Bryg brændt på

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
NyTilBryg
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. jun 2018, 18:31

Bryg brændt på

Indlæg af NyTilBryg »

Så jeg fik kørt mit første all-grain bryg i lørdags (Nimbus ESB fra lund teknik), ganske underholdende og lærerigt.

Det lod til at alt gik mere eller mindre ok, indtil at det kom til rengøringen, da lagde jeg mærke til at noget af urten var brændt på i bunden af gryden (danbrygger 35).
Jeg havde smagt på urten inden da og den smagte ikke brændt, så er ikke så urolig for øllen.


Men vil gerne høre gode råd/forslag til hvad jeg kan gøre for at det ikke brænder på en anden gang?


Lidt info om brygprocessen:
Under mashing kørte jeg med recirkulationspumpe hele tiden, undtagen et par gange af et par minutter hvor der begyndte at komme luft i slangen.
Kørte ikke med pumpe under kogning, og humlen blev blot tilsat gryden (hverken humlesok eller hopspider).
Det eneste tidspunkt jeg rørte rundt i gryden med en ske var da malten blev hældt i.

Gryden har to varmelegmer, et på 2kW og et på 800W, jeg brugte kun det på 2kW til at varme vandet op inden der kom malt i, dvs. mashing og kogning forgik med 800W legme.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Bryg brændt på

Indlæg af Benjamin »

hvis urten koger, (luft) skal du slukke for VARMEN men forsætte med cirkulation. Glæd dig til din ESB lækker øl.
NyTilBryg
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. jun 2018, 18:31

Re: Bryg brændt på

Indlæg af NyTilBryg »

Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår det korrekt.

Under mæskning blev urten holdt på 58-78 grader.

Hvis det koger så der kommer luft, aka. urten danner skum, så skal jeg slukke for varmen? (der var ikke skumdannelse under kogning, men der var bevægelse i urten)
Eller er det blot hvis det koger?

Og skal jeg cirkulere med pumpe mens jeg koger urten med humle?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Bryg brændt på

Indlæg af kbh36 »

Under mæskningen, så må der ikke komme så lidt urt omkring varmelegemerne, så urten brænder på, så du skal reducerer flowet fra pumpen.

Under kogning af urten, så skal der være varme på hele tiden.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."