Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

Efter mere end 3 mdr. bryggepause (manglende tid) fik jeg endelig brygget min Kölsch. Ja,- det er mindst 3 til 4 mdr. for sent, jeg ved det godt, men arbejdet tager af og til meget af ens fritid.

Inspirationen kommer fra en tur til Köln for mere end 4 år siden, hvor jeg smagte grundigt på Kölsch øllet, på et rigtigt hyggeligt sted, der hedder Wirtshaus Schwejk. Så nu skulle det være.

Et brygkit fra Brygladen, men modificeret en smule med lidt Sauermalt og delt i 2 batch efter mæskning. Jeg ville gerne prøve en anden gær end den, der fulgte med kittet. Ydermere har jeg reduceret humlemængden lidt i det ene batch, fra IBU 36 til 24. Om det kan smages ved jeg ikke.

Der var lidt udfordringer undervejs, bl.a. med temperaturerne, men især med beregning af de forskellige vandmængder. Det kan være lidt en udfordring at lave små batch på en Brew Monk og tilsvarende. Mere om det i den relevante tråd senere.

Brygget er lavet på pilsnermalt 83%, hvedemalt 15% (Det er et gæt, da producenten ikke oplyser mængderne) samt 2% Sauermalt. Humlen er Hallertauer Tradition, og gæren er Fermentis K97 i det ene batch og Wyeast W2565 Kölsch. Begge er sat til gæring ved 15°, og gærer stille og roligt nu. OG 1053 (forventet 1050).

Alt i alt er det gået fint, lidt udfordringer her og der, men nu er det så det værste kommer, - ventetiden. Min. 6 - 8 uger før resultatet er klar.

Så er spørgsmålet, blev det så en Kölsch, og kan jeg i det hele taget huske hvordan sådan en smager. For referencens skyld har jeg søgt flere steder, men kan ikke finde nogen steder, hvor man kan købe dem.

Skulle der nu sidde en kyndig ud i Kölsch her på forum, så giver jeg da gerne en smagsprøve når den er klar, mod en konstruktiv kritik.

Mvh. Per.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

Fredag skal årets juleøl flaskes (kit fra Brygladen) :-).
Den har været gæret færdig i en uge nu (mangler coldcrash, T-58 gær bundfælder ikke så let).
FG endte på 1020, så det bliver en sød øl, som den også skal være. Mæskede ved 68 grader.

Søndag brygges der en klassisk Hvedeøl og en Newcastle Brown Ale klon.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

jandk skrev:Fredag skal årets juleøl flaskes (kit fra Brygladen) :-).
Den har været gæret færdig i en uge nu (mangler coldcrash, T-58 gær bundfælder ikke så let).
FG endte på 1020, så det bliver en sød øl, som den også skal være. Mæskede ved 68 grader.

Søndag brygges der en klassisk Hvedeøl og en Newcastle Brown Ale klon.
Lyder spændende. Kan du godt nå at drikke alt det du brygger ? ;-)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

Mit næste projekt bliver en 10 liters NEIPA med 200 gr. Amarillo, Citra, Galaxy og Mosaic. Er blevet lidt glad for den øltype.

Bliver en udfordring at arbejde med en noget anden fremgangsmåde i forhold til måden at humle på, end jeg har prøvet før. First wort hop, Flame out, Whirlpool og tørhumling over 3 gange.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

Per skrev:
jandk skrev:Fredag skal årets juleøl flaskes (kit fra Brygladen) :-).
Den har været gæret færdig i en uge nu (mangler coldcrash, T-58 gær bundfælder ikke så let).
FG endte på 1020, så det bliver en sød øl, som den også skal være. Mæskede ved 68 grader.

