og har i foråret brygget; triple, doubble, saison og en Wit og så en hvede IPA, for en afveksling.
Brugeravatar
Lambæk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 24. aug 2017, 18:36

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Lambæk »

Jeg har lige i dette eksakte øjeblik sat en Tripel over på gærspanden. Så jeg glæder mig til at komme den på mit nyindkøbte cornelius-fad, her om nogle få uger

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Fornitz »

kører fire gærspanden pt.

imperial stout overloaded med chokolade, skumfiduser, træ og laktose

stout med laktose, skumfiduser og blåbær

simonatis med laktose og grillede ferskner

ipa med jasmin, lyngblomst, hibiscus, grains of paradise, laktose, grillede ferskner og kun late boil hops
Hilsen Frederik Fornitz
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af ThomasM »

Er lige nu igang med mit bud på en sommer øl. 93 % pils 7%cara og kun callista humle gær er en m36
/Thomas
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af RuneV »

Er igang med et saison-eksperiment.

Pale og carapils. EKG. Lalleman saisongær.

12 liter med hybenroseblade
12 liter med granskud
12 liter med frisk timian
12 liter med rabarber
20 liter plain
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af GeheimBrau »

Har et tilsvarende projekt planlagt: 20 liter uden tilskud samt 10 liter med granskud og 10 liter med en essens af 150-200g hyldeblomst.
Hvor meget granskud har du brugt til 12 liter og hvordan har du tilsat det?

Jeg mangler at beslutte basis øl, pt. er favoritten belgisk blonde, men en saison kunne absolut være i spil :-)

/Gert
RuneV skrev:Er igang med et saison-eksperiment.

Pale og carapils. EKG. Lalleman saisongær.

12 liter med hybenroseblade
12 liter med granskud
12 liter med frisk timian
12 liter med rabarber
20 liter plain
GeheimBrau
/Gert
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af RuneV »

GeheimBrau skrev:Har et tilsvarende projekt planlagt: 20 liter uden tilskud samt 10 liter med granskud og 10 liter med en essens af 150-200g hyldeblomst.
Hvor meget granskud har du brugt til 12 liter og hvordan har du tilsat det?

Jeg mangler at beslutte basis øl, pt. er favoritten belgisk blonde, men en saison kunne absolut være i spil :-)

/Gert
RuneV skrev:Er igang med et saison-eksperiment.

Pale og carapils. EKG. Lalleman saisongær.

12 liter med hybenroseblade
12 liter med granskud
12 liter med frisk timian
12 liter med rabarber
20 liter plain
175 gram friske granskud som har ligget kortvarigt i gin. Tilsat sammen med gæren. Vil prøve at se hvad det gør i forhold til at koge det med de sidste 10 min.

Hyben og timian er også bare tilsat med gæren efter en tur i gin.

Rabarberen bliver kogt op med lidt vand og tilsat efter et par dages gæring.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Per »

Det jeg skal brygge i week-enden (forudsat at det bliver en regnvejrsdag ;-) ) er en IPA fra Brygladen. Ikke så eksperimenterende og avanceret som I andre, men det bliver mit første bryg med fuld vandbehandling. RO-vand, mineraler, salte, syre og hele menageriet. Glæder mig til at smage om det gør nogen forskel.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Per »

Per skrev:Det jeg skal brygge i week-enden (forudsat at det bliver en regnvejrsdag ;-) ) er en IPA fra Brygladen. Ikke så eksperimenterende og avanceret som I andre, men det bliver mit første bryg med fuld vandbehandling. RO-vand, mineraler, salte, syre og hele menageriet. Glæder mig til at smage om det gør nogen forskel.
Så er den brygget. Umiddelbart ved jeg ikke om det får nogen betydning at bruge RO-vand og justere efter BrunWater skemaet, i hvert fald ikke hvis jeg skal dømme ud fra effektiviteten. Den endte på skuffende 66%. Nogen der har et bud på hvorfor man nogle gange ender på en lav effektivitet og andre gange en høj. Mine bryg ligger på (den ringeste) 60% og den bedste på 84% ?

