Sænke PH.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Sænke PH.

Indlæg af mhn »

Hej.

Hvordan sænker i PH?

Vi har tilsat 200g Acid malt på de sidste to bryg, men måler stadig en PH omkring 5,8.

Så det skal gøres bedre. :-)

Hvad er den gode måde at sænke PH?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Slein
Indlæg: 76
Tilmeldt: 15. apr 2016, 16:06

Re: Sænke PH.

Indlæg af Slein »

Et godt udgangspunkt er at søge på "ph sænkning" det giver 25 hits = stor mulighed for svar på spørgsmålet.. ;)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Sænke PH.

Indlæg af mhn »

Tja men de fortæller om at hæve/sænke bordplader. :-)

Der bliver nævnt mælkesyre, citron syre og saltsyre. Men jeg synes ikke, jeg bliver meget klogere.

Det jeg er på jagt efter, er en begynder egnet metode.

Jeg kan prøve at give det mere acid malt, men det giver vel ret hurtigt en syrlig øl?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Sænke PH.

Indlæg af 9colai »

Pas på med at bruge for meget surmalt, det kan give bismage. Der skulle være lavtol syre i surmalten, som er det der sænker ph'en, og det kan du også kan købe i 80% væskeopløsning.

Jeg bruger også salte til at sænke PH med, Calciumchlorid og Calciumsulfat er de mest almindelige at anvende, men der skal man lige sætte sig godt ind i vandkemi, før man kaster sig ud i det. Chlorid kan være korroderende i for store mængder og for mange salte giver også bismage.

Generelt, hvis du brygger med ren grundvand til lyse øl, er det svært at få ph'en ordentligt ned, uden et osmoseanlæg.

Hvad brygger du?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Sænke PH.

Indlæg af mhn »

VI bruger RO vand i ret store mængde. 70% i går i en Blonde og for en måned siden i en Pilsner. Men PH måle strippen sagde 5,8 i Blonde og 5,9 i Pilsner. Efter hvad jeg kan læse her på forum, er det nok det første sted at forbedre vores ikke for gode effektivitet, så derfor vil jeg gerne lære det.

Vand kemien føler jeg mig ikke helt voksen nok til endnu. :-) Men det begynder at se ud til, jeg bliver nødt til at blive det, hvis vi skal forbedre effektiviteten. Jeg håber dog stadig, der er en begynder egnet vej ud over kun at brygge sorte øl. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Sænke PH.

Indlæg af 9colai »

mhn skrev:VI bruger RO vand i ret store mængde. 70% i går i en Blonde og for en måned siden i en Pilsner. Men PH måle strippen sagde 5,8 i Blonde og 5,9 i Pilsner. Efter hvad jeg kan læse her på forum, er det nok det første sted at forbedre vores ikke for gode effektivitet, så derfor vil jeg gerne lære det.

Vand kemien føler jeg mig ikke helt voksen nok til endnu. :-) Men det begynder at se ud til, jeg bliver nødt til at blive det, hvis vi skal forbedre effektiviteten. Jeg håber dog stadig, der er en begynder egnet vej ud over kun at brygge sorte øl. :-)
Hvad er jeres mæskeeffektivitet da?

Husk at der kan være mange andre faktorer der påvirker effektiviteten, specielt valsningen. Valser i selv? Eller bestiller i malten valset?

Jeg har selv haft succes med lyse øl, hvor jeg har brugt 100% osmosevand. Der har jeg tilføjet calciumchlorid og calciumsulfat til at få ph værdien ned. Du kan læse lidt om det i John Palmers bog: how to brew. Den koster kun lidt mere end 100 kr som e-bog i google play. Beskrivelsen er ret håndgribelig :-).

Og så brug et regneark som bruun til at estimere ph værdien med, det hjælper ret meget på det.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Sænke PH.

Indlæg af mhn »

Vores effektivitet svinger, men er normalt lige over 70%. (Vi brygger i Danbrygger 43.)

Ja vi valser selv. Jeg tror, vi har styr på den del. Men det er måske også noget, vi skal have kigget på. PH virker bare mest oplagt, da det helt sikkert ikke er i orden.

Man kan ikke bruge 100% RO uden at tilsætte, kan man? Jeg synes, jeg har læst et eller andet sted, at gæren kommer til at mangle byggesten.

"How to Brew" har jeg ikke. Det må jeg se at få løst. :-)

Men det lyder som om, der kun er vand kemi vejen?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 1. mar 2018, 12:59
Geografisk sted: Lystrup

Re: Sænke PH.

Indlæg af Fromm »

Den nyeste BeerSmith (3) har mulighed for at udregne hvad der skal tilsættes i vandet for at passe til en given profil.
Der er en youtube video fra BeerSmith selv, der forklarer featuren. Programmet kan prøves gratis i 21 dage.
Justerede selv med salt+syre for første gang i går.
Har sat mig en smule ind i teorien, og krydscheckede med Brunwater Excel arket. Stoler ikke blindt på programmet når det kommer til at tilsætte fosforsyre til noget jeg senere skal drikke

Derudover er der vidst bred enighed om at strips ikke kan bruges pålideligt til at måle mæske PH med, så jeg ville se om jeg kunne låne et phmeter andetsteds for at sikre at i ikke måler forkert
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Sænke PH.

