Stormgæring med tyk skum uber alles

Besvar
tojo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. jun 2018, 19:05

Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af tojo »

Hej,
Jeg døjer med lidt udfordringer med stormgæring, hvor skum står ud af gærlåsen/tanken, så jeg ofte mister flere, nogle gange op til, 5-7ltr urt før det falder til ro igen.
Det sker både med tørgær og vådgær, og med mørke højere alkohol bryg med OG 1.06-1.08, og hvor der er tilsat ekstra sukker under kogning.
Jeg kan google mig frem til at man evt kan tilsætte foam inactivator (silikone baseret), men hjælper det på så kraftig skum? Eller er der andre måder at undgå skummet på ?

Forresten, jeg leder oftest skummet, gennem en slange, der normalt bruges til flaskningen, over i en gærspand. Er der nogen, der har erfaring med at tilbage hælde dette skum, til gæringsspanden når stormgæringen fortager dig, hvis alt vel og mærke holdes rent ?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af Borg »

To råd:
Hav tilstrækkelig headspace i din gærspand.
25 liter øl skal have en 32-35 liters spand.

Hold temperaturen i ave. 20 grader i urten er godt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af inzide »

Min Saison baseret på Wyeast 3724 (Dupont-gærstamme) har det vældig hyggeligt i disse dage med omkring 30 grader indendøre. Den blev vakt til live igen efter fem dages stilhed. Uden de høje temperaturer tror jeg aldrig, den var kommet i gang med at gære videre.

Så altid en god idé at checke producentens råd til temperaturer m.v. samt planlægge med vejrudsigter eventuelt. Hvis altså ikke man har udstyr til at styre gæringstemperaturen helt præcist, hvad man nok burde gøre mere i ...
tojo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. jun 2018, 19:05

Re: Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af tojo »

tak for jeres svar.

jeg bruger Fastferment (konisk) og starter med mellem 22 og 26ltr.

Angående headspace så tror jeg det nuværende skulle være nok, og selv om det ikke skulle være, så tvivler jeg på at en standard gærspand ville gøre en forskel, da der simpelthen dannes så meget og voldsom tyk skum.

Opskriften siger 20-22C gærings temp, og jeg kan holde den deromkring med termokappen til fastferment (og flasker med frossen vand). Nogle gange stiger temp til ca 24C, men aldrig over, og den kommer ned igen.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af JAFU »

Med hensyn til det silikone baserede skum-reduktions middel .... risikerer man ikke, at det færdige øl også vil blive uden skum?
Hvis det skal prøves, ville jeg gøre det på et meget lille batch :-)

Mvh Jakob
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af Borg »

tojo skrev:tak for jeres svar.

jeg bruger Fastferment (konisk) og starter med mellem 22 og 26ltr.

Angående headspace så tror jeg det nuværende skulle være nok, og selv om det ikke skulle være, så tvivler jeg på at en standard gærspand ville gøre en forskel, da der simpelthen dannes så meget og voldsom tyk skum.

Opskriften siger 20-22C gærings temp, og jeg kan holde den deromkring med termokappen til fastferment (og flasker med frossen vand). Nogle gange stiger temp til ca 24C, men aldrig over, og den kommer ned igen.
Det er ikke afgørende, hvordan din gæringsbeholder er udformet, eller hvad den kaldes. Din øl vil opføre sig på samme måde, uanset beholder.
Om 22 og 26 liter er meget i en Fastferment, ved jeg ikke, du har ikke skrevet noget om dens størrelse.

Jeg har brygget min juleøl mange gange, og har lavet til 6 Corneliusfade, 120 liter i gærtanken. De sidste par år har jeg kun lavet til 5 fade, da der forsvandt 15 liter gennem blow off slangen. Min gæringsbeholder kan rumme 130 liter.

Det er altså også et spørgsmål om at kende sin øl.

I mit prof setup er min brygvolumen 500 liter. Derfor har jeg lavet mine gærtanke på 650 liter. Netop for at have plads nok. Det er godt 25% headspace.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
tojo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. jun 2018, 19:05

Re: Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af tojo »

Fastferment og std gærspand er på 30ltr, og anbefales til bryg på 20-25ltr.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af peos »

Bare et skud - bruger du klaring (Irish Moss el.lign.), når du brygger? Hvis ikke, så kan proteiner og andre partikler i urten måske være årsag til det meget skum.

Jeg laver bryg på 23-25 l i 32 l gærspande og har med snart 100 bryg aldrig oplevet, at det er skummet op i gærlåsen.
tojo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. jun 2018, 19:05

Re: Stormgæring med tyk skum uber alles

Indlæg af tojo »

Ja, nogen gange bruger jeg klaringsmiddel, og det skummet alligevel, så jeg synes ikke rigtig jeg kan se forskel på med og uden
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"