Søndag brygges der en klassisk Hvedeøl og en Newcastle Brown Ale klon.
Lyder spændende. Kan du godt nå at drikke alt det du brygger ? ;-)
Det kniber, men venner, familie, naboer og kollegaer hjælper til :-).
Det er heller ikke så spændende at gøre alt udstyret rent igen.
Derfor brygger jeg ofte 2 bryg på samme dag men ikke ret tit.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

Så blev årets juleøl flasket (23 liter). Så kan julen bare komme an. Den har godt af at modne et par måneder Billede. Billede

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Billede
Senest rettet af jandk 22. sep 2018, 11:34, rettet i alt 1 gang.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af JAFU »

Det er en flot etiket, du har sat på dine julebryg.
Hvilket program bruger du til etiketter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

JAFU skrev:Det er en flot etiket, du har sat på dine julebryg.
Hvilket program bruger du til etiketter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej,

Jeg bruger : https://www.beerlabelizer.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
For kun 8$ kan man få livstids medlemskab til alle typer labels.

Jeg printer dem på en farve laser printer.
Med inkjet kan blækket flyde lidt ud, når der kommer kondens på flaskerne.
Jeg bruger en alm. limstift som lim. Det holder til lidt kondens og det er nemt at pille dem af igen.

Mvh, Jan
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af JAFU »

Tak for tippet :-)
Jeg har selv brugt et af standard programmerne i Windows office pakken. Det er gratis, men det kommer ikke i nærheden af dit resultat, kan jeg se.
$8 er jo ikke alverden og da slet ikke i forhold til det visuelle løft, det giver!
Jeg bruger skummetmælk til at få mine etiketter til at sidde fast. Det fungerer fint, og fremfor alt er etiketterne ret nemme at få af igen.

Mvh Jakob
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af admin »

Brygger 450 liter German land bier ;)Billede

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

En lille historie om et mislykket bryg.

Så fik jeg brygget en Neipa.... Det var godt nok ikke den store succes. :-( Føj for den, hvor blev den bitter. Ganske udrikkelig, så hvis den ikke har rettet sig på fredag ryger den ud.

Jeg var klar over at det var, for mig i hvert fald, en stor udfordring, så heldigvis blev det kun et lille testbryg.

Meget gik galt, - forkert mængde mæske- og spargevand. Ved first wort hopping hoppede kæden også af. 25 gr. Amarillo pellets direkte ned i urten før spargning. Det skal man absolut IKKE gøre uden en hopspider eller humlesok. Pumpe og filter stoppet. For megen opsamlet urt (lav BG) så jeg forsøgte med at koge i længere tid. Det giver sandsynligvis den voldsomme bitterhed fra Amarilloen, men tæt på OG målet.

Det var heller ikke til at lave en ordentlig whirlpool fordi både chiller og en hopspider var i urten. Desuden måtte jeg vende bunden i vejret på Brew Monken for at få urten over i gærspanden, og her glemte jeg i min stress, at filtrere urten, så masser af snask fra urtkogningen samt ikke mindst de opløste Amarillo pellets røg med i gærspanden.

Den har nu gæret i 3 dage, og blev tørhumlet 1. gang i går. I dag tog jeg en lille prøve for at smage og dufte. Duften er helt perfekt (fra Galaxy, Citra og Mosaic) men smagen overdøves totalt af en skarp og besk bitterhed.

Jeg tilskriver den udeblevne succes uerfarenhed og dårligt håndværk. Nå, men på den igen. Har til et testbryg mere, så må vi se.

Måske man bare skulle købe dem og brygge noget Brown Ale i stedet, - nej det skal sgu kunne lykkes.

Mvh. Per.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af mhn »

Vi har haft rimeligt held med at stoppe nedkølningen ved 80 grader, fylde en masse humle i vores humle filter og pumpe urten i filteret. (Vi brygger på Danbrygger 43.)

Den gode smage dør bare meget hurtigt, når vi bruge den metode. Jeg vil gætte på, man har 2-3 måneder til at smage den.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

Per skrev:En lille historie om et mislykket bryg.

Så fik jeg brygget en Neipa.... Det var godt nok ikke den store succes. :-( Føj for den, hvor blev den bitter. Ganske udrikkelig, så hvis den ikke har rettet sig på fredag ryger den ud.

Jeg var klar over at det var, for mig i hvert fald, en stor udfordring, så heldigvis blev det kun et lille testbryg.

Meget gik galt, - forkert mængde mæske- og spargevand. Ved first wort hopping hoppede kæden også af. 25 gr. Amarillo pellets direkte ned i urten før spargning. Det skal man absolut IKKE gøre uden en hopspider eller humlesok. Pumpe og filter stoppet. For megen opsamlet urt (lav BG) så jeg forsøgte med at koge i længere tid. Det giver sandsynligvis den voldsomme bitterhed fra Amarilloen, men tæt på OG målet.

