Et par spørgsmål om gæring

Besvar
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Et par spørgsmål om gæring

Indlæg af BrewBros »

Sidste bryg gik fint, men gæringen er gået i stå i alle 4 spande - meget hurtigere end normalt. To ting var dog ikke "som vi plejer":

1: Glemte at slukke gassen til spargevand og temperaturen steg til 80 grader, måske lidt mere - gør det noget ved urten, forgærbarheden. Er klar på at det skal ligge nærmere 76-78 grader. Men vi mæskede altså ud med lidt højere temperatur i den sidste fase..

2: Gæringen gik fint i gang samme aften. Herpå kørte vi dem en tur på 40 km - til en køligere kælder. Kan det påvirke gæringen - at man "forstyrrer" processen med en køretur, hvor der naturligvis blev skvulpet en del rundt...

På forhånd tak
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Et par spørgsmål om gæring

Indlæg af jandk »

1. Vil ikke mene at det betyder noget for gæringen. Det er ved mash-out.
Du kan dog evt. få uønskede smage med fra malten, som eks. tanniner fra skallerne, hvis temperaturen har været noget over 80 grader.
2. Gæringen bør ikke blive påvirket af en køretur. Måske var gæringstemperaturen højere grundet det gode vejr. Så går det stærkere.
Jeg bryggede en NEIPA lørdag (US-04 gær), som har stået ved 21-22 grader og den er næsten gæret færdig allerede nu tirsdag aften.

Hvor lang tid gik der før gæringen gik i stå, hvilken øl type, hvad var OG, hvilken gær og ved hvilken temperatur gærede det?
Temperaturen i gærspanden kan være højere end rumtemperaturen, da selve gæringen også producerer varme.
Prøv at måle gravity, jeg vil gætte på at der intet er galt, det er nok bare gået hurtigere end det plejer, grundet det gode vejr.
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Et par spørgsmål om gæring

Indlæg af BrewBros »

Thanks! Ja, det kan godt være den høje temperatur. Det er en IPA og OG var vist 1056. Gær: Safale 05
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 00:27

Re: Et par spørgsmål om gæring

Indlæg af pedehh »

BrewBros skrev:Thanks! Ja, det kan godt være den høje temperatur. Det er en IPA og OG var vist 1056. Gær: Safale 05
Det kan også være at der er pitchet rigeligt med gær, det er min erfaring at der så kommer en kraftigere stormgæring, som ender hurtigere :)

Jeg vil også godt tilslutte mig udsagnet om de højnede temperature, så er sikker på der kommer noget dejligt ud i flasker alligevel :)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"