Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Mukker
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. mar 2018, 15:29
Geografisk sted: 4241 Vemmelev

Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Mukker »

Hej guruer

Jeg har en braumeister 10 liter og har lavet 3 bryg. Alle sammen efter Speidels egne opskrifter.
1.Weissbeer (muligvis inficeret)
2. Weissbeer, ikke inficeret. Men lavet med safbrew wb06 som er alt for sur til min smag. Opskriften er her https://www.speidels-braumeister.de/en/ ... -beer.html
3.en festival beer.

Jeg er ikke til nogle af ovenstående, og mine smagsløg er tilden mere sødlige/kedilige side. Eks tuborg classic / grøn tuborg. Husker jeg var glad for rød tuborg i slut teenage årene.
Eftersom jeg ikke har styr på de forskellige øltyper, og har “sarte” smagsløg, har jeg brug for lidt hjælp til at komme videre, inden jeg går kold.
Tænker på en rimelig “neutral øl” opskrift. Gerne til den lidt søde side og gerne uden alt for meget humle. Synes de få IPA jeg har smagt, må have været på vej til Indien og ikke på vej tilbage ;-)
I min verden, har man lavet en god øl hvis man har lyst til en mere

Nogle bud eller forslag?
Speidel Braumeister 10l - temmelig grøn
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af mhn »

Jeg synes, det lyder som en fyldig pilsner med noget tjekkisk gær eller evt. Callifoina Common gær, hvis du ikke kan gære ved 10-12 grader.

Men der er jo nok ca. 1000 muligheder indenfor din beskrivelse. :-)

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
DrFedi
Indlæg: 69
Tilmeldt: 25. jan 2016, 22:19
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af DrFedi »

På mig lyder det som om du skal brygge en bock (jeg har en, der hedder perlator på beercalc.org) eller en Altbier.
http://www.facebook.com/bierkellernanobryg
DrFedi er også brugernavn på beercalc.org og maischemalzundmehr.de.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Bock og alt er gode forslag, men mere simpel vil en skotsk ale nok være, fyldig og sødlig samt ikke særlig humlet
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg har vist fået karantæne eller noget andet, han kan ikke logge på og har spurgt om jeg vil poste nedestående for ham



Det er egentlig rimelig nemt – du skal brygge syd-tysk og tjekkisk inspireret øl

Desværre er en Broumaster ikke velegnet til disse øltyper, da de er brygget med decoction princippet.

Det går nu nok – keep it simple = ren smag (og sværere at lave)

Lys Pilsner:
Pilsner malt + 5% Cara Pilsner malt + 10% Cara Hell malt.

Classic style:
– erstat noget af de 2 Cara malte med EBC 120 malt.

Nem opskrift:
Pilsner malt + 10% Cara 50 EBC malt.

Fælles for dem alle – IBU 20 - 25 – gær German lager eller Koelch.
Mukker
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. mar 2018, 15:29
Geografisk sted: 4241 Vemmelev

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Mukker »

Tak for forslagene.

Har googlet lidt på Kölch gæren (tænker det er wlp029) og på (tænker det kan være wlp 830) begge er vådgær.
Jeg har mulighed for at gære ved stuetemperatur, eller garage temperatur.
Vil det være fint nok til en sydtysk bajser ?

Tænker vi starter her:

Nem opskrift:
Pilsner malt + 10% Cara 50 EBC malt.
Jeg har plads til ca. 2.5 kg malt i braumeisteren, men synes det kører lige "stramt" nok, så gerne 100 gram under. dvs. 2.4 kg ish
Dvs. pilsner 2400 gram - 240 gram = 2160 gram
Carahell = 240 gram
Hvilken humle skal jeg bruge ?

tænker der skal hælders de sædvanlige 12 liter vand på og temperaturen skal sættes til ????? grader
når den har mæsket xx minutter, skal skal der tages 10 pct væske fra, som skal opvarmes i en gryde (som jeg forstår decoction princippet)
Efter xx minutter hældes de 10% tilbage igen.
Hmm. Jeg skal have lidt (meget) hjælp til mæskeprogram/opskrift.

Jeg har ikke noget RO anlæg, er det ok at bruge vandhanevand til en pilsner/kölchner ?
Speidel Braumeister 10l - temmelig grøn
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Per »

Hvorfor er det lige at du vil dekotionsmæske en Kölsch? En Kölsch ligger typisk på ca. 4,7 % alh. Det burde ikke være et stort problem at opnå ved almindelig mæskning.

Jeg har en, eller rettere 2 Kölsch under gæring pt. Jeg er også forholdsvis grøn, så derfor købte jeg et All-grain kit til en start. Så jeg læst en del op på Kölsch emnet, og valgt på den baggrund at dele brygget i to umiddelbart efter mæskning. Jeg synes at IBU på kittet var for høj (36 IBU), og så ville jeg gerne prøve en Kölsch gær. Derfor delte jeg brygget så nr. 1 blev brygget med den medfølgende K97 gær efter opskriften i kittet, og i nr. 2 blev humletilsætningen reduceret til en IBU på ca. 24, samt brugt Wyeast W2565 Kölsch gær.

Det skal dog siges at bryg nr. 1 har jeg valgt at gære ved 15° i stedet for 20° som i opskriften, fordi en Kölsch som regel skal gæres køligt når man bruger overgær (og henholdsvis lidt varmere ved en undergær)

Jeg har været nødt til at gætte malt sammensætningen. Jeg tror den kunne så sådan ud:

- 2000 gr. pilsnermalt
- 350 gr. hvedemalt

Brug en traditionel tysk ædelhumle som f.eks. Hallertauer Tradition.

