Bruger I jeres PH-metre?

Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af Knet »

Hej alle medbryggere med PH-metre. Bruger I dem? Eller ligger de på hylden, når I har verificeret, at jeres opskrifter rammer ønsket PH i mash?

Jeg har længe taget tilløb til at købe et. Men tøver alligevel. Skal jeg købe, bliver det nok et dyrere et, da for mange klager over de billige. Men PH-meter er jo en skrøbelig størrelse. Korrekt opbevaring, kalibrering, slid på sonden osv.

Min proces er nu, at jeg med stenhårdt vand kører 70% RO vand på lyse og 50% på mørkere. Helt sorte vil jeg nok kører mindre ro vand på. Jeg har flirtet lidt med kemi og brunwater. Og øllet smager fint, hvilket jo er det vigtigste. Alligevel - og det kan bære fordi jeg bare ikke vil gå ned på udstyr - tænker jeg PH-meter. Men PH-meter kan jo kun bevise, at den mash du lige nu har gang i, er perfekt eller afvigende i PH. Man kan jo ikke nå at korrigere. Før næste gang. Og når så man rammer rette PH for en given øltype, fx IPA, med den typiske maltsammensætning og ens vand, så er det jo fint frem over.

Kommer jeres phmeter så frem igen på lignende opskrifter? Ville i købe et nyt, hvis det gik itu?

Har de af jer, der bruger brunwater nogensinde oplevet en afvigelse i beregnet PH og målt PH? Og hvis ikke, er PH meter så ikke bare en bekræftelse på at alt er godt når det passer, men at der i den aktuelle mash-situation ikke er noget at gøre, hvis det ikke er tilfældet og så bliver det til øl alligevel :-)

Vh. Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af Knet »

Bump. Ingen der har erfaringer med deres PH-metre? ;-)

/ Kenneth
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af mhn »

Jeg købte et billigt i Kina. Det kunne ikke måle det sammen to gang i test opløsning, så det blev opgivet.

Vi bruger papir stips ind i mellem.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af loobie »

Jeg har også en billig Kina-model. Fungerer fint for mig. Jeg bruger den næsten hver gang jeg brygger til at måle pH 10-15 minutter inde i mæskeperioden. Jeg har dog aldrig været så langt over den ønskede pH at jeg har tilsat syre som følge af mine pH-målinger. Det er mest for at få bekræftet at pH-værdien under mæskning er i den rigtige størrelsesorden. Papirstrips, derimod, har ikke fungeret for mig. Selv om jeg har fuldt farvesyn, mangler jeg måske den kunstnerisk-kreative evne til at matche strippens farve med en farveskala der i tone ligger milevidt fra strippens. Måske har det noget med netop mine strips at gøre, måske er det mangel på øvelse og/eller talent.

Jeg bruger Bru'n Water, og det plejer at give en pH under mæskning der passer hæderligt (inden for 0.1 point). Hvis det er vigtigt at det passer på sidste decimal, er man nok nødt til at måle, eftersom vi jo har med naturmaterialer at gøre med en vis variation.

Mit pH-meter har holdt i fire år indtil videre. Ville jeg købe et nyt hvis det gik itu? Jeg er ikke sikker.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har købt en pakke strips til formålet, har målt på mange bryg, men de ligger alle sammen meget fint så jeg ser ingen grund til at måle mere så længe jeg bor her. :-)
keep it simple !
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af Knet »

Tak for jeres svar.

Hmmm.... det taler ikke rigtig i PH meters favør.

Prøver nok med strips på en lys øl og håber det kan aflæses. Har hørt det kan være svært på de mørke. Så har jeg da fået bekræftet om bruinwater/Beersmith 3 tilsætninger på 100% Ro vand virker.

Mon så ikke også det vil passe på de mørke, hvor strips er mindre anvendelige.

Interessant at du ikke ville købe igen Loobie. Og at du fjorgensen ikke længere bruger strips. Det bekræfter lidt mine tanker om, at det er et tool man bruger til bekræftelse af at man er på rette vej og så efterfølgende ikke bruger mere.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af mhn »

Mine strips er fra en brygforretning. Der er kontrol feltet magen til målefelterne. Det tager farve efter øllet. Jeg synes, de er rimeligt nemme at aflæse. Om det lige er 5,3 eller 5,4 er jeg ikke sikker på. Men det er nogenlunde i det rigtige hjørne. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af Knet »

“Det rigtige hjørne” må være fint nok til mit brug. I sidste ende har jeg ret stor tiltro til programmerne. Mere end jeg nok har til holdbarheden af phmetrene. Så hvis strips viser at det ikke er helt galt afmarcheret når jeg bringer salt og syre ind i ROvandet, og øl i øvrigt smager godt, så er det nok et fint kompromis.

Det er nok den her evige stræben efter det perfekte lille tvist... for dælen, mit vand er stenhårdt og før ro vand og før kemibehandling lavede jeg tophumlede IPAere af vandet direkte fra hanen. Og de blev drukket med stor nydelse :-)

Køber strips i morgen!
Brugeravatar
PeterF
Indlæg: 196
Tilmeldt: 8. feb 2007, 00:30
Geografisk sted: Aalborg (Gistrup)
Kontakt:

Re: Bruger I jeres PH-metre?

Indlæg af PeterF »

Jeg har et 600-800 kroners pH meter og det måler meget mere stabilt ved gentagne målinger end de der kinamodeller til 50 kr.

Det måler stort set spot on i kalibreringsvæsker, og så kan det kalibreres ud fra 2 eller 3 målinger.

Men som svar på dit spørgsmål:
Jeg får det ikke brugt nok = kun til nogle af mine bryg.



Peter Fly
Peter Fly
Grainfather siden 2017. Før det 3 x el-gryder, 55 L ombygget feltkomfur, 70 L stålgryde, 2 x gruekedler.
Startede i 2006 og stopper nok ikke lige med det samme ;-)


Bestil min plakat med øl-stilarter på:
http://www.GistrupBryghus.dk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"