Det var heller ikke til at lave en ordentlig whirlpool fordi både chiller og en hopspider var i urten. Desuden måtte jeg vende bunden i vejret på Brew Monken for at få urten over i gærspanden, og her glemte jeg i min stress, at filtrere urten, så masser af snask fra urtkogningen samt ikke mindst de opløste Amarillo pellets røg med i gærspanden.

Den har nu gæret i 3 dage, og blev tørhumlet 1. gang i går. I dag tog jeg en lille prøve for at smage og dufte. Duften er helt perfekt (fra Galaxy, Citra og Mosaic) men smagen overdøves totalt af en skarp og besk bitterhed.

Jeg tilskriver den udeblevne succes uerfarenhed og dårligt håndværk. Nå, men på den igen. Har til et testbryg mere, så må vi se.

Måske man bare skulle købe dem og brygge noget Brown Ale i stedet, - nej det skal sgu kunne lykkes.

Mvh. Per.
Der er nu gået et par dage og den er stadig helt udrikkelig. Kan den skarpe og meget markante bitterhed tilskrives andre faktorer end at Amarillo humlen har kogt i noget længere tid end tilsigtet?

Der skulle have været flaked oats i malten (6%) men jeg synes ikke det lignede, måske nærmere havre med skaller. Finder lige et billede senere.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

Per skrev:
Per skrev:En lille historie om et mislykket bryg.

Så fik jeg brygget en Neipa.... Det var godt nok ikke den store succes. :-( Føj for den, hvor blev den bitter. Ganske udrikkelig, så hvis den ikke har rettet sig på fredag ryger den ud.

Jeg var klar over at det var, for mig i hvert fald, en stor udfordring, så heldigvis blev det kun et lille testbryg.

Meget gik galt, - forkert mængde mæske- og spargevand. Ved first wort hopping hoppede kæden også af. 25 gr. Amarillo pellets direkte ned i urten før spargning. Det skal man absolut IKKE gøre uden en hopspider eller humlesok. Pumpe og filter stoppet. For megen opsamlet urt (lav BG) så jeg forsøgte med at koge i længere tid. Det giver sandsynligvis den voldsomme bitterhed fra Amarilloen, men tæt på OG målet.

Det var heller ikke til at lave en ordentlig whirlpool fordi både chiller og en hopspider var i urten. Desuden måtte jeg vende bunden i vejret på Brew Monken for at få urten over i gærspanden, og her glemte jeg i min stress, at filtrere urten, så masser af snask fra urtkogningen samt ikke mindst de opløste Amarillo pellets røg med i gærspanden.

Den har nu gæret i 3 dage, og blev tørhumlet 1. gang i går. I dag tog jeg en lille prøve for at smage og dufte. Duften er helt perfekt (fra Galaxy, Citra og Mosaic) men smagen overdøves totalt af en skarp og besk bitterhed.

Jeg tilskriver den udeblevne succes uerfarenhed og dårligt håndværk. Nå, men på den igen. Har til et testbryg mere, så må vi se.

Måske man bare skulle købe dem og brygge noget Brown Ale i stedet, - nej det skal sgu kunne lykkes.

Mvh. Per.
Der er nu gået et par dage og den er stadig helt udrikkelig. Kan den skarpe og meget markante bitterhed tilskrives andre faktorer end at Amarillo humlen har kogt i noget længere tid end tilsigtet?

Der skulle have været flaked oats i malten (6%) men jeg synes ikke det lignede, måske nærmere havre med skaller. Finder lige et billede senere.
Hvad er dette? Købt som flaked oats. Synes ikke at det ligner det jeg har fået tidligere, så jeg forsøgte at valse det.
Vedhæftede filer
IMG_20181012_185143_resized_20181012_072637169.jpg
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Borg »

Det ligner flaked oats. Altså koldvalsede og umaltet, med en god afstand mellem valserne.
Du må ikke sammenligne med havregryn, det er uden skaller og varmebehandlet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"