At læse en opskrift rigtigt

Besvar
Peter R. Hansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. dec 2017, 09:23

At læse en opskrift rigtigt

Indlæg af Peter R. Hansen »

Når jeg læser Amerikanske opskrifter står der følgende vedr. humle.
"7 AAU Magnumhops (60min) 14 g 14 %Alpha acids" så giver det meste sig selv, men hvad betyder de 7 AAU ? Det gentager sig på de humler der skal med i urten, men betegnelsen er ikke med når der skal tørhumles ?
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: At læse en opskrift rigtigt

Indlæg af GeheimBrau »

Den traditionelle opfattelse er at tørhumling ikke tilfører nævneværdig bitterhed, kun smag (humlen isomeriseres ikke).
Der er dog (som altid :-)) nogen der har undret sig og undersøgt det, prøv at kigge på Scotts artikel: http://scottjanish.com/dry-hopping-effe ... u-testing/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Gert
GeheimBrau
/Gert
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: At læse en opskrift rigtigt

Indlæg af Borg »

AAU betyder Alfa Acid Units. Altså mængden af alfasyre der skal bruges.

AAU = vægt (i ounces) * alfasyreprocent

Skal der bruges 7 AAU som det anføres, og du har en 14% humle, skal der bruges

Vægt (i ounces) = 7 / 14 = 0,5 ounces = 14,2 gram

Har du kun en 12% humle, skal der bruges

Vægt (i ounces) = 7 / 12 = 0,58 ounces = 16,4 gram

AAU benyttes til at angive, hvor megen alfasyre der skal tilsættes, og du beregner så selv mængden i forhold til alfasyreindholdet i din humle.

Tørhumling tilfører ikke nogen *varig* bitterhed, da alfasyren ikke isomiseres. Men alfasyren udskilles naturligvis i øllen, og smager lige så bittert som var den isomiseret.

Men da den ikke er isomiseret, så bundfælder den sig over tid, lige som andre ikke opløste partikler. Det er årsagen til, at tørhumlede øl “mister” en del af deres bitterhed ved lagring. Fordi den ikke isomiserede alfasyre er bundfældet.

Det er årsagen til, at man traditionelt ikke medregner bitterhedstilførslen ved tørhumling. Traditionelt har man også tørhumlet med specielle aromahumler, som havde meget lav alfasyreindhold, og som derfor ikke bidrog med ret meget bitterhed.
Men i dag anvendes også humler med høj alfasyreindhold som aromahumler, hvorfor deres bityerhedsbidrag ved tørhumling gør en mærkbar forskel. Altså indtil den er bundfældet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: At læse en opskrift rigtigt

Indlæg af Knet »

Interessant Borg.

Hvad er tidshorisonten på dette nedfald? Har tørhumlet en ipa og kørt den på fad, og synes netop efter 6 ugers tid, at den smager mere bittert og mindre aromatisk. Havde forventet henfald af aroma, det læser man jo om, at ipa af samme årsag skal drikkes ung. Og den smager stadig fint, men jeg undrede mig lidt over udviklingen i bitterhed. Men fad tømmer jo så fra bunden hvor jeg på dit indlæg forstår, at bitterheden akkumuleres over tid?

Måske et argument for “clear beer draught system”, der tømmer fra top?

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: At læse en opskrift rigtigt

Indlæg af Borg »

Knet skrev:Interessant Borg.

Hvad er tidshorisonten på dette nedfald? Har tørhumlet en ipa og kørt den på fad, og synes netop efter 6 ugers tid, at den smager mere bittert og mindre aromatisk. Havde forventet henfald af aroma, det læser man jo om, at ipa af samme årsag skal drikkes ung. Og den smager stadig fint, men jeg undrede mig lidt over udviklingen i bitterhed. Men fad tømmer jo så fra bunden hvor jeg på dit indlæg forstår, at bitterheden akkumuleres over tid?

Måske et argument for “clear beer draught system”, der tømmer fra top?

Vh. Kenneth
Jeg bliver dig svar skyldig på tiden, da temperaturen også hér spiller en stor rolle. Og samtidig om der er tale om et 18-liters fad eller 0,5 liters flaske. Men jeg vil formode, at vi med et fad ved 3 grader taler om er par måneder eller tre.

Men din oplevelse og formodning om en større og større koncentration ved bunden, og dermed en oplevet højere bitterhed, passer fint ind i processen.

Det kunne være sjovt, hvis du “ofrede” lidt klarhed i øllet og blander øllet godt rundt i fadet igen. Afhængig af, hvor meget øl det er tilbage, kunne det også ændre på den oplevede bitterhed igen.

God observation, Kenneth.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: At læse en opskrift rigtigt

Indlæg af Knet »

Det har stået på køl ved 2 grader og der er vel et halvt fad tilbage. Får gæster i aften, men prøver derefter en a/b test, hvor jeg tapper én før og én efter en god rulning. Alt for videnskaben :-)

Vh. Kenneth
Peter R. Hansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. dec 2017, 09:23

Re: At læse en opskrift rigtigt

Indlæg af Peter R. Hansen »

Det er super, den amerikanske omskrivning af IBU ? Tak for fine svar.

Peter
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"