IBU bidrag

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

IBU bidrag

Indlæg af Per »

Jeg har søgt på dette her i forum, men finder ikke lige noget, så med risiko for at det allerede er gennemdebatteret, har jeg følgende:

Hvordan tager man højde for bidrag af bitterheden i henholdsvis First Wort Hop, ved Flame Out og ved Whirlpool?

Jeg kan læse mig til at det ikke er helt enkelt, men er der nogen her, der har lidt erfaring?

Jeg har netop lavet en Neipa hvor IBU skulle være lige under 60, men jeg synes den er blevet markant meget bitter.

Mvh. Per.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: IBU bidrag

Indlæg af Freund »

Hej Per

Jeg bruger Palmer, J., How to Brew (2017) som opslagsværk. Palmer henviser på side 70 til et studie hvor First Wort Hopping gav en bitterhed på 110% ift "alm." 60 min kogetid.

Mht. Whirlpool står der på s. 71, at bitterheden svarer til 40% af den beregnede bitterhed for tilsvarende kogetid.. men ikke ved hvilke temperaturer.

Palmer skriver desuden at den oplevede bitterhed og den beregnede bitterhed ikke altid stemmer overens...

Prøv dig frem, gerne systematisk - så skal det nok blive til øl.

Hilsen
Freund
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: IBU bidrag

Indlæg af Freund »

Har Mr. Temple forresten ikke skrevet ud, at han har tilføjet bl.a. FWH som en feature på beercalc?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: IBU bidrag

Indlæg af Per »

Freund skrev:Hej Per

Jeg bruger Palmer, J., How to Brew (2017) som opslagsværk. Palmer henviser på side 70 til et studie hvor First Wort Hopping gav en bitterhed på 110% ift "alm." 60 min kogetid.

Mht. Whirlpool står der på s. 71, at bitterheden svarer til 40% af den beregnede bitterhed for tilsvarende kogetid.. men ikke ved hvilke temperaturer.

Palmer skriver desuden at den oplevede bitterhed og den beregnede bitterhed ikke altid stemmer overens...

Prøv dig frem, gerne systematisk - så skal det nok blive til øl.

Hilsen
Freund
Tak for dit svar. Bogen er nu bestilt ;-)

Ja, jeg prøver at droppe humletilsætningerne ved FW og ved Flame Out, og i stedet bruge den gængse metode, samt tilsætte whirlpool humlen ved ca. 75° + ikke mindst tørhumlingen. Jeg vil gerne lande på noget der ligner omkring 40 - 50 IBU.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: IBU bidrag

Indlæg af Per »

Freund skrev:Har Mr. Temple forresten ikke skrevet ud, at han har tilføjet bl.a. FWH som en feature på beercalc?
Jo, den findes. Der skal man dog tilføje %util. for at få et resultat, og ligeledes ved whirlpool. Her er det dog, som jeg forstår det, ikke helt ligegyldig ved hvilken temperatur man laver sin whirlpool tilsætning. Som jeg læser det, så kommer der ikke et bidrag til bitterheden, hvis man tilsætter humlen ved en temperatur på mellem 71 og 77°, men derimod, hvis man tilsætter humlen ved temperaturer derover.

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: IBU bidrag

Indlæg af Borg »

Per skrev:
Freund skrev:Har Mr. Temple forresten ikke skrevet ud, at han har tilføjet bl.a. FWH som en feature på beercalc?
Jo, den findes. Der skal man dog tilføje %util. for at få et resultat, og ligeledes ved whirlpool. Her er det dog, som jeg forstår det, ikke helt ligegyldig ved hvilken temperatur man laver sin whirlpool tilsætning. Som jeg læser det, så kommer der ikke et bidrag til bitterheden, hvis man tilsætter humlen ved en temperatur på mellem 71 og 77°, men derimod, hvis man tilsætter humlen ved temperaturer derover.

Mvh. Per.
Tæt på at være rigtig.

Al humletilsætning bidrager med bitterhed, da alfasyren udfældes i urten, også ved tørhumling.

Ved temperaturer over ca 80 grader isomiseres alfasyren, og er dermed en vedblivende bitterhed. Processen går hurtigere, desto tættere temperaturen er de 100 grader.

Under 80 grader sker der ingen (meget lidt) isomisering af alfasyren, hvorfor den bidrager med en forbigående bitterhed.
Alfasyre der er opløst, men ikke isomiseret, vil bundfælde over tid, hvorfor øllen opleves mindre bitter end da den var ung.

Ud af hovedet kan jeg ikke svare på dit næste spørgsmål der sikkert lyder “Hvor lang tid går der før den ikke-isomiserede alfasyre er bundfældet?”
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: IBU bidrag

Indlæg af Per »

Hej Borg.

Nej, jeg skal nok lade være med at spørge ;-)

Jeg er klar over at vi er ude i noget nørderi, men det hjælper at få den bagvedliggende teori så meget plads som man nu kan og vil.

Jeg tror, at jeg vil prøve mig frem for at ramme den bitterhed, som jeg ønsker. Jeg var klar over, at det nok var en lidt stor udfordring for en lidt uerfaren brygger, at give sig i kast med en Neipa. Men det skulle prøves, for jeg kan godt lide den type øl. Og så er man jo ikke belastet af at den skal gemmes længe :-)

Jeg er i gang med at prøve at redde hvad reddes kan på det første forsøg. Jeg har råvarer til et nyt forsøg om et par uger, så må vi se. Jeg tror på at det nok skal lykkes.

