Effekten af oxidering ved lyse humlede øl

Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Effekten af oxidering ved lyse humlede øl

Indlæg af KimJohansen »

9colai skrev:Det ville nok ikke hjælpe særlig meget, nu hvor oxidering skete ved flaskning af en enkelt flaske. Første billede er af øllen efter tørhumling.
Alt hjælper og en stor synder er tørhumling. De andre flasker er så bare oxiderede efter et par uger eller 3.
MartinHK
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. mar 2016, 09:30

Re: Effekten af oxidering ved lyse humlede øl

Indlæg af MartinHK »

Jeg har jagtet løsninger på oxideringsproblemet med NEIPA igennem et stykke tid og er kommet frem til følgende fremgangsmåde der virker for mig. Kræver dog fustager!

1. Jeg bruger kun pellets.

2. Når gæringen er godt i gang tilsættes 1. gang humle direkte i spanden

3. Efter endt primærgæring (ca. 1½ uge) køler jeg spanden ned til 2 grader i ½-1 uge for at få bundfældet al humlen

4. 2. omgang humle pakkes i humlesokker, skyllet i Starsan, og puttes i fustager som flushes med CO2

5. Øllet omstikkes til fustagerne sammen med 4-5 g sukker/L øl

6. Fustagerne flushes med CO2, efterlader ingen tryk

7. Fustagerne står ved stuetemperatur 1 uges tid og karbonerer til ca. 1-1½ bar

8. Herefter køles fustagerne ned til serveringstemperatur og karbonering justeres

9. Fustagerne holdes herefter på køl, hvilket er med til at mindske oxidering

Der vil danne sig lidt bundfald i fustagerne, men dette fjernes nemt de første par gang man tapper.

Da 2. omang humle forbliver i fustagerne kan der opstå lidt pap-note efter et stykke tid. Man kunne eksperimentere med at fiske humlesokken op igen, dog med risiko for oxidering.

Jeg har med succes overført til flasker efterfølgende via beergun. Man skal her sikre at øllen skummer over så alt ilt er ude af flasken.

God fornøjelse - Martin
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Effekten af oxidering ved lyse humlede øl

Indlæg af 9colai »

KimJohansen skrev: Alt hjælper og en stor synder er tørhumling. De andre flasker er så bare oxiderede efter et par uger eller 3.
Det er selvfølgelig rigtigt, og det giver helt sikkert også noget. Men det er godt nok noget af en krabat, du linker til, i forhold til at hælde direkte fra posen til min plastik gærspand :-).
MartinHK skrev:Jeg har jagtet løsninger på oxideringsproblemet med NEIPA igennem et stykke tid og er kommet frem til følgende fremgangsmåde der virker for mig. Kræver dog fustager!

1. Jeg bruger kun pellets.

2. Når gæringen er godt i gang tilsættes 1. gang humle direkte i spanden

3. Efter endt primærgæring (ca. 1½ uge) køler jeg spanden ned til 2 grader i ½-1 uge for at få bundfældet al humlen

4. 2. omgang humle pakkes i humlesokker, skyllet i Starsan, og puttes i fustager som flushes med CO2

5. Øllet omstikkes til fustagerne sammen med 4-5 g sukker/L øl

6. Fustagerne flushes med CO2, efterlader ingen tryk

7. Fustagerne står ved stuetemperatur 1 uges tid og karbonerer til ca. 1-1½ bar

8. Herefter køles fustagerne ned til serveringstemperatur og karbonering justeres

9. Fustagerne holdes herefter på køl, hvilket er med til at mindske oxidering

Der vil danne sig lidt bundfald i fustagerne, men dette fjernes nemt de første par gang man tapper.

Da 2. omang humle forbliver i fustagerne kan der opstå lidt pap-note efter et stykke tid. Man kunne eksperimentere med at fiske humlesokken op igen, dog med risiko for oxidering.

Jeg har med succes overført til flasker efterfølgende via beergun. Man skal her sikre at øllen skummer over så alt ilt er ude af flasken.

God fornøjelse - Martin
Tak for input, jeg har ikke cornelius fustager pt, så det bliver svært med tørhumlingen.

Hvordan bliver øllen efter 2 uger med tørhumle? Er det ikke det man normalt vil undgå?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Effekten af oxidering ved lyse humlede øl

Indlæg af søreno »

Umiddelbart ville jeg smide anden tørhumle i kort før FG er nået. Så skulle gæren gerne hjælpe med at snuppe den overskydende ilt. Om det er nok ved en så følsom øl som neipa ved jeg ikke, men hvis du ikke har Cornelius, tror jeg det er bedste bud.
Man kunne også overveje ascorbinsyre (c-vitamin) som bruges som antioxidant på mange bryggerier, men det ved jeg heller ikke, om det er virksomt nok.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
MartinHK
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. mar 2016, 09:30

Re: Effekten af oxidering ved lyse humlede øl

Indlæg af MartinHK »

9colai skrev:
Hvordan bliver øllen efter 2 uger med tørhumle? Er det ikke det man normalt vil undgå?
Som sagt kan der opstå en pap bismag, men jeg synes ikke den er markant.

Desuden skal NEIPA altid drikkes hurtigt :)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"