Dybere smag i let skotte

Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Dybere smag i let skotte

Indlæg af Knet »

Hej,

Jeg overvejer at lave en alkohol let øl og udfordringen er at skabe dybde. Tankerne går i retning af en 60 schilling, hvor abv er 3%. Jeg har aldrig smagt en sådan, men har læst mig til, at skotterne via maltprofil og behandlingen heraf, skaber smagrig lav abv øl. Den vil være svagt humlet, da malten skal give karakter.

Der er flere bud derude på udenlandske fora, men jeg vil høre om nogle her på forum har erfaringer og præferencer.

Mulighed 1 er blot at tilsætte nok karamelmalte. Så kan den reproduceres med succes, hvis den sidder i skabet.

Mulighed 2: droppe karamelmalt og løbe an på laaang kogetid for karamelisering af basismalten selv.

Mulighed 3: koge en gallon af first runnings ind til 1 cup. Det skulle ved de 100 grader over tid give Maillard effekt som, når væsken er fordampet og temperaturen på karamelmassen holdes på 170 grader, skulle give den eftertragtede karamelisering. Koppen skal så tilsættes det kogende bryg.

Mulighed 4: tilsætte færdig sirup som i en belgier.

Jeg vakler pt. mellem 1 og 3, men hører gerne fra folk der har erfaring med et vilkårligt af de 4 bud.

1 og 4 er måske lidt “kedelige” men reproducerbare. 3 er mest krævende men ikke nødvendigvis let at reproducere. Og så ved jeg ikke om det er umagen værd i den forstand, at der er smagsforskel.

Hvad har virket for dig som smagsgiver i tyndere øl?

Vh. Kenneth
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af søreno »

Jeg fik bronze til DM sidste år med en skotsk 60' på 3,9 % Opskriften ligger på Beercalc med navnet Skotte Lotte, men jeg kan se, at jeg ikke har været så god til at give oplysninger om processen.
Jeg er tilhænger af at koge first running ind mens jeg koger resten med humle. Jeg tager de første ca 3 liter fra og koger dem i en ret bred gryde så jeg har stor overflade i bunden til at give maillard og stor fordampning. Det giver en næsten sirupsagtig konsistens.
Når jeg er gennem brygprocessen med resten af øllen, tilsætter jeg siruppen igen og den gærer osv som altid.

VH
Søren
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af Knet »

Det lyder godt Søren! Godt med fif. Den opskrift vil jeg se nærmere på!

Du skriver, at du tilsætter sirup efter brygprocessen. Vil det sige i gærspanden? Eller lader du det lige koge med til sidst for bedre fordeling?

Talte i øvrig med en bolsche koger i dag. Og han sagde at vinduet for karamelisering er 165 til 168 grader. Højere risikerer at medføre, at det brænder.

Vh. Kenneth
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af søreno »

Det gør nok ikke den store forskel, men jeg tilsætter det, når jeg slukker for kogningen, men hvis det ikke er kogt helt nok ind, ville jeg bare give det en halv time mere og så direkte i gærspanden.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af søreno »

Og mht bolcher, er risikoen større der, fordi du ikke har vand i (næsten ikke i hvert fald). Kogepunktet for urt er noget lavere, så bare lad være at koge alt for hårdt, så burde du være sikker

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af morfmir »

søreno skrev: Når jeg er gennem brygprocessen med resten af øllen, tilsætter jeg siruppen igen og den gærer osv som altid.
Bare lige en lille advarsel. Jeg har lavet lignende opskrift, og mit resultat blev også godt. Men advarslen går på at passe på når du tilsætter siruppen til urten. Den skal have lov til at køle lidt af. Det havde jeg ikke tænkt på, så jeg tilsatte den ca. 150c varme sirup ved flame out. Hvilket resulterede i en mindre eksplosion af meget varm urt.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af søreno »

God pointe

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af Knet »

Der er en farlig hobby :-) tak for hintet.

Det bliver karamelisering af 3.8 liter urt jeg går efter. Og så tilsætter jeg lidt karamalt.

Laver en starter der er stor nok, så jeg har gær til næste bryg, der meget vel kunne blive Skotte Lotte.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af Nimbus39 »

Hvis du går efter mere maltsmag kan du også vælge dekoktion, det er ikke en engelsk teknik så den passer måske ikke til den valgte stilart - men den virker rigtig godt ;-)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af Knet »

Hej Nimbus,

Tak for rådet. Selvom teknikken ikke er engelsk så lyder den spændende. Tysk?

Nu jeg i øvrigt har en belgier ekvilibrist i tale :-) :

1) kan Decoction bruges til stepmash i en singleinfusion? Har en ssbrewtech singleinfusion der er godt isoleret, men lider med den lidt under ikke at kunne ændre temperatur uden at bygge rims/herms op (hvilket jeg ikke ønsker pt.). Kunne decoction gøre det eller kommer der for meget maltsmag til belgier stilen? Er det bedst bare at mashe ved ens temperatur?

2) sukkerkarbonerer du dine belgiere? Og hvis ikke, hvilket rumfang går du efter på tvangskarbonering? Har læst at brlgiere skal karboneres ret hårdt.

3) flasker du dem og hvis ja, på ordinære longnecks eller noget kraftigere.

Når jeg har været i Skotland må jeg hellere videre til Belgien på min ølrejse :-)

Vh. Kenneth
Senest rettet af Knet 13. nov 2018, 17:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af Nimbus39 »

Decoction blev udviklet netop fordi man ikke kunne tænde bål under mæskekar af træ, så det vil sikkert virke fint til dit grej ;-)
Jeg bruger den som regel til f.eks. Wit, men efter min mening kan den bruges til de fleste øl hvor malten gerne må smage igennem - har især gode erfaringer med Barley Wine og Quad.
Jeg tvangskarbonerer oftest mine fade, og bruger kun flasker til enkelte bryg hvor jeg ved at lagring kan tage årevis. Jeg bruger ikke nogle specielle flasker, men jeg er heller ikke vild med kraftigt karboneret øl. Hvis jeg bruger sukker til karbonering er det som regel ca. 7 gram pr. liter der passer til min smag, men det afhænger også af stilarten.
Du kan se en oversigt og andre nyttige informationer på denne side:
https://haandbryg.dk/eftergaering.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dybere smag i let skotte

Indlæg af Knet »

Det lyder rigtig godt med dine positive erfaringer med decoction. Det er bestemt en teknik der skal afprøves

Tak for gode råd :-)

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"