Brew Monk

Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Hmm tja ja - der sker selvfølgelig ikke noget ved at røre rundt under mæske. Men det er ligesom lidt imod idéen med et semi automatisk system - den skal bare passe sig selv fra indmæske til sparge !!

Det der er super vigtigt, er at malten bliver ordentlig rørt ind i mæsken. Her blev igen brugt en stor brygske af træ, den kan komme i bund uden at gøre stor skade. Jeg bruger rigtig god tid til at overbevise mig om at ALT malt er rørt ud i vandet, og der "skovles" fra bund til top mange gange rundt - for at se om der er evt. melboller !!!

Hvis indmæskningen laves grundigt, så tror jeg ikke det hjælper med ekstra omrøring senere. Spargering skader heller ikke, men der er jo 60 min til at fordele urten - så jeg tror ikke på gevinst her.

Mit 22L bryg no 6 på BrewMonk forløb igen uden problemer, denne gang huskede jeg at sætte mit lille forlængerrør på i bunden - således at jeg kunne få toppladen på.

Da jeg altid har 2-3L for meget urt, så er jeg gået ned i vandmængder - så der bliver kun lavet 28L. Der bliver hældt ca 19L vand op i gryden, og malten tilsættes nå klokken lyder. (typisk 4,2 til 4,5 kg) HVIS ikke grøden virker lind, så får den 1 L vand mere !!!

Bryg 6 skulle ramme 1049 på 4,03 kg malt og her passede det fint med 19L vand og så var der 9L til spargevand. (Efficiency sat til 88% i opskriften) Jeg ramte 1051 og GLEMTE selvfølgelig at aflæse urtmængden i gryden.... Den var dog over 20L med varm urt.

Glasballonen var dog næsten oppe på tidligere niveau (kunne se mærker fra genbrug af gær) så med de 2L bundfald så er jeg tæt på 21,5L total. Men der kan jo godt mangle en liters penge
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Brew Monk

Indlæg af HumleVæbneren »

Fed tråd, spandevis af gode erfaringer og brugbar information, jeg hopper lige på hvis der nu skulle komme mere. Venter på min Danbrygger43, men nu føler jeg mig da nogenlunde rustet til at gå i krig med den når den kommer :) Det bliver samtidig også min debut med allgrain, så det skal nok blive spændende.
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Er der nogle af jer derude der har fundet en fornuftig måde at spare på? Db43.
Gerne en løsning som ikke indbefatter et hejseværk, kran, en omfang på 50 i biceps eller lign.

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Brew Monk

Indlæg af HumleVæbneren »

kimognicklas skrev:Er der nogle af jer derude der har fundet en fornuftig måde at spare på? Db43.
Gerne en løsning som ikke indbefatter et hejseværk, kran, en omfang på 50 i biceps eller lign. Billede

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Jeg har endt med at lave et lille hejseværk med et par trisser og en låsesplit på et remhjul så jeg kan hæve det langsomt uden at skulle holde det. Kan ikke lige se hvordan du kan sparge det uden at løfte malt piben op, og uden et hejseværk skal du godt være en muskuløs satan, det er godt nok tungt.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Brew Monk

Indlæg af Benjamin »

Måske man ku sparge ned i en spand som så kunne retuneres til koge gryden med en pumpe?
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Hvordan ligger jeres mæske effektivt? Og bruger i den øverste si plade? Hvor fint valser i? Mæsker i længere tid efter i er gået over til denne gryde? Hvor meget skrald har i på pumpen under mæskning? Rører i under mæskning?... Grunden til at jeg spørger er at min effektivitet er gået meget ned efter jeg er begyndt med at brygge på denne gryde. Jeg er så også begyndt med at bestille malt i Polen hos twojbrowar.pl om det er deres malt, ved jeg ikke. Syntes at der ser ud til at være en ret stor mængde stivelse tilbage efter mæskning. (når jeg kigger på masken) Men jod testen viser at der ikke er mere...

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

voneitzen skrev:Jeg har også planer om at droppe toppladen for at kunne kommetil at røre i urten , je har lavet sådanne en ring til cirkulation’s vandet fra pumpen
Er spændt på om jeg får mere ud af det når jeg rører i urten
IMG_1004.JPG

Sent from my iPhone using Tapatalk
Virker det bedre?

