Vand fra slange

Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Vand fra slange

Indlæg af Photografen »

Hej Bryggere

Da jeg bruger vand via en haveslange, vi I da anbefale en eller anden form for filter indsat lige inden brugssted?.....og i givet fald hvad ?

Photografen
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Vand fra slange

Indlæg af TvedeBryg »

Jeg tror at hvis der er et nogenlunde fornuftigt flow over tid i slangen, så der ikke er gammelt vand i når du tapper, så er det super fint. Lad den evt løbe lidt tid inden du tapper vand til dit bryg.
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 08:31

Re: Vand fra slange

Indlæg af Munchen88 »

Tænker det er lidt ligegyldigt da du jo koger urten? Så selv om der skulle stå lidt gammelt vand betyder det vel ikke noget? Vi bruger også haveslange der der ikke er vand der hvor vi brygger og det har ikke ødelagt noget endnu. Vi skyller godt igennem inden vi hælder i Brewsteren


Sent from my iPhone using Tapatalk
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Vand fra slange

Indlæg af Photografen »

ok....tak for jeres tilbage meldinger :-)
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Vand fra slange

Indlæg af Freund »

Munchen88 skrev:Tænker det er lidt ligegyldigt da du jo koger urten? Så selv om der skulle stå lidt gammelt vand betyder det vel ikke noget?
Fair nok hvis du drikker alt din øl selv.
Jeg synes ikke at haveslange-kemi bør serveres for gæster...

Hilsen
Freund
MOBrew
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. apr 2019, 06:52
Geografisk sted: Odder
Kontakt:

Re: Vand fra slange

Indlæg af MOBrew »

Photografen skrev:Hej Bryggere

Da jeg bruger vand via en haveslange, vi I da anbefale en eller anden form for filter indsat lige inden brugssted?.....og i givet fald hvad ?

Photografen
Du kunne jo også skifte din slange ud med en der er levnedsmiddelsikker:

https://www.bgflux.com/da/triavyl-al-le ... ge-p210574" onclick="window.open(this.href);return false;
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Vand fra slange

Indlæg af Photografen »

MOBrew det syntes jeg lyder som en super ide/løsning....jeg vil dog meget gerne høre dig om hvordan jeg får den koblet til en vandhane med udvendig gevind ½" samt koblet på et galv. rør også ½" i den anden ende......dette skal tages 100% seriøst da jeg meget gerne vil bruge levnedsmiddel godkendte materialer !!
MOBrew
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. apr 2019, 06:52
Geografisk sted: Odder
Kontakt:

Re: Vand fra slange

Indlæg af MOBrew »

Photografen skrev:MOBrew det syntes jeg lyder som en super ide/løsning....jeg vil dog meget gerne høre dig om hvordan jeg får den koblet til en vandhane med udvendig gevind ½" samt koblet på et galv. rør også ½" i den anden ende......dette skal tages 100% seriøst da jeg meget gerne vil bruge levnedsmiddel godkendte materialer !!
Det har jeg ingen idé om. Men de fås i alle mulige størrelser. ½" svarer ca til 13 mm, som er én af mulighederne. Den må vel kunne monteres på de samme koblinger, som en almindelig haveslange?
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Vand fra slange

Indlæg af Photografen »

Hmm...ja ok...nu er vi så ikke helt enige om at 13mm = ½" da ½" er 21,3 udv. og 13mm kun er 19mm udv. men lad det nu ligge. Tror jeg kigger på Pex-rør om ikke andet, så også, da det koster kun 1/4 af det andet. Men tusind tak for indsparket :-)
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Vand fra slange

Indlæg af MEOLSEN »

Hej,

Jeg forstår ikke hvad du vil med et filter - Hvad er det du er bange for? Man skal selvfølgelig ikke bruge vand der har været "gemt" i slangen i måneder. Men hvis nu man lige lader vandet rende 1 min først så kan jeg ikke se hvad problemet skulle være. Jeg ved at vi alle er forskellige og tilgår ølbrygningen med forskellige anskuelser. Meeen ind imellem syntes jeg nu også der går lidt "hysteri" i den :o).

