Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af Knet »

Har en frostvagt med regulator på. Den er bare sat til at køre på halv styrke, når ellers den tændes af stc 1000.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af grøntoft »

Knet skrev:Har en frostvagt med regulator på. Den er bare sat til at køre på halv styrke, når ellers den tændes af stc 1000.
Hvad er det for en?
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af Knet »

Den er i stil med denne https://www.bauhaus.dk/termo-frostvagt-200-w.html. Min har bare glidende overgang hvor viste model har 6 trin.

Vh Kenneth
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af JAFU »

Knet skrev:Den er i stil med denne https://www.bauhaus.dk/termo-frostvagt-200-w.html. Min har bare glidende overgang hvor viste model har 6 trin.

Vh Kenneth
Er det ikke bare Frostvagtens egen temperaturføler, du indstiller trinløst? Sådan har jeg i hvert fald opfattet det :-)
Mit indtryk er, at den altid bruger 200W, når den varmer uanset, hvordan den trinløse indstilling ellers er stillet.
Jeg har den samme frostvagt som dig. Jeg har skruet den op på max, og lader en Inkbird styre hvornår den er tændt eller slukket.

Mvh Jakob
FLN
Indlæg: 168
Tilmeldt: 15. apr 2012, 06:38
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af FLN »

Jeg overvejer selv en infrarød varmepære på 100 W koblet på min InkBird.
Den giver ikke noget lys.
Med venlig hilsen
Finn

http://udlejrebryghus.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af jandk »

morfmir skrev:
jandk skrev:
Dit link virker ikke.
Kan godt se at linket ikke fungerer mere.
http://www.ebay.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; prøv at søge efter : 80w 220V brewing belt
Det er et rødt silikone bælte.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg bruger en mini varmeblæser fra Bauhaus og en stc-1000.
Gærer på +/- 0,5 grader og alt spiller.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af Knet »

JAFU skrev: Er det ikke bare Frostvagtens egen temperaturføler, du indstiller trinløst? Sådan har jeg i hvert fald opfattet det :-)
Mit indtryk er, at den altid bruger 200W, når den varmer uanset, hvordan den trinløse indstilling ellers er stillet
Hej Jakob,

Måske. Jeg har ikke prøvet watt forbruget af. Men har en måler så jeg kan gøre det. Mit mål har været, at minimal påvirkning giver minimale udsving. Om det så er watt forbrug eller intern temperaturføler der bevirker, at den ikke varmer op til 40 grader ved jeg ikke.

Min stc 1000 måler 10 cm inde i urten. Og jeg er ikke meget for at den kører på med 40 grader indtil 20 grader urt er nået for ales. For så bliver udsving for store. Og køleren skal i gang. Så jeg drosler den ned.

Jeg byggede en DIY sousvide i sin tid med en 150 watt dypkoger som varmekilde og en sestos pid som regulator. PID er intelligent modsat stc1000. Den lærer afhængig af temperatur i kar og kars isoleringsevne, hvor mange watt der skal sendes afsted. På den måde holdes temperatur indenfor 0,1 grad, hvilket i sousvide er væsentligt, da man arbejder med temperaturer besnærende tæt på,at bakterier udvikler sig hurtigere end de henfalder. De henfalder dog hvis temperaturen er marginalt højere end optimal væksttemperatur, gennem længere tid. På sousvide diy fora er læren, at for kraftigt varmelegme giver alt for ukontrollable udsving.

Præcision på 0,1 opnår jeg ikke med stc100 der er uintelligent. Men ved at drosle ned for varmen undgår jeg, at den fyrer 40 grader af, når jeg er 0,1 grad fra optimal gæringstemperatur. På både ales og lagers lykkes det så at holde den på 0,3 grader i udsving. Om den så fyrer 100 eller 200 watt af ved jeg ikke. Men øllet smager super :-)

Vh. Kenneth
Senest rettet af Knet 9. nov 2018, 07:17, rettet i alt 1 gang.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Varme i gæringskab ( 200 cm højt køleskab )

Indlæg af JAFU »

Hej Kenneth

Flot at du kan køre temperaturen så knivskarpt.
Jeg kører +/- 1 grad, hvilket jeg hidtil har været fint tilfreds med. Når jeg læser om din formåen, får jeg dog lyst til at optimere lidt på mit eget setup :-)

Mvh Jakob
Besvar

Tilbage til "Udstyr"