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
franki
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. apr 2018, 10:00

Re: Brew Monk

Indlæg af franki »

Har brygget et par gange på Danbrygger 43 med elendig effektivitet. Så har ændret til en batch sparge teknik, der giver 80%+ i effektivitet.
Første program step er 50 grader i 1 minut. Når det når 50 grader kommes malt i og der røres grundigt igennem. Der røres stadig igennem og med pumpen kørende mens der opvarmes til:
Andet step er mæske steppet fx. 65 grader i 60 minutter. Omrøring stoppes - topplade sættes i og mæsken gives et tid til at sætte sig inden pumpen startes - det har hjulpet mod stuck mash.
Tredie step er mellemstep - 50 grader i 60 minutter. Bruges til at tappe urten til gærspand - lad mæsken dryppe godt af(og fjern toppladen midlertidigt) inden taphane lukkes og sparge vandet tilsættes. Spargevand er forvarmet på komfur eller i elgryde - temp ca 60-78 grader. Når det er hældt på røres det godt igennem og lader det sætte sig igen og så skippes resten af steppet
Fjerde step mæske ved 72 grader eller mashout afhængig af hvad man skal. Pumpen kører igen, når mæsken har sat sig og toppladen er lagt på igen.
Femte step - kogning - indsatssien trækkes helt op og drypper af - urt trukket tidligere hældes tilbage mens sien drypper af.
/Frank
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Brew Monk

Indlæg af mhn »

Tak for det indlæg. Det skal vi vist prøve at lære lidt af. :-)

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:Yeps - brygske de første 3-4 minuter, skal jo også lige have fisket humleposerne op ☺

Efter 4-5 min så er urten så kold at jeg starter pumpen for at ilte urten.

Jeg kan ikke se det giver nogen mening at køre med pumpe under kogning, der er jo et dejligt rolling boil i min gryde.

Iltning af varm urt - er et meget diskuteret emne - men jeg prøver bestemt IKKE at opsøge problemerne så derfor er pumpen slukket.

Hvis jeg skal brygge 10L så skal jeg kun bruge 2,5kg malt -
  • 10L urt til fustage.
    7,5L under bund
    2,5L i malten
    3L til afkog (ikke 100 her endnu)
    2,5L spargevand
    2,5L bundfald ved aftap
Så et bud på ialt 18L vand - sparge = 15,5L i gryden !!!
Under sparge tilsættes 2,5L og når malten fjerne tager den 2,5L med = 0
De 15,5L bliver kogt ind til 12,5L
Når du tapper ud af gryden mister du 2,5L = 10L urt.

HVIS ikke du filtrere bundfaldet og tager det med over, så mister du hele 20% Brewhouse Efficiency - og opskriften skal derfor være til 12,5L

Det så lige de tal jeg har i hovedet til mit testbryg ☺
Lige et spørgsmål: Nu kan jeg se at der er kommet en spargearm til Brew Monken, som kan monteres på recirkulationsrøret, så man kan lave whirlpool ved hjælp af den indbyggede cirkulationspumpe. Er det noget der duer? Jeg tænker at hvis man ikke må bruge pumpen med kogende urt, hvordan pokker får man så desinficeret pumpe og rør?
Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Per skrev:
Truntebryg skrev:Yeps - brygske de første 3-4 minuter, skal jo også lige have fisket humleposerne op ☺

Efter 4-5 min så er urten så kold at jeg starter pumpen for at ilte urten.

Jeg kan ikke se det giver nogen mening at køre med pumpe under kogning, der er jo et dejligt rolling boil i min gryde.

Iltning af varm urt - er et meget diskuteret emne - men jeg prøver bestemt IKKE at opsøge problemerne så derfor er pumpen slukket.

Hvis jeg skal brygge 10L så skal jeg kun bruge 2,5kg malt -
  • 10L urt til fustage.
    7,5L under bund
    2,5L i malten
    3L til afkog (ikke 100 her endnu)
    2,5L spargevand
    2,5L bundfald ved aftap
Så et bud på ialt 18L vand - sparge = 15,5L i gryden !!!
Under sparge tilsættes 2,5L og når malten fjerne tager den 2,5L med = 0
De 15,5L bliver kogt ind til 12,5L
Når du tapper ud af gryden mister du 2,5L = 10L urt.

