Bryg til fad

YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Bryg til fad

Indlæg af YodaVonBeck »

Jeg har lavet en del bryg til flaske, men står nu med en opgave med at brygge til fad.

Hvordan foregår det og hvordan adskiller det sig fra at brygge til flaske?
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Bryg til fad

Indlæg af Broder Jacob »

Hvis du med fad mener fustage af rustfri stål el. lign. så er processen den samme.
Du får en anelse mindre alkoholstyrke i den sidste ende, fordi du ikke skal flaskekarbonere.
Du tapper fra den nedkølede gærspand og direkte i en ren fustage. Efter denne er fyldt lufter du ilten ud med et par skud co2.
Hvis øllet stadig er koldt, så kan du tvangskarbonere dvs. trykke CO2 ind i øllet. Det gør du ved at tilslutte din CO2-flaske, hvor den er indstiller på f.eks. 4-5 bar (eller hvad du har) jo højere tryk fra CO2 flasken, des hurtigere karbonering.
Læg faddet på gulvet med en co2 slange tilslutte ølrøret. CO2 er tændt før du tilslutter den (ellers pumper øllet op i CO2-slangen) nu ruller du fustagen frem og tilbage med en fod. Du vil kunne høre klukke/boble-lyde fra fustagen, det er CO2 der bliver pumpet ind i øllet. Efter et antal minutter har du tvangskarboneret din fustage og den er klar til brug, når øllet er modnet.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Bryg til fad

Indlæg af YodaVonBeck »

Broder Jacob skrev:Hvis du med fad mener fustage af rustfri stål el. lign. så er processen den samme.
Du får en anelse mindre alkoholstyrke i den sidste ende, fordi du ikke skal flaskekarbonere.
Du tapper fra den nedkølede gærspand og direkte i en ren fustage. Efter denne er fyldt lufter du ilten ud med et par skud co2.
Hvis øllet stadig er koldt, så kan du tvangskarbonere dvs. trykke CO2 ind i øllet. Det gør du ved at tilslutte din CO2-flaske, hvor den er indstiller på f.eks. 4-5 bar (eller hvad du har) jo højere tryk fra CO2 flasken, des hurtigere karbonering.
Læg faddet på gulvet med en co2 slange tilslutte ølrøret. CO2 er tændt før du tilslutter den (ellers pumper øllet op i CO2-slangen) nu ruller du fustagen frem og tilbage med en fod. Du vil kunne høre klukke/boble-lyde fra fustagen, det er CO2 der bliver pumpet ind i øllet. Efter et antal minutter har du tvangskarboneret din fustage og den er klar til brug, når øllet er modnet.
Hejsa

Tak for svar. Kan man ikke bruge samme process som med flasker, hvor man tilføjer en bestemt mængde sukker opløsning?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Bryg til fad

Indlæg af fjorgensen »

Du kan sagtens sukkerkarbonere på et fad, det er samme procedure som når du flasker.
keep it simple !
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Bryg til fad

Indlæg af Knet »

Du skal dog stadig have CO2 for at skyde øllet ud af fadet, selvom du sukkerkarbonerer.

Når der er tryk på fra sukkerkarboneringe kan du reeltgodt skyde noget karboneret øl ud, men trykket falder og øllen bliver flad over tid, da øllet frigiver CO2 til headspace (rummet over øllen) indtil trykket er ens i øl og headspace. Derfor skal øllet skubbes ud med CO2 ved samme tryk, så karboneringen forbliver i øllet.
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 20:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Bryg til fad

Indlæg af k.larsen »

Husk at fadet skal være desinficeret.
Og øllet behøver ikke at være kølet ned, ligesom du kan nøjes med at lade øllet karbonere under tryk i en lille uges tid. Kig i en tabel omkring temperatur og tryk i forhold til CO2 volumen.
Se her:
Vedhæftede filer
953E0614-E96E-401E-A792-89E6240160B7.jpeg
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Bryg til fad

Indlæg af YodaVonBeck »

Knet skrev:Du skal dog stadig have CO2 for at skyde øllet ud af fadet, selvom du sukkerkarbonerer.

Når der er tryk på fra sukkerkarboneringe kan du reeltgodt skyde noget karboneret øl ud, men trykket falder og øllen bliver flad over tid, da øllet frigiver CO2 til headspace (rummet over øllen) indtil trykket er ens i øl og headspace. Derfor skal øllet skubbes ud med CO2 ved samme tryk, så karboneringen forbliver i øllet.
Du har helt ret - den havde jeg ikke overvejet.
Det er ikke mig der har et anlæg, men jeg har fået en forespørgelse om jeg ikke vil levere øllen.

