Min effektivitet er alt for lav

Alm. Nybegynder hjælp.
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Hejsan!

Nå, jeg bryggede en øller i weekenden og jeg døjer med en ret lav effektivitet i mæskningen. :(

Denne omgang var den kun på 55%!!
Jeg forstår ikke hvad jeg gør forkert, måske i kan hjælpe?

Jeg bruger et nimbus system fra lund teknik. Elgryde med indsatssi og cirkulationspumpe. Jeg bruger ikke den medfølgende metalplade under mæskningen da den gør jeg ikke kan røre rundt.

Jeg kogte vandet inden, for at bundfælde kalk og jeg rørte rundt i kornet hvert 10 min.
Holder den anviste temp.
Tid opskrift sagde 60min, jeg gjorde ca. 75min.
Når tiden er gået, hæver jeg temp til mashout.

Derefter hæver jeg indsatssien og ligger metalpladen ovenpå malten, cirkulationspumpen kører fortsat.
Så tilføjer jeg spargevand med et litermål. Lader dryppe af og fortsætter brygget..

Hvad gør jeg forkert??? Kan det være at cirkulationspumpen kører under sparging?
Efterfølgende hældte jeg 1 liter vand igennem malten og der var Gravity'en på 1040.. Er det ikke for højt?

Anyhow, input vil betyde meget. Det er stressende ikke at kunne følge en opskrift bare nogenlunde og det gør jeg mister lysten til at brygge..
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af clucking »

Har du kigget Carstens seneste blog?

http://brygklubben.dk/hvor-effektiv-er-din-maesk/" onclick="window.open(this.href);return false;
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af inzide »

Jeg slukker pumpen under sparging. Pointen er jo at vaske sukkervand ud af malten i dén proces, ikke at hælde nyt sukkervand oveni. Men om det kan have afgørende indflydelse på din effektivitet, ved jeg ikke.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Benjamin »

Fortvivl ikke, hvis dit øl smager godt, er det ......
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Lyder til du ikke får vasket nok sukker ud under eftergydningen
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Tak for input.

Jeg forstår jeres tanke med ikke at skulle fokusere så meget på effektiviteten, men med så lav effektivitet, er det jo næsten umuligt at kunne følge en opskrift.. Og det vil jeg gerne kunne ;)

Jeg må prøve at sparge med slukket pumpe.

Hælder I jeres spargevand direkte ned i malten eller bruger i en metalplade/si oven på malten?

mvh
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Kofoed »

Tror du skal starte med at kigge på din valsning af malten - Er den for grov får du lav eff.
Er den for fin får du stuck mash, så prøv dig lidt frem
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Jeg har ingen valse, men valser alt ved Maltbazaren.. :)
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af grøntoft »

Du må da endelig ikke lade pumpen cirkulere urt under sparging! Så hælder du jo sukkervand op i masken som du jo prøver at få sukkeret ud af!

Og det der med at røre rundt under mæskning, det er efter min mening også en dårlig ide. Det "filter" som masken skal være for at klare urten bliver forstyrret når du rører rundt under mæskning.

Jeg ville som udgangspunkt gøre således:

Når du når strike-temperatur, så hælder du malt i under omrøring, og sørg for at få rørt godt rundt så du er sikker på at du ikke har nogle tørre steder i malten. Så lægger du metalpladen på, men trykker den IKKE ned i mæsken, sørg for at der ikke er tryk på mæsken. Så recirkulerer du, og når du når til mash-out slukker du pumpen og hæver maltpiben. Og her sparger du, spargevæsken sørger for at trække sukkeret ud af masken, her vil det være rigtig dumt at recirkulere da du dermed får sukker op i masken igen.

Vha. den fremgangsmåde ligger jeg på mellem 85 - 95 % i mæskeeffektivitet.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af morfmir »

Gartner skrev: Jeg kogte vandet inden, for at bundfælde kalk og jeg rørte rundt i kornet hvert 10 min.
Dårlig ide at koge vandet først hvis ikke du tilsætter mere calcium. Når du brygger på kogt bundfældet vand har du noget meget calcium fattigt vand. Men du har stadig store mængder HCO3 som hæmmer sænkningen af pH. Det betyder at du ikke får den naturlige pH sænkning i starten af mæskningen, hvilket har stor indflydelse på alle dele af mæskningen.

Mit bud er at den dårlige effektivitet i høj grad skyldes af du mæsker med en meget høj pH. Tilsæt noget calcium i form af calciumklorid eller calciumsulfat. Eller brug noget syre til at sænke pH i stedet for at bruge kogt vand.
Prøv at tilsæt 5 gram citronsyre til 15 liter mæskevand og 5 gram til 15 liter eftergydningsvand.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Tak for input!
Jeg bryggede igen igår, men denne gang kun med 60% effektivitet..
Jeg havde ikke pumpen kørende under sparging.

Jeg tror at selve mæskningen er god nok, mht. temperatur. Den holder det ret præcist på 65C.

Jeg skal lige ha købt kalibreringsvæske til mit pH-meter, så prøver jeg igen med at tilpasse pH under mæskning...

