Ecoli vs. Gær

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Ecoli vs. Gær

Indlæg af Freund »

Kære HBF

Jeg har en spændende udfordring:
Der er konstateret ecoli samt coliforme bakterier i vores vandværksvand.
Vandværket oplyser, at det er små mængder, svarende til hvis man har været på toilettet uden at vaske hænder.

Det ølrelaterede kommer her:
Jeg har brygget 22 L Hvedepigen, OG 1058. Før 2 dage før forureningen blev konstateret tilsatte jeg 1,5 L hanevand + min livlige genbrugsgær (OG 1051) v. ca 25°C.
Gæringen startede indenfor 13 timer, og foregår ved 18°C (rumtemperatur).

Hvordan går kampen ecoli vs. gær?
Med andre ord, har ecoli gode vækstbetingelser under gæring?

Er jeg ved at lave en gang dårlig mave?

Hilsen
Freund
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Ecoli vs. Gær

Indlæg af kbh36 »

Ingen anelse, men et hurtigt google søg gav bla disse hits:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20207437" onclick="window.open(this.href);return false;
Although having no effect on the Gram-negative pathogens, low levels of hop iso-alpha-acids were sufficient to inhibit L. monocytogenes, and a synergistic antimicrobial effect between iso-alpha-acids and pH was observed. S. aureus failed to initiate growth in all of the test worts. There appears to be no reason for concern of the safety of a "typical" wort during fermentation, however due attention should be paid when wort is stored or antimicrobial hurdles are lowered, for example in the production of reduced and alcohol-free beer, and in unpasteurised products.

https://www.researchgate.net/publicatio ... ns_in_beer" onclick="window.open(this.href);return false;
Pathogenic (disease-causing) microorganisms cannot survive in beer due to the presence of various inhibitory factors/hurdles. The major intrinsic hurdles that a pathogen must overcome to survive in a beer are the presence of ethanol produced by yeasts during fermentation (up to 10% (v/v), typically 3.5-5.0% (v/v)), hop ( Humulus lupulus ) bittering compounds (approx. 17-55 parts per million iso -α-acids), low pH (approx. 3.9-4.4), carbon dioxide (approx. 0.5% (w/w)), low oxygen (<0.1 ppm), and the lack of nutritive substances. Ethanol and hops interfere with essential cell membrane functions, the low pH hinders enzyme activity, the lack of nutrients and oxygen starves many potential pathogens, whilst elevated dissolved carbon dioxide lowers the pH, inhibits enzymes, affects cell membranes, and creates an anaerobic environment.

Men til en anden gang, brug kogt afkølet vand hvis der tilsættes noget post boil. :)
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Ecoli vs. Gær

Indlæg af JAFU »

Sikke et kedeligt dilemma!
Jeg tror ikke, de uønskede bakterier har en chance mod din toptunede gær, men det er en skidt situation, hvis det ikke forholder sig sådan.
Især de fækale bakterier kan være slemme, og selv ville jeg ikke lade det komme an på en prøve.

Selv om E coli har det bedst ved kropstemperatur, kan den formere sig i temperaturer helt ned til 8 grader. Den overlever pH værdier ned til 4,5 og er i stand til at klare sig både med og uden ilt. Den alkohol, der sikkert vil holde den i skak, var ikke i væsken fra start, så det er måske snarere humlen, man skal sætte sin lid til, hvis man håber, at alt er som det skal være. Hvedepigen lyder dog ikke som en voldsom bitter øl.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Ecoli vs. Gær

Indlæg af Freund »

Tak for jeres hurtige svar.

Når gæringen er overstået, vælger jeg at pasteurisere det.
Jeg ved jo ikke om vandet var inficeret, men tanken og bekymringen er nok til at overskygge glæden ved at drikke øllet.

Jeg har noget tid haft en idé om at tilsætte noget hjemmelavet hindbærsaft til en hvedeøl - og det bliver så nu hvor jeg alligevel skal varmebehandle.

Intet er så skidt... at det ikke bliver til øl til sidst - eller hvad man nu siger.

God aften derude.

Hilsen
Freund
Besvar

Tilbage til "Sanitet"