Mystisk øl

JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Mystisk øl

Indlæg af JAFU »

Jeg er ved at have gæret en øl (a'la belgisk blonde) færdig. Primært Vienna og Münich malt samt en moderat mængde lys rørsukker.
Jeg har efter 2½ uges gæring netop målt Gravity til 1002-1003, hvilket er overraskende lavt. Den forventede FG skulle med MJ M41 Belgian Ale have været 1012.
Det er dog smagen, der er det mest overraskende. Allerede inden gæring havde den en snert af nåletræ i smagen, og nu hvor gæringen er ved at være færdig er den blevet endnu mere fremtrædende - nok nærmest som græsk Retsina vin.

Jeg har tidligere benyttet MJ M41 gæren til en mørk ale, og den endte absolut ikke sådan hverken smagsmæssigt eller mht FG.
Jeg har brugt Chinook og Northern Brewer humle som bitterhumle, og som aromahumle har jeg sluttet af med Tettnanger humle. Tettnanger humlen har jeg ikke prøvet før, men den skulle have noter af krydderurter og frisk savsmuld.
IBU er ifølge Beercalc endt på 30.

Kan det være Tettnnger humlen, der har trukket smagen derhen, eller er mit bryg blevet inficeret?
Jeg har læst op på diverse tråde om Brett, men de fundne beskrivelser af smagen, passer ikke på min, synes jeg.

Er der nogen herinde, som har et bud på, hvad der kan være sket?

Mvh Jakob
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Mystisk øl

Indlæg af fjorgensen »

Hvordan ser din opskrift og brygproces ud ?
keep it simple !
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Mystisk øl

Indlæg af JAFU »

Opskriften er på BeerCalc - navnet på øllet er Bleffe Blonde.

Men ellers er opskriften i grove træk:

63% Vienna malt
15 % Munich malt
6% Cara Gold
18% lys rørsukker

Mæskning i 60 minutter ved 63 grader. Rørsukkeret er først tilsat, da der resterer 15 minutter af humlekogningen.

Kogevolumen er cirka 16 liter.
10 gr chinook ved 60 minutter
6 gr Northern Brewer ved 45 minutter
8 gr Northern Brewer ved 15 minutter
18 gr Tettnanger ved 3 minutter

OG målt til 1054 og dagens måling efter 2½ uges gæring med MJ M41 er på lige knap 1003. Der er stadig en smule aktivitet i gærrøret (tæt på ingenting).
Gæringen er forløbet ved 20 grader i gærskab.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Mystisk øl

Indlæg af JAFU »

En lille rettelse ...

Vienna er 62% og Cara Gold er 5 %.
Ikke den store forskel, men uden rettelsen ender vi samlet på 102 % .... og den går jo ikke :-)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mystisk øl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Tænker nærmere det er din Chinook der er synderen, i øvrigt ikke særlig Belgisk efter min opfattelse
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Mystisk øl

Indlæg af JAFU »

Tak for svar Dalmosebryg.
Det kan godt være. Jeg har før brygget en ale kun med Chinook humle. Uden at huske den superpræcist er jeg dog sikker på, at den ikke var ovre i nåletræ nuancer så kraftige som denne.

Du har ret i at denne øl ikke er særlig belgisk. Gærtypen og sukkerandelen kan dog måske retfærdiggøre navnet ... når nu smagen ikke kan :-)



Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Mystisk øl

Indlæg af fjorgensen »

Kan ikke forstå hvis den smule humle der er kommet i skulle kunne give nåletræsduft, men jeg har heller ikke nogen forklaring på det.
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mystisk øl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Eneste humle jeg er stødt på der lugter som om der er strintet på gulvet
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mystisk øl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

I humle guiden beskrives Chinook sådan her:
Vedhæftede filer
Screenshot_20181019-074627.jpg
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Mystisk øl

Indlæg af JAFU »

Tak for svar begge to.
Det kunne godt se ud til, at det må stamme fra Chinook humlen.
Som jeg skrev tidligere, har jeg dog før brygget en ale udelukkende med Chinook humle. Jeg har kigget gamle noter igennem, og den tidligere Chinook ale blev brygget med noget større mængder Chinook, end jeg har benyttet nu - uden at jeg smagsmæssigt endte, hvor jeg er endt denne gang. Eneste forskel er, at jeg har benyttet pellets denne gang mod tidligere at have brugt hele tørrede humlekogler.

Nu har jeg kun tilbage at undre mig over den næsten fuldstændige nedgæring og samtidig fundere over om jeg skal tilsætte lactose sammen med karbonerings sukkeret for at få lidt sødme i øllet igen :-)

God weekend
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mystisk øl

Indlæg af Truntebryg »

Jeg hælder lidt til gæren ...

Jeg er meget tæt på 100% - at netop den gær giver en meget syrlig øl. Har prøvet den en enkelt gang (og en anden bryg kollega havde samme syre i øllen) og jeg lover mig selv -

aldrig aldrig aldrig at brygge med den igen !!!!!!!!!!!!!!!

Jeg tænker at syren kunne fremhæve "katte-tis" smagen i den der US humle.

Måske vi blot har har haft et dårlig batch fra Mangrove, men den bliver IKKE købt igen.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mystisk øl

Indlæg af Truntebryg »

Iøvrigt syntes jeg ikke at Mangrove har fulgt særligt meget op på deres succes -
MJ 2018.png
MJ 2018.png (18.38 KiB) Vist 9130 gange
Da jeg ikke kan lide hvede så er M20, M21 ude og M41 kan jeg ikke lide - så er der sku ikke mange tilbage ☺
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Mystisk øl

Indlæg af JAFU »

Jeg køber forklaringen med gæren, der fremhæver humlens noter.
Efter at have gransket flere af de gamle brygnoter, kan jeg se, at jeg har haft brugt Chinook humlen som bitterhumle et par gange, dog ikke i kombination med MJ M41 gæren, og det er ikke tidligere endt med Retsina. Tværtimod har de alle været gode bryg.
Jeg en uåbnet pakke MJ M41 gær tilbage, men den ender i skraldespanden.
Øllet kommer på flaske og får lov at stå urørt længe - i håb om at den retter sig.

Tak for svarene.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mystisk øl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

JAFU skrev:Jeg køber forklaringen med gæren, der fremhæver humlens noter.
Efter at have gransket flere af de gamle brygnoter, kan jeg se, at jeg har haft brugt Chinook humlen som bitterhumle et par gange, dog ikke i kombination med MJ M41 gæren, og det er ikke tidligere endt med Retsina. Tværtimod har de alle været gode bryg.
Jeg en uåbnet pakke MJ M41 gær tilbage, men den ender i skraldespanden.
Øllet kommer på flaske og får lov at stå urørt længe - i håb om at den retter sig.

Tak for svarene.
til Belgisk øl hører sig continental humle og gerne gammelt der er feset af, bruger du det, er der ingen grund til at kyle gæren ud
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Mystisk øl

Indlæg af JAFU »

Dalmoseosebryg skrev:.
til Belgisk øl hører sig continental humle og gerne gammelt der er feset af, bruger du det, er der ingen grund til at kyle gæren ud
[/quote]

Der er selvfølgelig en pointe dèr, med mindre gæren altid vil gære med surt resultat, uanset om der er humle aromaer at trække frem eller ej.
Jeg har gæret den ved 19-20 grader, hvilket er i den nedre del af gærens arbejdsområde (18-28 grader). Der var muligvis kommet et andet resultat, hvis jeg havde gæret den ved højere temperatur.
Jeg gemmer gæren lidt endnu - men det bliver bagest i køleskabet!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"