Jeg tænker hele tiden på at man for mange generationer brugte bål til opvarmning under brygning, man brugte trækar til opbevaring af øl som man stillede på loftet i håb om at det var en "venligsindet" vild-gær der fik overtaget under gæringen. Det var det dog ikke altid, og man måtte således hælde det ud. Og har set en lille dokumentar udsendelse om et tysk kommercielt bryggeri hvor flytning af urten under brygning forgår i åbne kanaler der er muret op og beklædt med klinker - Og så er det højdeforskel imellem de forskellige kar der klarer resten.

Og så ind imellem ser man diskutioner herinde hvor der diskuteres om mæskning bør hæves/sænkes 1 gr, om det er klogt at bruge vand fra en haveslange osv. Og får bare lyst til at tilføje de fine "fodnoter" som et par brugere herinde bruger - Nemlig..."Relax...have a homebrew" og "Don't worry....it will be beer anyway"...

Mit indlæg skal absolut ikke ses som kritik - og folk må gøre præcis som man vil - men syntes som skrevet at det til tider "stikker lidt af" ifht. nogle af de ting der diskuteres...
mvh
MEOLSEN
MOBrew
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. apr 2019, 06:52
Geografisk sted: Odder
Kontakt:

Re: Vand fra slange

Indlæg af MOBrew »

MEOLSEN skrev:Hej,

Jeg tænker hele tiden på at man for mange generationer brugte bål til opvarmning under brygning, man brugte trækar til opbevaring af øl som man stillede på loftet i håb om at det var en "venligsindet" vild-gær der fik overtaget under gæringen. Det var det dog ikke altid, og man måtte således hælde det ud. Og har set en lille dokumentar udsendelse om et tysk kommercielt bryggeri hvor flytning af urten under brygning forgår i åbne kanaler der er muret op og beklædt med klinker - Og så er det højdeforskel imellem de forskellige kar der klarer resten.
Forskellen på alle disse eksempler og haveslangen er, at alle dine eksempler er naturlige materialer mens haveslangen potentielt indeholder noget kemi og forskellige genbrugs-/affaldsstoffer, som afgives til vandet. Det er måske meget teoretisk, det skal jeg ikke kunne afgøre. Men der er jo også en grund til, at det frarådes at opbevare mad i affaldsposer, men i stedet bruge fødevareegnede frostposer.
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Vand fra slange

Indlæg af Photografen »

Ha Ha selv Maltbazaren sælger "haveslange" til netop mit formål :-)

https://www.maltbazaren.dk/shop/vandsla ... 4505p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Vand fra slange

Indlæg af MEOLSEN »

MOBrew skrev:[Men der er jo også en grund til, at det frarådes at opbevare mad i affaldsposer, men i stedet bruge fødevareegnede frostposer.
Enig - men med poserne er der jo også tale om opbevaring i måneder. I en haveslange der render vandet jo igennem ganske hurtigt og er kun i slangen i nogle sekunder.

Personligt ville jeg absolut ingen kvaler have ved at bruge en haveslange. Bruger idag selv alm. gulvspande til at tappe vand i inden det hældes i gryden - og det fortsætter jeg med. Men hvis man vil have 110% "ren sti" - så bør man naturligvis anskaffe sig noget fødevarer godkendt slange...
mvh
MEOLSEN
Stolt
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14. feb 2018, 18:33
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Vand fra slange

Indlæg af Stolt »

Jeg er faktisk så modig at jeg vander både mine tomater og agurker med haveslange.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vand fra slange

Indlæg af grøntoft »

Jeg tror ikke at det udgør noget problem at vandet løber igennem en almindelig haveslange i de sekunder det tager. Men jeg ville aldrig bruge vand der har stået i slangen i flere dage i mit bryg. Mere fordi jeg har erfaret at "gammel" haveslangevand kan have en slags "plastiksmag".
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"