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Borg »

Per skrev:
Per skrev:Det jeg skal brygge i week-enden (forudsat at det bliver en regnvejrsdag ;-) ) er en IPA fra Brygladen. Ikke så eksperimenterende og avanceret som I andre, men det bliver mit første bryg med fuld vandbehandling. RO-vand, mineraler, salte, syre og hele menageriet. Glæder mig til at smage om det gør nogen forskel.
Så er den brygget. Umiddelbart ved jeg ikke om det får nogen betydning at bruge RO-vand og justere efter BrunWater skemaet, i hvert fald ikke hvis jeg skal dømme ud fra effektiviteten. Den endte på skuffende 66%. Nogen der har et bud på hvorfor man nogle gange ender på en lav effektivitet og andre gange en høj. Mine bryg ligger på (den ringeste) 60% og den bedste på 84% ?

Mvh. Per.
Det er svært at gætte i blinde.
Men prøv at få noget systematik ind i vurderingen. Er der nogle karakteristika du kan bruge i afklaringen? Find ud af, hvad der gør sig gældende for de øl der har lav effektivitet og høj effektivitet. Spiller typen en rolle? Mørk eller lys? Gør du procesmæssig noget forskelligt? Mash out eller ikke? Omrøring mange gange eller få? Opvarmning få gange eller mange?
Du er nødt til at gå analytisk til værks.
Derigennem kan du finde årsagen, og dermed løsningen.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Per »

Jamen du har helt ret. Jeg søger "den røde tråd", men kan ikke gennemskue det endnu. Processen er der som udgangspunkt ikke ændret på. Jeg har dog tilføjet vandbehandling, langsom hævning af maltpiben, prøvet forskellige vand - maltforhold, rørt meget, rørt lidt. Jeg kan ikke pege på nogen af tingene som årsag.

Jeg har beskrevet 2 bryg i en anden tråd "Brew Monk effektivitet" d. 3/6. Samme dag, samme proces, samme indstilling på maltkværnen, godt nok en Scottish Ale og en Stout, ingen vandbehandling overhovedet. Alligevel ender den ene på 60 % eff. og den anden på 84 %.

Det nærmeste jeg kan komme er, valsningen af malten. Jeg har prøvet at købe færdigvalset, jeg har prøvet at valse selv. Det springer bare ikke lige i øjnene, når jeg ser på mine bryglog. Men min mistanke om at det kan have noget at gøre med valsningen, kommer af at gennemstrømningen ved recirkulationen i brygget i dag, var rimelig høj. Jo, jeg har rørt meget grundigt rundt i malten, tilføjet den langsomt under omrøring, ingen tørre klumper og virkelig gennemarbejdet ca. 10 min. inden mæskningen gik i gang.

Nå, nu en høj effektivitet jo heller ikke målet i sig selv, vel snarere en velsmagende øl, men derfor kunne det være rart at kunne forstå hvorfor der er de udsving.

Mvh. Per.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af mhn »

Vi har samme problem, og er for nye til at fatte hvorfor.

En ting har vi dog bestemt med sikkerhed. Hvis vi presser Danbrygger 43 til grænsen, så får vi lav effektivitet.

Så hvis en af dine to bryg havde meget malt, kan det være forskellen.

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Per »

mhn skrev:Vi har samme problem, og er for nye til at fatte hvorfor.

En ting har vi dog bestemt med sikkerhed. Hvis vi presser Danbrygger 43 til grænsen, så får vi lav effektivitet.

Så hvis en af dine to bryg havde meget malt, kan det være forskellen.

Mvh
Morten
Tja, de 2 bryg jeg har beskrevet under tråden "Brew Monk" effektivitet d. 3/6 2018, de var begge på grænsen af hvad min Brew Monk kan indeholde, - over 8 kg malt. Alligevel lander den ene på 60 % og den anden på 84 %.

Det bryg jeg har lavet i dag er på 5 kg malt.

Helt entydigt er det ikke.

Mvh. Per.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af mhn »

Det er ikke godt for min "sikre" viden. ;-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Borg »

Du nævner en Scottish ale og en stout med to forskellige effektiviteter. Det er også to helt forskellige øltyper. Også sådanne forhold spiller ind (mørke malte giver lavere pH).
Hvad med vand:malt-forhold. Det er også en væsentlig parameter.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"