Uklart øl efter gæring

Besvar
S_Skovrup
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. nov 2017, 09:58

Uklart øl efter gæring

Indlæg af S_Skovrup »

Jeg er på min tredie bryg, så erfaringen er begrænset.
Jeg har forsøgt mig med en julebryg baseret på en belgisk dubbel og den har nu stået et par uger i gærtank og er ved at være klar til flaskning.
Imidlertid er den blevet ekstrem uklar ift da gæringen startede. Jeg er klar over, at det er svært at lave en helt klar bryg, men synes at resultatet her er meget grumset. Mit spørgsmål er, om det er noget, jeg bare skal leve med, eller der er noget, jeg kan gøre for at bedre det?
Det skal siges, at jeg brugte Isingglass under kogning.



Sent from my iPad using Tapatalk
jkjen
Indlæg: 150
Tilmeldt: 22. mar 2009, 11:25
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Uklart øl efter gæring

Indlæg af jkjen »

Hej S_Skovrup,

Et par kommentarer:

Isinglas er en "fining agent" (eller klaringsmiddel), som tilsættes efter endt gæring, og ikke som en del af kogningen. Isinglass accellererer den naturlige klaring som normalt fikses via nedkøling eller "crash-cooling".

Hvis du vil tilsætte et klaringsmiddel under kogning, så skal det være baseret på carrageenan eller tilsvarende. Sælges under mange navne, fx klar urt, protafloc, irish moss, ...

For en flaskekarboneret øl ville jeg tilsætte et carrageenan-baseret klaringsmiddel, flaske og eftergære, hvorefter jeg vil køle ned i en periode. Der er givetvis andre måder på det, men det vil være min fremgangsmåde.

I tilfældet her vil jeg tro at du blot skal væbne dig med tålmodighed (en vanskelig øvelse, men prøv det :-) ). Lad brygget eftergære ved stuetemperatur et par uger, og stil det koldt hvis du kan - der kan godt gå noget tid, op til en måned, før det klarer op.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Uklart øl efter gæring

Indlæg af fjorgensen »

De fleste af mine øl klarer op under karboneringen i flasken.
keep it simple !
S_Skovrup
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. nov 2017, 09:58

Re: Uklart øl efter gæring

Indlæg af S_Skovrup »

Tak jkjen - jeg prøver den svære tålmodighedsmoldel :-)
Er det rigtig forstået, at du ikke ville tilsætte noget klareringsmiddel nu eller inden flaskning?



Sent from my iPad using Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Uklart øl efter gæring

Indlæg af mhn »

Vi prøvede Isingglass inden flaskning. Det er vi stoppet med. Vi synes ikke, de øl karbonere ordentligt. Vores teori er, at Isingglass er for effektivt til at komme af med gær. :-|
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
jkjen
Indlæg: 150
Tilmeldt: 22. mar 2009, 11:25
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Uklart øl efter gæring

Indlæg af jkjen »

S_Skovrup skrev: Er det rigtig forstået, at du ikke ville tilsætte noget klareringsmiddel nu eller inden flaskning?
Ja, der hvor du er nu, vil jeg ikke tilsætte noget klaringsmiddel. Når du er helt sikker på at gæringen er færdig, så skal du bare flaskekarbonere som du plejer at gøre. Lad den stå et par uger ved stuetemperatur, og derefter sætter du dem så koldt som du kan (ikke på frys, dog ...) - og venter ...
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"