Starter "eksploderet"

Besvar
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Starter "eksploderet"

Indlæg af TvedeBryg »

Hej min starter 2 kolber med til sammen 2,5 liter er bobler voldsomt op i løbet af natten. God aktivitet må man sige! Det er 2 pakker imperial yeast, men nu er det svært at regne ud hvor meget det bliver til :-/ what to doBillede

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Starter "eksploderet"

Indlæg af TvedeBryg »

Der er til en wit 50 l batch. Måske er det ok at under pitche lidt, eller hvad siger I?

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Starter

Indlæg af Per »

TvedeBryg skrev:Hej min starter 2 kolber med til sammen 2,5 liter er bobler voldsomt op i løbet af natten. God aktivitet må man sige! Det er 2 pakker imperial yeast, men nu er det svært at regne ud hvor meget det bliver til :-/ what to doBillede

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Hej.

Ser ret voldsomt ud. Hvilken temperatur har de stået ved? Bruger du magnetomrører?

Jeg har lavet en 2 ltr. starter på Imperial Yeast G03 Dieter uden problemer, men jeg ville være meget forsigtig med deres A38 Juice. Se nedenfor.

Keep an eye on this strain, it likes to move to the top of fermentation and will climb out the fermenter if too full.

Men hvad du konkret skal gøre ved jeg ikke.

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Starter "eksploderet"

Indlæg af TvedeBryg »

Ingen omrører de har stået ved stue temp. Skal jeg evt købe mere gær til reserve? Det er whiteout. Identisk med wlp400
Vh
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Starter

Indlæg af Knet »

Imperial er ret potent. Jeg havde en starter i en 3 liters der gjorde det samme. Ud af boksen siger imperial jo, at de kommer med 2-3 gange så mange celler som konkurrenterne. Så hvis gær er ung behøves vel reelt ikke starter. Jeg har hvrrtfsld brugt den uden også, og der sparkede gæring ind efter få timer.

Så har du lavet en starter på en i forvejen ret potent gær, mon så ikke bare den skal tilsættes? Det ville jeg gøre.

Selv om min også krøb ud af kolben, var der efter cold crash med henblik på dekantering, masser af gær tilbage.

Vh. Kenneth
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Starter

Indlæg af TvedeBryg »

Super, den kommer på køl og så dekanterer jeg imorgen eller søndag når jeg skal brygge. Jeg er lidt en safety-peter så jeg har faktisk købt noget ekstra til hvis og hvis det ikke så lovende nok ud. Kan man ikke bare til en anden gang lave sin starter i en gæringsspand, så må det være forbandet svært at få det til at gå over alle bredder?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Starter

Indlæg af Knet »

Jeg har netop købt en 5 liter erlenmeyer kolbe for lige over 200. Har også en 3 liters. Fordelen ved dem er, at de kan gå i ovnen ved 200 grader så de effektivt er desinficeret. Derefter kan urten hældes kogende direkte i flasken uden den sprænger. Og flasken kan derefter sænkes direkte i koldt vand for hurtig afkøling inden gær tilsættes. Altsammen noget der minimere risiko for infektion. Det kan spanden ikke leve op til.

5 liter bruger jeg kun når jeg overbygger, så jeg kan fryse ned.

Men den mest effektive starter er en tidligere øl. Så hav den næste klar når du tapper den første. Hvis det er lignende øl kan du kaste nummer to direkte på gærkagen. Så gærer den straks. :-)

Vh. Kenneth.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Starter

Indlæg af TvedeBryg »

Nu har jeg dekanteret og har sådan set en fin mængde slurry, jeg synes bare det lugter lidt surt... Kan der været gået noget forkert i det under "eksplosionen"? Jeg kan jo også have haft for dårlig hygiejne. Jeg desinficerede poserne med vodka fordi jeg ikke havde mere starsan.
Jeg har 2 poser mere af samme gær (Imperial Whiteout) jeg bruger under alle omstændigheder, men det ville være topærgerligt at få sur øl. De 2 portioner er nok lige til underpitch-siden men det gør måske ikke så meget jvf. stil (wit) Hvad skal jeg gøre?
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Starter "eksploderet"

Indlæg af TvedeBryg »

Jeg tog ingen chancer ud med mistænkelig starter. Så håber jeg på at gæren har muller nok til at klare den :-) Jeg synes hele tiden man lærer og bliver stillet overfor valg og ting man (jeg) ikke kunne forudse. Idag var det, udover starter, mit nye filter lauterhexe der slog knuder. Det stoppede meget hurtigt til, det kan være pga hveden? Det var nogen lange "tråde" efter kogningen, er det proteiner der har samlet sig. Hmm. Undskyld de mange spørgsmål, der ville bare være rart at vide. God påske derude!
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"