HVIS ikke du filtrere bundfaldet og tager det med over, så mister du hele 20% Brewhouse Efficiency - og opskriften skal derfor være til 12,5L

Det så lige de tal jeg har i hovedet til mit testbryg ☺
Lige et spørgsmål: Nu kan jeg se at der er kommet en spargearm til Brew Monken, som kan monteres på recirkulationsrøret, så man kan lave whirlpool ved hjælp af den indbyggede cirkulationspumpe. Er det noget der duer? Jeg tænker at hvis man ikke må bruge pumpen med kogende urt, hvordan pokker får man så desinficeret pumpe og rør?
Mvh. Per.
Rettelse: Det er selvfølgelig ikke en spargearm, men en whirlpool arm. Beklager.
Vakker
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:00
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Brew Monk

Indlæg af Vakker »

Mht. At køre med pumpen under kogning. Så er det jo fortrinsvis for at sterilisere den hvis man anvender pumpen til at flytte urten over i gærkaret eller til at lave whirlpool.
Hvis urten koger vil pumpen suge luftbobler med ind i pumpekammeret som jo teknisk set er det samme som en pumpe der kører tør = ødelagt pumpe. Derfor anbefales det at vente til under de 80 grader. Men du kan sagtens pumpe så snart at urten ikke bulderkoger længere. Og derved opnås steriliserings stadig.

Håber dette svar var brugbart.
Med Venlig Hilsen
Anders Hansen
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Vakker skrev:Mht. At køre med pumpen under kogning. Så er det jo fortrinsvis for at sterilisere den hvis man anvender pumpen til at flytte urten over i gærkaret eller til at lave whirlpool.
Hvis urten koger vil pumpen suge luftbobler med ind i pumpekammeret som jo teknisk set er det samme som en pumpe der kører tør = ødelagt pumpe. Derfor anbefales det at vente til under de 80 grader. Men du kan sagtens pumpe så snart at urten ikke bulderkoger længere. Og derved opnås steriliserings stadig.

Håber dette svar var brugbart.
Hej Anders.

Det var det. Tak for god info.

Mvh. Per.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brew Monk

Indlæg af YodaVonBeck »

Jeg har nu lavet 2 bryg på min brewmonk, men mistænker den indvendige L mål til ikke at være korrekt, for jeg får for meget ud af brygget (gerne et par liter mere end forventet og mit er som regel med lavere alk % end beregnet i Beersmith.

Jeg ved godt jeg skal regne med tab i bunde og i pumpen, men har regnet med at skalaen i tanken er for al volumen i tanken.

Er der nogen andre der har erfaring med det?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Nedenstående gælder nok for andre af de små bryganlæg, som Beacon, Danbrygger mv.

En tanke, - hvis man nu som tommelfingerregel går ud fra 2,4 - 3,0 ltr. vand pr. kg malt, - hvordan harmonerer det så med, at man i f.eks. en Brew Monk har hele 7 - 7,5 ltr. under sien og dermed ikke i direkte kontakt med malten? Det må vel rykke noget i malt/vandforholdet. F.eks. ved et 20 ltr. bryg, - 5 kg. malt * 2,7 ltr. vand (mæskning) = 13,5 ltr. + 7,5 ltr. (under sien) altså mæskning af 5 kg. malt med 21 ltr. vand. Det giver 4,2 ltr. pr. kg. malt.

Det må så betyde at mængden af spargevand skal reduceres, idet urten jo faktisk allerede er fortyndet en del. Men har det overhovedet nogen praktisk indflydelse på resultatet at man i et eller andet omfang mæsker noget tyndt?

Hvis man recirkulerer under udmæskningen, så sparger man vel i et eller andet omfang qua den tynde mæsk, eller ....?

Det er klart at jo større mængde man brygger, jo mindre andrager mængden af væske under sien den færdige mængde. Men hvis man vil lave et lille testbryg på 10 - 12 ltr. så bliver det en betydelig del af det samlede bryg. Men er det overhovedet noget at bruge krudt på i forhold til det færdige produkt?

Er der nogen af jer lidt mere erfarne, som har kommentarer til ovenstående eller vil afsløre nogle guldkorn?

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"