Indmæsk ved 65° i 60 min. Tag evt. en jodtest 5 - 10 min. før indmæskningen slutter, så kan du se om du har fået det hele med.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Per »

Per skrev:Hvorfor er det lige at du vil dekotionsmæske en Kölsch? En Kölsch ligger typisk på ca. 4,7 % alh. Det burde ikke være et stort problem at opnå ved almindelig mæskning.

Jeg har en, eller rettere 2 Kölsch under gæring pt. Jeg er også forholdsvis grøn, så derfor købte jeg et All-grain kit til en start. Så jeg læst en del op på Kölsch emnet, og valgt på den baggrund at dele brygget i to umiddelbart efter mæskning. Jeg synes at IBU på kittet var for høj (36 IBU), og så ville jeg gerne prøve en Kölsch gær. Derfor delte jeg brygget så nr. 1 blev brygget med den medfølgende K97 gær efter opskriften i kittet, og i nr. 2 blev humletilsætningen reduceret til en IBU på ca. 24, samt brugt Wyeast W2565 Kölsch gær.

Det skal dog siges at bryg nr. 1 har jeg valgt at gære ved 15° i stedet for 20° som i opskriften, fordi en Kölsch som regel skal gæres køligt når man bruger overgær (og henholdsvis lidt varmere ved en undergær)

Jeg har været nødt til at gætte malt sammensætningen. Jeg tror den kunne så sådan ud:

- 2000 gr. pilsnermalt
- 350 gr. hvedemalt

Brug en traditionel tysk ædelhumle som f.eks. Hallertauer Tradition.

Indmæsk ved 65° i 60 min. Tag evt. en jodtest 5 - 10 min. før indmæskningen slutter, så kan du se om du har fået det hele med.

Mvh. Per.
OBS! Maltmængden er til 10 ltr.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Truntebryg »

Hov- idag kunne jeg logge på ☺

De 3 opskrifter er ikke til Decoction - men til alm mæske. Så bare kør der-ud-af som du plejer.

Selvfølgelig får du en mere rigtig pilsner med undergær - men det er bestemt nemmere at arbejde med Koelsch gær ved 15-16 °C, øllen bliver væsentlig hurtigere færdig og resultatet er stadig en meget let drikkelig øl - det jeg vil kalde en 18-års fødselsdags fest øl.

Alt mellem europæisk humle kan bruges - Halletau typerne og specielt Saaz humle. De er knap så vigtige når vi taler om lavt-humlede øl.

Med hensyn til Koelsch - så er der 2 typer, den traditionelle (med hvede) og den moderne.

Jeg må heller skynde mig og logge ud igen ☺
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Mukker skrev:Tak for forslagene.

Har googlet lidt på Kölch gæren (tænker det er wlp029) og på (tænker det kan være wlp 830) begge er vådgær.
Jeg har mulighed for at gære ved stuetemperatur, eller garage temperatur.
Vil det være fint nok til en sydtysk bajser ?

Tænker vi starter her:

Nem opskrift:
Pilsner malt + 10% Cara 50 EBC malt.
Jeg har plads til ca. 2.5 kg malt i braumeisteren, men synes det kører lige "stramt" nok, så gerne 100 gram under. dvs. 2.4 kg ish
Dvs. pilsner 2400 gram - 240 gram = 2160 gram
Carahell = 240 gram
Hvilken humle skal jeg bruge ?

tænker der skal hælders de sædvanlige 12 liter vand på og temperaturen skal sættes til ????? grader
når den har mæsket xx minutter, skal skal der tages 10 pct væske fra, som skal opvarmes i en gryde (som jeg forstår decoction princippet)
Efter xx minutter hældes de 10% tilbage igen.
Hmm. Jeg skal have lidt (meget) hjælp til mæskeprogram/opskrift.

Jeg har ikke noget RO anlæg, er det ok at bruge vandhanevand til en pilsner/kölchner ?
Ikke 10% væske men Ca 1/3 malt med mindst mulig væske, den skal koges Ca 15 minutter under omrøring og hældes tilbage i masken, dette er for at hæve temperaturen og det giver en mere maltet smag, du kan også undlade det og eventuelt tilsætte noget Melanoidin malt, men gør det nu nemt for dig selv, garage er fint med en Kölch eller steam beer gær, er der for store temperatur udsving, så giv lige gærdspande et tæppe
DrFedi
Indlæg: 69
Tilmeldt: 25. jan 2016, 22:19
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af DrFedi »

Da det i det hele taget er et kætteri at brygge Kölsch uden for Köln, kan jeg lige så godt fortsætte: Mauribrew Draught er en god gær til Kölsch- og så er den tør og nem at arbejde med.
Og nu dukker jeg mig hellere.
http://www.facebook.com/bierkellernanobryg
DrFedi er også brugernavn på beercalc.org og maischemalzundmehr.de.
Mukker
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. mar 2018, 15:29
Geografisk sted: 4241 Vemmelev

Re: Hvad skal jeg brygge - endnu en af dem

Indlæg af Mukker »

Hvad med sådan en fætter her ? (Rød Tuborg klon)
http://maltmanden.dk/roed-tuborg-klon/
Speidel Braumeister 10l - temmelig grøn
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."