Men jeg er i tvivl om selve spargingen.. Er der en bestemt måde at gøre det på? Undtil nu plejer jeg bare at hælde det op i den hævede indsatssi i små portioner..
Er mængden af spargevand en vurderingssag eller er det mere afhængig af hvor meget vand der fordamper under kogning?? Måske jeg bare ikke bruger nok..??

Tak!
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

Gartner skrev:Tak for input!
Jeg bryggede igen igår, men denne gang kun med 60% effektivitet..
Jeg havde ikke pumpen kørende under sparging.

Jeg tror at selve mæskningen er god nok, mht. temperatur. Den holder det ret præcist på 65C.

Jeg skal lige ha købt kalibreringsvæske til mit pH-meter, så prøver jeg igen med at tilpasse pH under mæskning...

Men jeg er i tvivl om selve spargingen.. Er der en bestemt måde at gøre det på? Undtil nu plejer jeg bare at hælde det op i den hævede indsatssi i små portioner..
Er mængden af spargevand en vurderingssag eller er det mere afhængig af hvor meget vand der fordamper under kogning?? Måske jeg bare ikke bruger nok..??

Tak!
Når jeg laver en opskrift i BeerCalc sætter jeg min effektivitet til 70%. Det er typisk der jeg lander. Nogen gange rammer jeg lidt højere, andre gange lidt lavere.

Jeg går ikke så meget op i det mere, jeg koncentrerer mig mere om den rigtige gæringstemperatur, den rigtige mængde gær mv. Åltså processen efter mæskningen. For mig er det ikke afgørende om jeg får en høj mæskeeffektivitet, men mere smagen og øllets karakter. Men selvfølgelig er 60% lidt i underkanten, men der er flere faktorer som spiller ind, og nok ikke bare én ting, der flytter det hele.

Jeg brygger batch á 13 ltr. i en BrewMonk. Det svarer til ca. 17 ltr. mæskevand (kg. malt*2,7 + 7,5 ltr. (under sien). Når udmæskningen er slut hæver jeg sien og lader den dryppe af. Så har jeg som regel i omegnen af 13,5 ltr. i den først opsamlede urt. Så flytter jeg sien over på en gærspand og begynder spargning. Som regel skal jeg bruge mellem 4 og 6 ltr. (afhænger af hvor meget sukker jeg fik opsamlet i den først opsamlede urt) Jeg måler SG i den først opsamlede urt, samt i den opsamlede urt fra spargningen (kavanten). De værdier sætter jeg ind i en formel, hvor jeg kan beregne hvor stor mængde af kavanten jeg skal bruge for at ramme min BG. Hvis jeg har været rimelig dygtig, eller heldig, så passer både BG og kogevolumen.

Jeg ved ikke om min metode er den optimale, men den virker fint og enkel for mig, og så skal det jo altså også være en fornøjelse at brygge øl. Jeg tror ikke der er nogen konkurrence om hvem af os, der har den højeste effektivitet, men hatten af for dem, der har knækket koden. Gad godt vide hvad de gør.

Jeg har vedhæftet formlen.

Mvh. Per.
Vedhæftede filer
Sammenblanding af urt og kavent.xlsx
(12.49 KiB) Downloadet 532 gange
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af morfmir »

Gartner skrev: Er mængden af spargevand en vurderingssag eller er det mere afhængig af hvor meget vand der fordamper under kogning?? Måske jeg bare ikke bruger nok..??

Tak!
Hvis du får den ønskede mængde øl når du er færdig så passer din mængde af spagevand. Hvis du får mindre øl end beregner bruger du for lidt, hvis du får for meget øl bruger du for meget. Egentligt simpelt nok.

Udregningen er
Spagevand=Ønskede mængde færdig øl+svind-mæskevand.
F.eks.
I mit 40 liters bryg ser udregningen sådan her ud:
30 liter(spagevand)=40 liter(færdig øl)+8 liter kogesvind(fordampning)+15 liter svind til malten(malten opsuger vand)+2 liter svind til bundfald(gærkage og snask) -35 liter mæskevand (mængden jeg starter med i gryden)

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Igen, tak for hjælpen! Jeg skal lige ha kikket på det excell ark.. :)

Den store grund til jeg gerne vil forbedret effektiviteten, er at jeg oplever problemer med bla IBU, når Oeschlen er så lav at jeg bliver nødt til at have en mindre mængde urt.. Altså at IBU så bliver højere end den burde..
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

Gartner skrev:Igen, tak for hjælpen! Jeg skal lige ha kikket på det excell ark.. :)

Den store grund til jeg gerne vil forbedret effektiviteten, er at jeg oplever problemer med bla IBU, når Oeschlen er så lav at jeg bliver nødt til at have en mindre mængde urt.. Altså at IBU så bliver højere end den burde..
Jeg har lige prøvet på en opskrift jeg har på BeerCalc. OG=1055 IBU=26 v/70% effektivitet. Jeg ændrede OG til 1045. Det gav en effektivitet på 57% og en IBU på 28. Det er altså de færreste der kan smage den forskel, så umiddelbart tror jeg ikke du skal ændre på din humletilsætning. Det vil være bedre at gå hele din proces igennem for at få lidt højere effektivitet, og ændring i én enkelt ting rykker, hvad jeg har oplevet, ikke 10% point.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."