Lindr40 K

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Tonny58
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. jul 2018, 16:29

Lindr40 K

Indlæg af Tonny58 »

Hjælp til opstart.

Jeg har prøvet at læse lidt her og der men søger hjælp

Jeg har lige fået et Lindr 40 K anlæg .
Jeg mangler grundlæggende viden til opstart.
Hvor lang til kan øllet holde sig i fustagen hvis jeg bruger kompressor ?

Kan i hjælpe ??
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Lindr40 K

Indlæg af KimJohansen »

Tonny58 skrev:Hjælp til opstart.

Jeg har prøvet at læse lidt her og der men søger hjælp

Jeg har lige fået et Lindr 40 K anlæg .
Jeg mangler grundlæggende viden til opstart.
Hvor lang til kan øllet holde sig i fustagen hvis jeg bruger kompressor ?

Kan i hjælpe ??
En aften
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 22:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Lindr40 K

Indlæg af Jon »

Tænker det afhænger af stil og din smag. Øllet starter med at ændre sig med det samme. Hvis du kigger på engelske Real ale så efterfyldes fadet med luft efterhånden som øllet skænkes. Jeg mener man regner tre dage som levetid. Men øllet smager ikke ens på dag et og tre. Personlig synes jeg en velskænket Best bitter smager bedst dag to. Men hvis det er tale om en øl hvor du har arbejdet på at have en frisk humleprofil vil det være meget trist at ødelægge den med ilt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Tonny58
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. jul 2018, 16:29

Re: Lindr40 K

Indlæg af Tonny58 »

Jon skrev:Tænker det afhænger af stil og din smag. Øllet starter med at ændre sig med det samme. Hvis du kigger på engelske Real ale så efterfyldes fadet med luft efterhånden som øllet skænkes. Jeg mener man regner tre dage som levetid. Men øllet smager ikke ens på dag et og tre. Personlig synes jeg en velskænket Best bitter smager bedst dag to. Men hvis det er tale om en øl hvor du har arbejdet på at have en frisk humleprofil vil det være meget trist at ødelægge den med ilt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tak for svar.
Lyder lidt som jeg skal investerer i et co2 også,hvis det altså ikke er til fest hvor vi får tømt fustagerne.
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Lindr40 K

Indlæg af morfmir »

Tonny58 skrev:Hjælp til opstart.

Jeg har prøvet at læse lidt her og der men søger hjælp

Jeg har lige fået et Lindr 40 K anlæg .
Jeg mangler grundlæggende viden til opstart.
Hvor lang til kan øllet holde sig i fustagen hvis jeg bruger kompressor ?

Kan i hjælpe ??
Kompressoren er primært beregnet til brug sammen med engangsfustager som keykeg og polykeg. I den slags kegs ligger øllet i en indersæk og kommer ikke i kontakt med luften som presses ind. Luften ligger imellem membranen som indeholder øllet og den ydre skal af plast. Bruger man den slags fade sammen med kompressoren er der ingen forringelse af kvaliteten eller risiko for infektion.

Hvis du bruger cornelius som de fleste håndbryggere så er det smartest med en co2 flaske, med mindre du altid drikker et helt fad af gangen :-)

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Tonny58
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. jul 2018, 16:29

Re: Lindr40 K

Indlæg af Tonny58 »

morfmir skrev:
Tonny58 skrev:Hjælp til opstart.

Jeg har prøvet at læse lidt her og der men søger hjælp

Jeg har lige fået et Lindr 40 K anlæg .
Jeg mangler grundlæggende viden til opstart.
Hvor lang til kan øllet holde sig i fustagen hvis jeg bruger kompressor ?

Kan i hjælpe ??
Kompressoren er primært beregnet til brug sammen med engangsfustager som keykeg og polykeg. I den slags kegs ligger øllet i en indersæk og kommer ikke i kontakt med luften som presses ind. Luften ligger imellem membranen som indeholder øllet og den ydre skal af plast. Bruger man den slags fade sammen med kompressoren er der ingen forringelse af kvaliteten eller risiko for infektion.

Hvis du bruger cornelius som de fleste håndbryggere så er det smartest med en co2 flaske, med mindre du altid drikker et helt fad af gangen :-)

/Thomas
Tak. For svar,.
Jeg er ikke begyndt at brygge endnu, men har tænkt mig at melde mig til et kursus for at lære lidt om det.
Jeg synes bare det er svært at finde bryggerier der har øl på KeyKegs,
Kan i henvise til nogen.
På forhånd tak.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"