Gæring af pilsner

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
KælderBryg
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. feb 2019, 06:47
Geografisk sted: Nørresundby

Gæring af pilsner

Indlæg af KælderBryg »

Hejsa

Vi er en flok der brygger ca. hver 3. uge, og denne gang var det tid til, for første gang at prøve en pilsner.

Vi havde fået råd fra en erfaren brygger, og udstyret blev udvidet med køleskab og temperatur regulator, da gæringstanken gerne skulle stå ved 10 grader.

Det er nu 24 timer siden jeg har tilsat gæren, og kan konstatere, at der ikke er den mindste smule overtryk i beholderen.

Fremgangsmåden har været følgende:
1. Køl urt til 10 grader ( hvilket har taget 24 timer )
2. Tilsæt Universal Lager Yeast 20g til 24 liter Urt.
3. Ryst kraftigt i 2 minutter, og sæt låget godt fast.

Jeg tænker at det kan være problematisk, først at tilsætte gæren ved 10 grader, i stedet for at have tilsat den ved 15 grader, også ladet urten køle ned til 10 grader derefter.

Skal jeg bare have mere tålmodighed, og regne med at gæringen nok skal komme igang, eller skal temperaturen hæves lidt?

Hvad foreslår i?

Mvh
Søren Henriksen
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Gæring af pilsner

Indlæg af Freund »

Masser af tålmodighed, og dobbelt af alting ved lager :-)

Hilsen
Freund
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Gæring af pilsner

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Enig og det Freund mener det er "mere gær" som Brygger Jacobsen ville have sagt.
En pilsner skal overpitches så den bliver ren og crisp uden bismag fra gæren, stik den 2 breve mere
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Gæring af pilsner

Indlæg af fjorgensen »

En pilsner gær kan sagtens være et par dage om at komme igang med synlig aktivitet. Lind lidt på låget efter et par dage og se om der er tegn på lidt krausen på overfladen. Hvis der er tegn på krausen så lad spanden stå, for så er den på vej og hvis der ikke er krausen så giv spanden en ny rystetur.
keep it simple !
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Gæring af pilsner

Indlæg af JAFU »

Hej fjogersen

Jeg vover et dumt spørgsmål.
Gær til pilsnere er undergær. Danner denne gærtype også krausen?
Jeg troede, undergær holdt sig til bunden, og at overgær gjorde det modsatte, men der er måske ikke så skarp en grænse i definitionen?
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Gæring af pilsner

Indlæg af peos »

JAFU skrev:Hej fjogersen

Jeg vover et dumt spørgsmål.
Gær til pilsnere er undergær. Danner denne gærtype også krausen?
Jeg troede, undergær holdt sig til bunden, og at overgær gjorde det modsatte, men der er måske ikke så skarp en grænse i definitionen?
Nej, det er der netop ikke :-) I praksis er det ikke til at se forskel.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Gæring af pilsner

Indlæg af JAFU »

Tak. Dejligt hele tiden at blive lidt klogere :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Gæring af pilsner

Indlæg af Broder Jacob »

En god ide til de undergærede gærkrævende øl er, at give gæren lidt mere lune i "lagphase" dvs. den tid hvor gæren deler sig før den rigtigt begynder at spise sukker. Jeg giver konsekvent mine undergærede 15-16 grader (mindst) de første par døgn, eller til hvor der begynder at komme aktivitet i gærlåsen, Derved fordobler jeg gørmængden FØR gæren skal til at arbejde og bruger derfor kun den halve mængde. Efter Lagphase sænker jeg til eks. 12 grader og kører videre på den indtil der næsten er spist op, så giver jeg den igen en 15-16 grader som diacetylpause i et par døgn, og herefter sænkes temperaturen 1-3 grader pr. døgn (alt efter hvor travlt jeg har og hvor presset logistikken er) indtil jeg er i bund, så omstikkes og sættes på 0 grader (reelt mellem - 1,5 og + 0,0) hvor den får lov at arbejde færdig og klare op i en ugens tid eller to.

Rene, klare velsmagende øl, med fint karboneringstryk, skabt på 7 gram sukker/liter .
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."