Tak for gode input.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: IBU bidrag

Indlæg af Per »

Borg skrev:
Per skrev:
Freund skrev:Har Mr. Temple forresten ikke skrevet ud, at han har tilføjet bl.a. FWH som en feature på beercalc?
Jo, den findes. Der skal man dog tilføje %util. for at få et resultat, og ligeledes ved whirlpool. Her er det dog, som jeg forstår det, ikke helt ligegyldig ved hvilken temperatur man laver sin whirlpool tilsætning. Som jeg læser det, så kommer der ikke et bidrag til bitterheden, hvis man tilsætter humlen ved en temperatur på mellem 71 og 77°, men derimod, hvis man tilsætter humlen ved temperaturer derover.

Mvh. Per.
Tæt på at være rigtig.

Al humletilsætning bidrager med bitterhed, da alfasyren udfældes i urten, også ved tørhumling.

Ved temperaturer over ca 80 grader isomiseres alfasyren, og er dermed en vedblivende bitterhed. Processen går hurtigere, desto tættere temperaturen er de 100 grader.

Under 80 grader sker der ingen (meget lidt) isomisering af alfasyren, hvorfor den bidrager med en forbigående bitterhed.
Alfasyre der er opløst, men ikke isomiseret, vil bundfælde over tid, hvorfor øllen opleves mindre bitter end da den var ung.

Ud af hovedet kan jeg ikke svare på dit næste spørgsmål der sikkert lyder “Hvor lang tid går der før den ikke-isomiserede alfasyre er bundfældet?”
Hej Borg.

Kan man slutte følgende:

- Tilsætning ved temperaturer over 80° så forbliver bitterheden over tid.
- Tilsætning ved temperaturer under 80° (71 - 76°og derunder) så opleves øllen mindre bitter over tid.

eller er det for firkantet?

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: IBU bidrag

Indlæg af Borg »

Per skrev:
Borg skrev:
Per skrev: Jo, den findes. Der skal man dog tilføje %util. for at få et resultat, og ligeledes ved whirlpool. Her er det dog, som jeg forstår det, ikke helt ligegyldig ved hvilken temperatur man laver sin whirlpool tilsætning. Som jeg læser det, så kommer der ikke et bidrag til bitterheden, hvis man tilsætter humlen ved en temperatur på mellem 71 og 77°, men derimod, hvis man tilsætter humlen ved temperaturer derover.

Mvh. Per.
Tæt på at være rigtig.

Al humletilsætning bidrager med bitterhed, da alfasyren udfældes i urten, også ved tørhumling.

Ved temperaturer over ca 80 grader isomiseres alfasyren, og er dermed en vedblivende bitterhed. Processen går hurtigere, desto tættere temperaturen er de 100 grader.

Under 80 grader sker der ingen (meget lidt) isomisering af alfasyren, hvorfor den bidrager med en forbigående bitterhed.
Alfasyre der er opløst, men ikke isomiseret, vil bundfælde over tid, hvorfor øllen opleves mindre bitter end da den var ung.

Ud af hovedet kan jeg ikke svare på dit næste spørgsmål der sikkert lyder “Hvor lang tid går der før den ikke-isomiserede alfasyre er bundfældet?”
Hej Borg.

Kan man slutte følgende:

- Tilsætning ved temperaturer over 80° så forbliver bitterheden over tid.
- Tilsætning ved temperaturer under 80° (71 - 76°og derunder) så opleves øllen mindre bitter over tid.

eller er det for firkantet?

Mvh. Per.
Det er i den stil, Per, men også - som du siger - lidt for firkantet.

Blivende bitterhed skal isomiseres, hvilket tager tid. Bl.a. derfor koges bitterhumlen med i 60 minutter. Det kan derfor være, at noget af alfasyren ved whirlpool-/flameouthumle ikke når at isomisere, og derfor bundfælder over tid.

Men, firkantet set, så har du forstået det rigtigt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: IBU bidrag

Indlæg af Per »

Tak for info. Det er god viden i forhold til brygning af IPA´er, Neipa´er og andre humlede øltyper, hvis man vil arbejde med bitterhed, aroma og duft, samt holdbarheden af disse indtryk.

Der er ihvertfald noget at arbejde med. Det bliver spændende at afprøve effekten af de forskellige muligheder med humlen, og der skal sikkert en del forsøg til.

Og så kommer der ikke mindst hvordan man beregner IBU tallet. Ser ud som om der en Tjekke, der har lavet et program, som skulle kunne estimere IBU både ved traditionel humling samt ved FWH, Flame-out, Whirlpool og tørhumling. Jeg skal lige have fundet det igen.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: IBU bidrag

Indlæg af Per »

Per skrev:Tak for info. Det er god viden i forhold til brygning af IPA´er, Neipa´er og andre humlede øltyper, hvis man vil arbejde med bitterhed, aroma og duft, samt holdbarheden af disse indtryk.

Der er ihvertfald noget at arbejde med. Det bliver spændende at afprøve effekten af de forskellige muligheder med humlen, og der skal sikkert en del forsøg til.

Og så kommer der ikke mindst hvordan man beregner IBU tallet. Ser ud som om der en Tjekke, der har lavet et program, som skulle kunne estimere IBU både ved traditionel humling samt ved FWH, Flame-out, Whirlpool og tørhumling. Jeg skal lige have fundet det igen.

Mvh. Per.
Her er linket til en IBU beregner. Der skal vist betales et eller andet for at få adgang til at beregne.

homebrewmap.com/en/tools/calculators/ibu-diversity
Kaspervj
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. jul 2018, 16:04

Re: IBU bidrag

Indlæg af Kaspervj »

Hvor meget betyder oxidering of tab af bitterhed/Humlesmag.....

Mine Neipa´er afdufter/smager hurtigt selv om jeg er omhyggelig med at minimere oxidering efter tørhumling...

anyone?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"