Ny ciderbrygger - Vil nogen tilbyde deres ekspertise ? :)

Kom i lære som brygger for en dag.
Besvar
Tuketuk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. dec 2018, 10:30

Ny ciderbrygger - Vil nogen tilbyde deres ekspertise ? :)

Indlæg af Tuketuk »

Hej Alle!

Tilgiv mig - det er min første post nogensinde på forummet. :)

Sagen er den, at jeg gerne vil til at eksperimentere lidt med brygning af cider. Jeg havde tænkt mig at starte helt basis med æble cider - i forskellige blandinger m.v.

Jeg er bare så pokkers ny til brygning, og synes efterhånden jeg er ved at have ret godt styr på alt det udstyr jeg skal bruge (jep - det går jeg ikke ned på - :) ) - men jeg håbede lidt der var en i Syd - /sønderjylland, som har lidt erfaring med ciderbryg som ville dele lidt ud af sine erfaringer, sådan rent fysisk.

Håber på en venlig sjæl :)

God aften

/Tuketuk
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Ny ciderbrygger - Vil nogen tilbyde deres ekspertise ? :

Indlæg af Benjamin »

jeg startede min øl brygning med at springe ud i cider, the hard way?
Gæren spiser AL sødme. hvilket betyder at det blir en ret syret smag? fedt dig ind her et sted og få en smagsprøve, kigge lære dag, hvis du ikke allerede har smagt cider. jeg lavede 120 Liter, for mig sprang det i luften (for højt flasketryk ) og det ku overhovedet ikke drikkes, selv ikke al la snabs? jeg lod det stå på nogle spande i 2-3 år, derefter fik jeg en ven i århus til at lave en aldeles lækker æble-edike. Men der er folk der kan brygge æble-cider. blot ikke mig.....Held & lykke i bryggeriet..
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Ny ciderbrygger - Vil nogen tilbyde deres ekspertise ? :

Indlæg af mhn »

Vi har lært, at det hemmelige ord er Malocid. Det giver en malolaktiske gærring.

Det er forskellen på vores første forsøg, der kræver noget sød saft for at kunne drikkes og andet forsøg (år), hvor det fint kan drikkes rent.

Mvh
Morten

P.s. Vi er på Sjælland. Så der er lidt langt. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Kongsted
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. feb 2013, 16:24

Re: Ny ciderbrygger - Vil nogen tilbyde deres ekspertise ? :

Indlæg af Kongsted »

Hej.
Jeg er vinavler, bor i Vejle, og kan måske hjælpe.
Du er velkommen til at ringe mig op, 61423425.
Besvar

Tilbage til "Brygger/Lærling"