Indlæg af mhn »

Jeg har Beersmith 3. Jeg må i gang med youtube.

Jeg har også en billig elektrisk PH måler fra Kina. Den kan ikke måle det samme to gange i en test opløsning. :-( Derfor gik jeg over til papir strips. Men jeg har faktisk ikke prøvet dem i test opløsning..... De pulvere, jeg har til det, ligger udenfor stripens skala.

Det er strips fra en brygforretning. Så de må være nogenlunde egnet til formålet.

Jeg er heller ikke specielt vild med at lege "den lille kemiker" med noget, jeg skal drikke. Men det ser ud til, der ikke rigtigt er nogen vej udenom. :-|
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Sænke PH.

Indlæg af 9colai »

mhn skrev:Vores effektivitet svinger, men er normalt lige over 70%. (Vi brygger i Danbrygger 43.)

Ja vi valser selv. Jeg tror, vi har styr på den del. Men det er måske også noget, vi skal have kigget på. PH virker bare mest oplagt, da det helt sikkert ikke er i orden.

Man kan ikke bruge 100% RO uden at tilsætte, kan man? Jeg synes, jeg har læst et eller andet sted, at gæren kommer til at mangle byggesten.

"How to Brew" har jeg ikke. Det må jeg se at få løst. :-)

Men det lyder som om, der kun er vand kemi vejen?
Jeg har selv erfaret at valsningen også kræver øvelse. Nogle korn er mindre end andre, så en god indstilling på rullerne, kan være mindre god andre steder. Tag f.eks. hvedemalt, som ikke har nogle skal og generelt er småt. Sidst jeg bryggede med meget hvedemalt fik jeg dårlig effektivitet. Næste gang prøver jeg at køre hvedemalten igennem to gange, først en gang alene og bag efter en gang til med resten af malten.

Malt konditionering er jeg selv begyndt på, da jeg oplever gode resultater uden særlig meget ekstra arbejde. Prøv at læse op på "malt conditioning". Med det, kan man gå endnu mindre luft mellem rullerne.

Mht. 100% RO. Så er min opfattelse at ren RO vand ikke har nok calcium til gæren, og det vil give problemer med at få gæren til at bundfælde, man skal have mindst 50 ppm. Men det får du igennem calciumchlorid og calciumsulfat, hvor du ret hurtigt kommer op på 50 ppm.

Der er også andre mineraler, som gæren lever af, som f.eks magnesium. Men magnesium forekommer allerede i malten og det skulle være nok.

Når først du har luret metoden er det faktisk ret enkelt, da der primært bliver brugt de to salte, til at reducere ph. Der er en teori om chlorid/sulfat forhold alt efter om det er en meget humlet øl eller om der er mere fokus på malten. Saltene skulle eftersigende kunne fremhæve enten humlekarakteren eller maltkarakteren alt efter mængder og forhold.

Igen, læs bogen jeg nævnte, eller i hvert fald kapitlet omkring vand. Det er kortfattet og der bliver sat nogle håndgribelige tal, som man skal holde sig inden for.

Du kan også altid sende mig jeres næste opskrift, så kigger jeg gerne på det for jer når jeg finder tid :-)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Sænke PH.

Indlæg af mhn »

Mange tak for tilbudet. Men næste bryg er en balck IPA, den kan nok klare det selv. Hvis jeg ikke er blevet klogere inden den Weizen, vi skal brygge derefter, kan det godt være, jeg siger ja tak. :-)

Det lyder som om, vi også skal være vågne med hvede malten. Det er første gang, vi brygger hvede, efter vi købte møllen.

Jeg kan se, "How to brew" er kommet i en ny udgave. Men jeg har ikke fundet den som e-bog endnu. Papir koster 184 kr hos bookdeposit.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Sænke PH.

Indlæg af 9colai »

mhn skrev:Mange tak for tilbudet. Men næste bryg er en balck IPA, den kan nok klare det selv. Hvis jeg ikke er blevet klogere inden den Weizen, vi skal brygge derefter, kan det godt være, jeg siger ja tak. :-)

Det lyder som om, vi også skal være vågne med hvede malten. Det er første gang, vi brygger hvede, efter vi købte møllen.

Jeg kan se, "How to brew" er kommet i en ny udgave. Men jeg har ikke fundet den som e-bog endnu. Papir koster 184 kr hos bookdeposit.
Jeg bryggede selv en hefeweizen for en måneds tid siden, som er blevet god (min 4. Hefeweizen). Så spørg bare hvis det er, jeg deler gerne af erfaringerne :-).
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Sænke PH.

Indlæg af mhn »

Har du dem på nettet et sted? :-)

Vores ligger her http://mortenbryg.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Sænke PH.

Indlæg af 9colai »

mhn skrev:Har du dem på nettet et sted? :-)

Vores ligger her http://mortenbryg.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fedt, kigger lige!

Jeg har mine opskrifter i beersmith offline, men vi kan evt. tage den over privat besked, så vi kan holde os til emnet på din tråd her :-).
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."