Manglende aktivitet i gærlåsen

Besvar
LauLN
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2019, 22:10

Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af LauLN »

Hej byggere
Ja så er der endnu et opslag om manglende aktivitet i gærlåsen.
Situationen er nu at jeg efter 48 timer overhoved ingen blop har hørt fra gærlåsen og jeg har tjekket for utætheder ved låg og gærlåsen.

For mig ser det ud til at gæren er igang eller hvad siger i ud fra billedet?Billede

Det er en GoldDigger IPA med meget humle i. Desuden så tilsatte jeg irish Moss direkte i urten som var i under køling ind til det blev ført over i gærspanden.
Den hvede øl jeg bryggede for 4 dage siden bobler lystigt hvor her havde jeg irish Moss i en humle pose som jeg fjernede sammen med humlen inden køling.

Håber i kan hjælpe, man går jo og bliver nervøs for hvorfor man ingenting høre fra gærlåsen.

Mvh Lau


Sent from my iPhone using Tapatalk
LauLN
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2019, 22:10

Re: Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af LauLN »

Nåh jeg må indrømme at jeg ikke havde undersøgt godt nok for utætheder.
Til trods for at jeg havde sprøjtet StarSan på pakningen uden at se nogle bobler.
Men efter lidt kreativ tankegang bobler den nu løs.
Billede



Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af Per »

LauLN skrev:Nåh jeg må indrømme at jeg ikke havde undersøgt godt nok for utætheder.
Til trods for at jeg havde sprøjtet StarSan på pakningen uden at se nogle bobler.
Men efter lidt kreativ tankegang bobler den nu løs.
Billede



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tja, man kan også få for meget...

Mvh. Per.
Vedhæftede filer
IMG_20190514_164023_resized_20190514_082834907.jpg
LauLN
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2019, 22:10

Re: Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af LauLN »

Hej Per
Der er vist ikke nogen tvivl om at din er igang
Har du været nød til at tape dit låg eller hvorfor har du det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af Per »

LauLN skrev:Hej Per
Der er vist ikke nogen tvivl om at din er igang Billede
Har du været nød til at tape dit låg eller hvorfor har du det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg prøvede om jeg kunne redde noget, men har opgivet nu. Har blot lagt låget løst på, men det flyder stadig over. :-(
LauLN
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2019, 22:10

Re: Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af LauLN »

Per skrev:
Jeg prøvede om jeg kunne redde noget, men har opgivet nu. Har blot lagt låget løst på, men det flyder stadig over. :-(
Virker til at det er en potent gær du har gang i.
Jeg antager at det er en 25L(32L) spand og det ser ud til at du har fin plads over urten op til låget.
Hvis den står i sit eget køleskab sker det vel ikke så meget ved at lade den stå uden låg, hvis det kan afhjælpe?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af Per »

LauLN skrev:
Per skrev:
Jeg prøvede om jeg kunne redde noget, men har opgivet nu. Har blot lagt låget løst på, men det flyder stadig over. :-(
Virker til at det er en potent gær du har gang i.
Jeg antager at det er en 25L(32L) spand og det ser ud til at du har fin plads over urten op til låget.
Hvis den står i sit eget køleskab sker det vel ikke så meget ved at lade den stå uden låg, hvis det kan afhjælpe?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er (var) 26 ltr. i en 32 ltr. gærspand. Tror at den skulle have været dobbelt så stor. Jeg er møgirriteret og ærgerlig over at brygget måske er ødelagt. Alt gik efter planen i mæskningen, temperatur i urten ved tilsætning af gær på 18° og holdt der. Den tilsatte gær holdt ca.17°. Urten har ikke på noget tidspunkt været over 18,6°.
Det der irriterer mig mest, er at jeg ikke ved hvorfor.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af søreno »

Hej Per
Hvorfor skulle brygget være ødelagt? Du har bare fået en ekstra potens gær. Det er der sådan set kun fordele i. Det sikrer en hurtig og stabil nedgæring, og det sikrer at gæren lynhurtigt får overtaget i forhold til eventuelle andre mikroorganismer.
Forklaringen på din blow off er svær at give præcis. Det kan være lidt uforudsigeligt. Er det en særligt stærk urt, kan der være tendens til det. Ellers kan det være, hvis du måske har fået en ekstra levedygtig gærpakke eller har ekstra meget gærnæring i din urt (det er ikke sikkert, du har tilsat det - der er masser af næringsstoffer i urten, som kan give den kraftige gæring)
VH
Søren
Per skrev:
LauLN skrev:
Per skrev:
Jeg prøvede om jeg kunne redde noget, men har opgivet nu. Har blot lagt låget løst på, men det flyder stadig over. :-(
Virker til at det er en potent gær du har gang i.
Jeg antager at det er en 25L(32L) spand og det ser ud til at du har fin plads over urten op til låget.
Hvis den står i sit eget køleskab sker det vel ikke så meget ved at lade den stå uden låg, hvis det kan afhjælpe?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er (var) 26 ltr. i en 32 ltr. gærspand. Tror at den skulle have været dobbelt så stor. Jeg er møgirriteret og ærgerlig over at brygget måske er ødelagt. Alt gik efter planen i mæskningen, temperatur i urten ved tilsætning af gær på 18° og holdt der. Den tilsatte gær holdt ca.17°. Urten har ikke på noget tidspunkt været over 18,6°.
Det der irriterer mig mest, er at jeg ikke ved hvorfor.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Manglende aktivitet i gærlåsen

Indlæg af Per »

Hej Søren.

Mange tak for god info. Jeg har kommenteret i tråden "Stormgæring"

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"