Fungerer jeres Brewster regulering?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Frederik Larsen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27. dec 2013, 17:29
Geografisk sted: Dronninglund

Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af Frederik Larsen »

Købte en Brewster Beacon i slutningen af sommeren. Der var problemer med, at den slukkede helt og kunne først genstartes efter nogle minutter. Fik mistanke til effektreguleringen og det viste sig, at den brugte ca. 9,8A uanset indstilling af effekten, hvilket vist svarer til ca. 2250W (målt med tangamperemeter ved stikkontakten).

Den blev returneret på garantien. Brewolution har tilsyneladende ikke kompetence til at fejlfinde på deres eget udstyr eller også tror de problemet forsvinder, hvis de bare ikke gør noget. Men forhandleren handlede til sidst fornuftigt og sendte mig en ny. Den har samme problem!

Har denne gang ikke målt med amperemeter men har i stedet målt tiden for opvarmning af samme mængde vand mellem samme temperaturer og så ved forskellige effektindstillinger. Resultatet er, at der uanset indstilling, afsættes ca. 2000W til vandet. Målinger og udregninger i vedhæftede PDF.

Har jeg helt misforstået noget? Indstilling af ”POWER” mellem 100W og 2500W må vel kunne sammenlignes med, at skrue knappen på en kogeplade mellem 1 og 6. På 6 bruger den så nok mere strøm end på 1. Og på 6 varmes vandet vel også en del hurtigere op end på 1. Men risengrøden brænder altså på når knappen står på 6.

Håber I vil oplyse mig, hvis jeg har misforstået eller gjort det hele helt forkert – den mulighed skal altid holdes åben. Men ellers synes jeg, I skulle teste jeres anlæg uanset hvilken klon af kinabryggeren, I har valgt. Det er enkelt gjort. Håber ikke, I har lignende problemer men ser frem til at høre fra jer.
Vedhæftede filer
Test Brewster Beacon 091218-2.pdf
(25.18 KiB) Downloadet 539 gange
Med venlig hilsen
Frederik
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af HumleVæbneren »

Er temmelig sikker på, at den bare benytter simple og billige solid state relæer, som kun er tændt eller slukket, og så regulerer den en gennemsnitseffekt ved at regulere på duty cycle. f.eks. over en 10sek periode er varmelegemer kun tændt i 2sek hvis den er sat til 20% effekt (400W), kontra alle 10sek hvis den er sat 100% effekt (2000W). I de 2sek bruger den så stadig 2000W, men gennemsnittet over 10sek er kun 400W fordi den så er slukket de resterende 8sek. Det er i hvert fald den "normale" billige måde at regulere effekten man afsætter med et varmelegeme, og sådan min DB43 virker.

Edit: ud fra de data du har lagt op, skal det forstås sådan, at vandet er hævet fra 20C til 30C på ca. 230sek ved alle fire målinger, uanset indstillet effekt?

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Senest rettet af HumleVæbneren 12. dec 2018, 20:29, rettet i alt 1 gang.
Frederik Larsen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27. dec 2013, 17:29
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af Frederik Larsen »

Ja det virker som en sansynlig virkemåde og smart nok. Men mine målinger går over 3min 50sek og 10°C opvarmning. Og der er gennemsnittet så 2000W uanset instilling.
Med venlig hilsen
Frederik
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af HumleVæbneren »

Ja det er jo en smule besynderligt.

Jeg ville prøve at tage nogle målinger, hvor du opnår den temperatur der er indstillet, og måler der over en periode. Det kan være at regulatoren ser effekten som den middel effekt der skal benyttes når setpoint er nået, og den derfor bare kører fuld blus når der er stor afvigelse (som der er når du starter den). Det er ikke den mest elegante regulering de så har lavet, men det er en mulighed.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af mhn »

Frederik Larsen skrev:Købte en Brewster Beacon i slutningen af sommeren. Der var problemer med, at den slukkede helt og kunne først genstartes efter nogle minutter.
Lidt noget andet end tråden spørger om, men brænder det på for dig?

Vi har efterhånden lært, at hvis vi rører for dybt på Danbryggeren, ender det med, den brænder på, og derfor kun vil varme meget lidt, indtil varmelegmet bliver renset.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af Gerner »

Hej MHN

Den bliver du nok nødt til at uddybe.. Hvis du rører for dybt!
Frederik Larsen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27. dec 2013, 17:29
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af Frederik Larsen »

@HumleVæbneren
Ja det er en mulighed, jeg vil undersøge. Altså hvis Brewolution ikke kunne tænke sig endeligt, at komme på banen med en forklaring.

@mhn
Ja den ene gang, et bryg har kunnet føres til ende da var der kraftig påbrænding. Den skulle så kunne forebygges med brug af lav effekt men det virker ikke, hvis den, som iflg. teorien ovenfor, varmer med fuld effekt i lang tid af gangen. I Brewster er bunden med varmelegeme beskyttet af et filternet. Ikke helt med på, hvad du mener. Men allerede bryg nummer to kom aldrig op på mæsketemperatur.
Med venlig hilsen
Frederik
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af mhn »

Vi rører i mæsken i et forsøg på at få effektiviteten over de ca. 70%, vi kan nå. (Den har vi ikke løst endnu.)

På et tidspunkt skiftede vi vores lidt for korte plastik røre ske ud med en solid længere træ ske, der gjorde, vi kunne røre meget mere effektivt. De næste to bryg gik totalt i kuk for os. Danbryggeren slukkede hele tiden. Vi var tæt på at melde den defekt. Det gik så op for os, at den var begyndt at brænde på. Det var nyt.

Nu har vi fundet ud af, det er meget forbudt at røre til bunds med den nye ske. Hvis vi holder os fra de nederste 5 cm eller sådan noget, brænder bryggeren ikke på. Og når den ikke brænder på, slukker den heller ikke.

Der er helt tydeligt brug for, det nederste mask fungerer som filter for fine partikler for at undgå problemer.

Mvh
Morten

P.s. Det er kun de første ca. 20 minutter, vi rører. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af grøntoft »

Er der ikke mæskesi i en Brewster?

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af Gerner »

Hej Morten

Jeg rører flittigt og med mellemrum under hele mæskningen.

Men jeg kører den ned på ca2,2kW effekt og har kun sjældent haft problemer med fastbrændt snask.

Jeg har en effekt på omkring 80%
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af dosser »

For at varme vandet til en indstillet temp. f.eks fra 14 gr til ønsket 50gr, vil den vel køre for fuld styrke indtil den ønskede temperatur er nået, først herefter vil den gå ned i forbrug, vil jeg tænke, selvom temp.indstillingen står på f.eks 6 ud af ialt 10. vil den stadig køre på det der svare til 10 indtil den har nået temp. for indstillingen 6.
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Fungerer jeres Brewster regulering?

Indlæg af mhn »

@Gerner.

Så må der være en forskel i vores valsning eller sådan noget. Vi prøvede at køre med lavere effekt. Det hjalp ikke. Det der hjælper er at undlade at røre helt til bunds. Vi rør stadig bare ikke helt ned.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"