Høste gær

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Høste gær

Indlæg af Per »

Hej.

Jeg har nu forsøgt at "høste" gær fra et tidligere bryg. Jeg har læst og studeret videoer på YouTube, men synes ikke lige mit resultat ligner. Er der en venlig bryggersjæl, der kan se om det ser rigtigt ud?

Gæren er Imperial A24 Dryhop. Gærkagen kommer fra et bryg på 12ltr. En SMASH IPA. Den har gæret ved 20° i 14 dage, derefter 5 dages Cold Crash. Øllet er omstukket til tappespand. Jeg tilsatte 1,5 ltr. kogt og afkølet vand til gærkagen. Rystede spanden til gærkagen var opløst, og overførte den til kolben. Den har nu stået i ca. 10 timer og ser ud som på billedet.

På videoerne ser det ud som om væsken skal dele sig i 3, - nederst trub, i midten gæren og øverst væsken. Jeg kan kun se 2 lag i min. Er jeg helt på herrens mark? Duer det jeg har gjort overhovedet?

Mvh. Per.
Vedhæftede filer
IMG_20190331_191928_resized_20190331_072216983.jpg
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Høste gær

Indlæg af Freund »

Hej Per

Du er grundig, det kan jeg godt lide.
Gæren ser fin ud. Lagdelingen kan komme senere, eller slet ikke.
Det er ikke så vigtigt for gæren.

Hilsen
Freund
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Høste gær

Indlæg af Per »

Freund skrev:Hej Per

Du er grundig, det kan jeg godt lide.
Gæren ser fin ud. Lagdelingen kan komme senere, eller slet ikke.
Det er ikke så vigtigt for gæren.

Hilsen
Freund
Hej Freund.

Tak, det er jeg glad for at høre. Skal jeg forstå det således, at det er det nederste lag, som er gæren? Jeg troede at det var trub.

Mvh. Per.
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Høste gær

Indlæg af inzide »

Jeg ser da et meget fint (dog tyndt) lag af hvidt gær øverst. Tror det vil fungere fint. Du kan jo forsøge at overføre til ny, tætsluttende container før opbevaring i køleskab. Jeg plejer at hælde det øverste lag urt (eller øl er det jo rent faktisk nu :) ) i vasken, hælde ca. halvdelen af gær/trub over i nyt glas (i håbet om at få det bedste med), toppe op med desinficeret (kogt+afkølet) vand, ryste godt og så ellers lade stå.

Men lige et spørgsmål til andre: hvornår overfører I starteren til ny urt? Lader I den gære helt ud, eller overfører I imens gæringen er i fuld gang?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Høste gær

Indlæg af kbh36 »

Efter hvad jeg har læst mig frem til, og hørt på podcasts, så er det ved high krausen, dvs. når gæringen i starteren topper.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Høste gær

Indlæg af admin »

Det er ren gær i bunden af din kolbe, jeg tænker du har fået det øverste lag af fine sunde gærceller med fra spanden, derfor kun 2 lag.
Så længe din gær smager og lugter af gær kan du genbruge den, 2 til 6 gange afhængig af hvor dygtig du er til at holde den ren.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Høste gær

Indlæg af Per »

admin skrev:Det er ren gær i bunden af din kolbe, jeg tænker du har fået det øverste lag af fine sunde gærceller med fra spanden, derfor kun 2 lag.
Så længe din gær smager og lugter af gær kan du genbruge den, 2 til 6 gange afhængig af hvor dygtig du er til at holde den ren.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Hej Jens.

Tak for god info. Jeg har nu dekanteret og hældt på 2 glas. Det lugtede helt bestemt af sund gær. Glassene er nu sat på køl, og det ser ud til at der danner sig 3 lag.

Nu kommer så bare, - hvor meget skal man bruge til et bryg på f.eks. OG 1060 og 13 ltr.? Jeg bruger beregneren fra Brewers Friend. Er der en tommelfingerregel for hvor mange gærceller der er i f.eks. 1 ltr. "slurry"?

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Høste gær

Indlæg af TvedeBryg »

jeg spørger lige om noget; hvorfor ikke bare gemme gær og urt (som på billede) og så dekantere umiddelbart inden det næste bryg? Hvis man hælder øllen fra kolben på glas, berør man det mindst mht konterminering, eller er der noget jeg overser? Jeg har pt 2 gær stående på den måde og hvis det er helt forkert vil jeg straks gøre noget for at gemme den bedre.
VH Mikkel
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"