Så lad os sige man har et anlæg og er vandt til at købe fustager fra Carlsberg - hvad er der så i fustagerne? Bare øl uden brus?
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Bryg til fad

Indlæg af YodaVonBeck »

Nu har jeg talt med ham som har anlægget.
Han bruger ganske rigtigt CO2 til at give øllet brus når der tappes, så jeg skal bare levere en fustage med flad øl.

Jeg har dog et par yderligere spørgsmål:
1) Kan jeg levere en halv fyldt fustage?
2) Kan jeg bare hældet øllet på en desinficeret fustage og lukke den?
Fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 1. mar 2018, 12:59
Geografisk sted: Lystrup

Re: Bryg til fad

Indlæg af Fromm »

YodaVonBeck skrev:Nu har jeg talt med ham som har anlægget.
Han bruger ganske rigtigt CO2 til at give øllet brus når der tappes, så jeg skal bare levere en fustage med flad øl.
Et normalt fadølsanlæg karbonerer ikke øllet når det serveres. Der bruges CO2 for at trykke øllen ud af fustagen. Enten har han et anlæg ingen andre har, eller han tager fejl.....
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Bryg til fad

Indlæg af mhn »

Med mindre han får øllet meget hurtigt, skal du have et lag CO2 over øllet. Du har ingen gærring til at lave det, så du får nok brug for et skud fra en flaske.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Bryg til fad

Indlæg af YodaVonBeck »

Fromm skrev:
YodaVonBeck skrev:Nu har jeg talt med ham som har anlægget.
Han bruger ganske rigtigt CO2 til at give øllet brus når der tappes, så jeg skal bare levere en fustage med flad øl.
Et normalt fadølsanlæg karbonerer ikke øllet når det serveres. Der bruges CO2 for at trykke øllen ud af fustagen. Enten har han et anlæg ingen andre har, eller han tager fejl.....
Okay, det giver god mening :) Han tager nok fejl. Han har fået anlægget der ellers skulle smides ud, så han har måske ikke helt sat sig ind i det.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Bryg til fad

Indlæg af YodaVonBeck »

mhn skrev:Med mindre han får øllet meget hurtigt, skal du have et lag CO2 over øllet. Du har ingen gærring til at lave det, så du får nok brug for et skud fra en flaske.
Heller ikke hvis jeg gør det på samme måde som med flasker hvor jeg giver det en sukkeropløsning efter jeg har hældt det på fad?
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Bryg til fad

Indlæg af YodaVonBeck »

Tak for alle svarene indtil videre. Som i sikkert kan gætte er vi begge nye i dette område :)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Bryg til fad

Indlæg af mhn »

YodaVonBeck skrev:
mhn skrev:Med mindre han får øllet meget hurtigt, skal du have et lag CO2 over øllet. Du har ingen gærring til at lave det, så du får nok brug for et skud fra en flaske.
Heller ikke hvis jeg gør det på samme måde som med flasker hvor jeg giver det en sukkeropløsning efter jeg har hældt det på fad?
Hvis du giver det sukker, får du noget CO2, som ligger sig ovenpå øllet. (Jeg er selv begynder på fade. :-) )

Jeg giver fadet lidt CO2, selvom jeg bruger sukker. Det er for at skabe tryk nok til at lukke fadet tæt i låget.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Bryg til fad

Indlæg af YodaVonBeck »

mhn skrev:
YodaVonBeck skrev:
mhn skrev:Med mindre han får øllet meget hurtigt, skal du have et lag CO2 over øllet. Du har ingen gærring til at lave det, så du får nok brug for et skud fra en flaske.
Heller ikke hvis jeg gør det på samme måde som med flasker hvor jeg giver det en sukkeropløsning efter jeg har hældt det på fad?
Hvis du giver det sukker, får du noget CO2, som ligger sig ovenpå øllet. (Jeg er selv begynder på fade. :-) )

Jeg giver fadet lidt CO2, selvom jeg bruger sukker. Det er for at skabe tryk nok til at lukke fadet tæt i låget.
Tak for svar...det betyder vel også at hvis jeg kun fylder fadet ½ og bruger samme mængde sukker og ikke CO2, så får jeg vel el rimelig flad øl? Med andre ord : Det deadspace der proportionelt er i toppen af en flaske, skal matches i et fad?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"