Serverings tryk.

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Serverings tryk.

Indlæg af Knet »

Man kan jo godt være lidt i tvivl om karboneringen via sukker. Er der gær nok til at omsætte? Har den stået længe nok ved stuetemperatur? Et fad er jo en relativ stor dåseøl, og det kan være bundfældet. Jeg har endnu ikke prøvet at sukkerkarbonere på fad, men forestiller mig, at det måske skal vendes nogle gange undervejs? Og hvis du så tapper inden, og det er bundfældet, så tapper du sukker ud?

Rent gætværk fra min side, da jeg ikke kender forhold. Havde selv en flaskekarbonret øl, der efter 14 dage var lidt tam. Den satte jeg så på badeværelsegulvet (28 grader) og vendte flaskerne, så bundfaldet blev fordelt dagligt. Og så kom der knald på!

Trykket i headspace og i øllet er ens. Det udligner sig over tid. Så det kunne være interessant at se hvor mange bar du har i headspace, når den har fået lov at stå lidt. Sluk din CO2. Luft ud. Og se hvad
regulator ender på.

Jeg har selv lavet sådan een til at prøve tryk af.
A9EA760D-B4C8-436E-9694-9AC0FDDD450A.jpeg
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Serverings tryk.

Indlæg af Knet »

Hvorfor sukkerkarbonerer du overhovedet til at starte med, når du har CO2 og derved den luksus, at du bare kan sætte tryk og 100% kende resultatet?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Serverings tryk.

Indlæg af mhn »

Jeg synes, det er nemmere at sukker karbonere. Der står normalt et par øl til at drikke af i køleskabet med CO2 på. Den ene skal jo ud, hvis der skal karboneres. :-)

Jeg tvangs karbonerede en i starten, men jeg kan ikke rigtigt se fidusen med mindre man har travlt. Det har jeg ikke haft endnu.

Der bliver fint tryk på. Jeg tappede et glas af et fad, der aldrig har haft CO2 på i går (der blev tappet via fadets tryk, den har stadig ikke haft CO2 på.). Og det fad var oven i købet en øl, hvor køleskabet gik amok, så den har været "sluch ice"/frosset. Den har bare stået et par uger. Ingen vending eller rysten.

Jeg må have bestilt et manometer til sådan en dims. Hvordan får du RO slangen tæt på manometeret? Du har ret, det er en interessant måling.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Serverings tryk.

Indlæg af mhn »

Ahh der er en studs på manoneteret? :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Serverings tryk.

Indlæg af Knet »

Men hvis du løbende tapper fra fad uden at tilslutte CO2 bliver trykket jo mindre. CO2 der er i øl frigives langsomt til headspace, til der er ligevægt. Og så bliver øllet fladere og fladere selvom der fra start var det rumfang der skulle være.

Det behøver i øvrigt ikke stå koldt for at tvangskarbonere. Ved højere temperatur, skal der bare mere tryk på jf skema.

Min proces er følgende: jeg tapper på fad og bekymrer mig ikke om højeste gæringstemperatur, sukker mængde osv. Så sætter jeg det i køleren med 0,8 bars tryk den næste uge. Ugen efter tapper jeg perfekt karboneret øl. Og det vedbliver til fadet er tomt. CO2 forbliver også på til fadet er tomt (samme serveringstryk som der er i øllet). Derved er øl og headspace hele tiden i balance.

Har man så travlt, så kan man rulle fad med ekstra tryk på et kvarter. Så travlt har jeg aldrig haft. Og dér er risiko for overkarbonering.

Og jeps. Manometer har gevind på. Der har jeg monteret studs, på hvilken 5/16 slange passer. Og den går lige over i DMfit, som kan skrues på CO2 indgangen (grå disconnect) på fad. Det har samlet kostet under 100. Man kan købe dem til langt mere, men så har de også en ventil til at udløse trykket. Der piller jeg bare slangen af.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Serverings tryk.

Indlæg af mhn »

Jeg tapper normalt ikke ude at sætte CO2 på. :-) Men lige den der skulle jeg tjekke om gæren havde overlevet frosten.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"